„Výroba byla po odstávce zahájena dnes (v úterý) v šest hodin ráno,“ upřesnil pro iDNES.cz mluvčí automobilky Hyundai Pavel Barvík.
„Začínáme pozvolna, to znamená ranní a odpolední směnou. To nám umožňuje větší flexibilitu, co se týká logistiky a veškerých procesů. V případě, že by někdo chyběl, můžeme doplnit zaměstnance z nočních směn,“ řekl Barvík.
Zaměstnanci, na které v daném týdnu vyjde noční směna, zůstanou doma a dostanou náhradu mzdy ve výši 70 procent průměrného výdělku. Samotný postup rozjezdu výroby podle něj pro podnik není výjimečný, protože ho každý rok dělá standardně dvakrát – po letní celozávodní dovolené a po Vánocích.
Kromě speciálních bezpečnostních opatření je však tentokrát specifikem také to, že se automobilka částečně předzásobuje díly, což jinak nedělá. V dodavatelském řetězci v automobilovém průmyslu se totiž většinou nevyrábí na sklad, ale „just in time“, tedy plynule v určeném čase podle požadavků zákazníka. „Kvůli režimu jistoty, především vzhledem k opatřením na hranicích, jsme se předzásobili,“ řekl Barvík.
V Nošovicích ráno vypnuli stroje. Koronavirus zastavil výrobu hyundaiů |
Výroba v Nošovicích byla přerušena v sobotu 21. března. Na samotnou automobilku je navázáno několik desítek dodavatelů po celé Evropě a další z Jižní Koreje, nyní tyto firmy taktéž obnovují výrobu.
„Tito dodavatelé jsou s námi sladěni a fungují v režimu stejně jako my. Jen v Moravskoslezském kraji se to týká 12 000 zaměstnanců, z nichž 3 300 pracuje pro nás, 8 700 pro přímé dodavatele,“ dodal Barvík.
V Kolíně se výroba rozjede v květnu
Odstávka výroby v automobilce Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) se naopak prodlouží. Výrobní linky by se měly v Kolíně rozjet v pondělí 4. května, řekl v úterý mluvčí TPCA Tomáš Paroubek. Původně byl návrat zaměstnanců plánován na pátek 17. dubna. Výroba v kolínské automobilce se zastavila 18. března před půlnocí.
S odstávkou kvůli koronaviru se spojila také plánovaná technologická odstávka. Zaměstnanci automobilky budou po dobu odstávky výroby kompenzováni kombinací 85 procent platu a přesunutím směn na dobu po odstávce. V TPCA pracuje v současnosti zhruba 2 500 lidí a firma představuje jednoho z největších exportérů v České republice a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku.
Kvůli šíření koronaviru zastavily výrobu automobilky po celé Evropě. Mladoboleslavská Škoda Auto minulý týden odstávku potřetí prodloužila, zatím do 27. dubna.