Když v USA začínaly první start-upy s elektrickými koloběžkami, zdálo se, že je tento byznys nezastavitelný. Byly levné, rychlé a na amerických asfaltkách jezdily výborně. Na evropských ulicích to však vypadá úplně jinak.
Dlážděné silnice, mnohdy staré stovky let, totiž pasažérům jízdu značně znepříjemňují. „Obzvlášť Lisabon je pro nás těžký,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Eric Wang, šéf firmy Wind Mobility. „Jenom (tamní) promenáda je plochá a hladká, zbytek města je kopcovitý a vydlážděný,“ dodal.
Podle Bloombergu v centrech měst koloběžky každý den obslouží v průměru deset jízd. Takový nápor je přitom na pneumatiky na vydlážděných cestách často příliš. Kvůli tomu se pak koloběžky rychle ničí. Firmy se tak snaží najít způsob, kterým by tomu zabránily.
Firmy v podstatě mají jedinou možnost, jak vliv kočičích hlav snížit. Namontovat na své stroje robustnější pneumatiky. Ty ale rapidně zvyšují cenu – pokud má koloběžka kromě lepších gum i baterii s vyšší nabíjecí kapacitou, stojí kolem pěti set dolarů (v přepočtu asi 11,5 tisíce). Varianty, které společnosti používaly doteď, přitom stojí ani ne polovinu.
Robustnější pneumatiky pak obvykle vyžadují i lepší brzdy. Na některých e-koloběžkách se tak začínají objevovat i velké brzdové destičky.
„Specifický terén v některých místech Prahy
je samozřejmě pro koloběžky náročný,“ potvrzuje zkušenosti z českého hlavního města Ondřej Široký z Lime. Tvrdí, že u koloběžek v Praze na základě zkušeností z prvních týdnů provozu některé části firma musela zpevnit.
„Závažnější opravy bohužel vyplývají primárně z vandalismu, nebo porušování zásad bezpečné jízdy – např. z jízdy ve dvou lidech na jedné koloběžce, což je jednoznačně proti pravidlům,“ dodává Široký.
Zloději a nabíjení
Problémy firmám dělají i úzké uličky především jihoevropských měst. Pokud v takové ulici někdo koloběžku zaparkuje, nemůžou se k ní pořádně dostat tzv. nabíječi. Ti totiž obvykle jezdí dodávkami, do kterých koloběžky sbírají, a do podobných uliček nemohou vjet. „Někdy pro ně prostě musíme jezdit metrem,“ dodal Carlos Bhola, spoluzakladatel start-upu Circ.
I na tento problém však již firmy našly řešení. Začínají totiž testovat vyměnitelné baterie. Kromě výhod snazšího nabíjení by díky nim ve výsledku teoreticky měly i ušetřit. Během nabíjení totiž nebudou muset řešit skladování velkého množství koloběžek. Pořizovací náklady jsou však zpravidla vyšší, než u koloběžek s pevnou baterií.
Dalším problémem jsou pak pro firmy zloději. V některých městech totiž vznikly gangy, které koloběžkám odmontovávají zámky a sledovací zařízení a následně je přeprodávají. Jiné je pak zase rozebírají na náhradní díly. Podle Bloombergu takto například z ulic Paříže zmizí každou noc až dvacet e-koloběžek. V Bratislavě jich během týdne od zavedení zmizela celá polovina.
VIDEO: Lovci běhají za koloběžkami. Získají i desítky tisíc korun:
29. listopadu 2018 |
SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít
Sledovat další díly na iDNES.tvFinanční potíže
Vyšší nákupní cena elektrokoloběžek přitom firmám příliš nehraje do karet. Visí nad nimi totiž strašák špatných ekonomických výsledků. Společnost Bird, jeden z největších pronajímatelů elektrokoloběžek, totiž za první čtvrtletí letošního roku podle dat Bloombergu vykázal ztrátu 100 milionů dolarů.
Z části za to nejspíš může počasí. Koloběžky se totiž nejlépe pronajímají v létě. I tak jsou však příjmy Birdu dosahující jen 15 milionů dolarů pro ostatní varováním. Firmě příjmy za poslední rok klesaly o několik desítek milionů každé čtvrtletí.
Žádný z ostatních pronajímatelů koloběžek, včetně největšího rivala Birdu, Lime, podle Bloombergu zatím nepodal informace o tom, zda byl či nebyl ve ztrátě.
Pražští strážníci odhalili za první pololetí roku 2019 1760 přestupků na e-koloběžkách: