Jannis Samaras, majitel Kofoly, hledal na polském trhu partnera už dlouho.

Jannis Samaras, majitel Kofoly, hledal na polském trhu partnera už dlouho. | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Kofola se spojí s Poláky, ve Varšavě půjde na burzu

  • 11
Společnost Kofola, dvojka na českém trhu s "colami", se sloučí s polským výrobcem nealka, firmou Hoop. Firmy v úterý uvedly, že v nové společnosti budou mít většinu nynější majitelé Kofoly.

Těmi je rodina českých Řeků Samarasových, která začala s oživováním své nejznámější značky Kofola v roce 2002.

Od té doby firma znatelně posílila. "Jde o další krok v rámci expanze, kterou Kofola zahájila," říká mluvčí Martin Klofanda. Firma se chtěla zaměřit na dobytí pozic na větším polském trhu a hledala na něm už dlouho partnera.

Spojením vznikne společnost Kofola-Hoop s tržbami zhruba 8,6 miliardy korun. Z toho na Kofolu připadá necelá polovina, zhruba 3,5 miliardy korun.

Na českém trhu tím předběhne Coca-Colu, ale i italského nápojářského krále Antonio Pasqualeho, kterému patří Mattoni, Dobrá voda i Poděbradka.

Kofola pro celou střední Evropu
Sloučení by mělo být podle Klofandy dokončeno během pár týdnů. V Polsku pak půjde nová firma na burzu. O českém akciovém trhu se neuvažuje, protože Hoop je na varšavské burze už několik let.

Kofola začala protahovat svaly už loni. Nejdříve koupila výrobce nápojů Klimo, což jí umožnilo rozšířit výrobu. Letos získala 80procentní podíl ve výrobci léčivých potravinových doplňků Green-Swan, známému přípravkem GS Condro.

Dnes Kofola prodává stejnojmenný černý nápoj v Česku, na Slovensku, Polsku a Maďarsku. Kromě něj vyrábí ovocné nápoje Jupí, Jupík, Top Topic a pramenitou vodu Rajec.

Do Polska chce proniknout hlavně s ovocnými nápoji. Zatím není jasné, zda a jaké nové výrobky z Polska zamíří naopak do Česka.