Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

  5:00
Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují, objevují se debaty o jejich bezpečnosti a třeba ve Velké Británii je úplně zakázali. Největší problém je však zastihl naprosto nepřipravené – koloběžky nezvládají tzv. kočičí hlavy, tedy typ dlažby typický pro centra historických měst.
Elektrická koloběžka, kterou je možné za poplatek půjčit přes aplikaci a...

Elektrická koloběžka, kterou je možné za poplatek půjčit přes aplikaci a zaparkovat zase kdekoliv, se stává součástí ulic řady měst. (12.října 2018) | foto:  František Vlček, MAFRA

Když v USA začínaly první start-upy s elektrickými koloběžkami, zdálo se, že je tento byznys nezastavitelný. Byly levné, rychlé a na amerických asfaltkách jezdily výborně. Na evropských ulicích to však vypadá úplně jinak.

Dlážděné silnice, mnohdy staré stovky let, totiž pasažérům jízdu značně znepříjemňují. „Obzvlášť Lisabon je pro nás těžký,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Eric Wang, šéf firmy Wind Mobility. „Jenom (tamní) promenáda je plochá a hladká, zbytek města je kopcovitý a vydlážděný,“ dodal.

Podle Bloombergu v centrech měst koloběžky každý den obslouží v průměru deset jízd. Takový nápor je přitom na pneumatiky na vydlážděných cestách často příliš. Kvůli tomu se pak koloběžky rychle ničí. Firmy se tak snaží najít způsob, kterým by tomu zabránily.

Firmy v podstatě mají jedinou možnost, jak vliv kočičích hlav snížit. Namontovat na své stroje robustnější pneumatiky. Ty ale rapidně zvyšují cenu – pokud má koloběžka kromě lepších gum i baterii s vyšší nabíjecí kapacitou, stojí kolem pěti set dolarů (v přepočtu asi 11,5 tisíce). Varianty, které společnosti používaly doteď, přitom stojí ani ne polovinu. 

Robustnější pneumatiky pak obvykle vyžadují i lepší brzdy. Na některých e-koloběžkách se tak začínají objevovat i velké brzdové destičky.

„Specifický terén v některých místech Prahy
je samozřejmě pro koloběžky náročný,“ potvrzuje zkušenosti z českého hlavního města Ondřej Široký z Lime. Tvrdí, že u koloběžek v Praze na základě zkušeností z prvních týdnů provozu některé části firma musela zpevnit.

„Závažnější opravy bohužel vyplývají primárně z vandalismu, nebo porušování zásad bezpečné jízdy – např. z jízdy ve dvou lidech na jedné koloběžce, což je jednoznačně proti pravidlům,“ dodává Široký.

Zloději a nabíjení

Problémy firmám dělají i úzké uličky především jihoevropských měst. Pokud v takové ulici někdo koloběžku zaparkuje, nemůžou se k ní pořádně dostat tzv. nabíječi. Ti totiž obvykle jezdí dodávkami, do kterých koloběžky sbírají, a do podobných uliček nemohou vjet. „Někdy pro ně prostě musíme jezdit metrem,“ dodal Carlos Bhola, spoluzakladatel start-upu Circ. 

I na tento problém však již firmy našly řešení. Začínají totiž testovat vyměnitelné baterie. Kromě výhod snazšího nabíjení by díky nim ve výsledku teoreticky měly i ušetřit. Během nabíjení totiž nebudou muset řešit skladování velkého množství koloběžek. Pořizovací náklady jsou však zpravidla vyšší, než u koloběžek s pevnou baterií.

Dalším problémem jsou pak pro firmy zloději. V některých městech totiž vznikly gangy, které koloběžkám odmontovávají zámky a sledovací zařízení a následně je přeprodávají. Jiné je pak zase rozebírají na náhradní díly. Podle Bloombergu takto například z ulic Paříže zmizí každou noc až dvacet e-koloběžek. V Bratislavě jich během týdne od zavedení zmizela celá polovina.

VIDEO: Lovci běhají za koloběžkami. Získají i desítky tisíc korun:

29. listopadu 2018

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Finanční potíže

Vyšší nákupní cena elektrokoloběžek přitom firmám příliš nehraje do karet. Visí nad nimi totiž strašák špatných ekonomických výsledků. Společnost Bird, jeden z největších pronajímatelů elektrokoloběžek, totiž za první čtvrtletí letošního roku podle dat Bloombergu vykázal ztrátu 100 milionů dolarů. 

Z části za to nejspíš může počasí. Koloběžky se totiž nejlépe pronajímají v létě. I tak jsou však příjmy Birdu dosahující jen 15 milionů dolarů pro ostatní varováním. Firmě příjmy za poslední rok klesaly o několik desítek milionů každé čtvrtletí.  

Žádný z ostatních pronajímatelů koloběžek, včetně největšího rivala Birdu, Lime, podle Bloombergu zatím nepodal informace o tom, zda byl či nebyl ve ztrátě.

Pražští strážníci odhalili za první pololetí roku 2019 1760 přestupků na e-koloběžkách:

Autor:
  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Prodejce Shein slíbil zaměstnancům lepší podmínky. Přesčasy jsou stále běžné

13. května 2024  9:50

Zaměstnanci dodavatelských firem čínského internetového prodejce textilu Shein pracují 75 hodin...

Inflace zrychlila, zdražovaly potraviny i pohonné hmoty, uvedli statistici

13. května 2024  9:14

Statistický úřad spočítal, že meziroční inflace v dubnu činila 2,9 procenta. V únoru a březnu...

Kamiony dopravců z ciziny unikají v Česku trestu. Zaplatí jen každý druhý

13. května 2024

Premium Řidiči zahraničních kamionů nemusí být v Česku příliš nervózní, pokud překročí povolenou rychlost...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...