Lidé čekají ve frontě před zákaznickým centrem energetické společnosti ČEZ v Plzni. (1. 11. 2021) | foto: Petr Eret, MF DNES

Režim DPI už opustilo více než 300 tisíc bývalých klientů Bohemia Energy

  • 1
Uplynul bezmála měsíc od chvíle, kdy společnost Bohemia Energy ukončila činnost. Její klienti následně spadli do nevýhodného režimu dodavatelů poslední instance. K pátku se zhruba třetině z nich podařilo získat normální smlouvu na plyn či elektřinu, vyplývá z vyjádření dodavatelů.

Polostátní obr ČEZ převzal od Bohemia Energy jako dodavatel poslední instance (DPI) 374 tisíc zákazníků. Už čtvrt milionu z nich zahájilo přechod z režimu DPI na běžný produkt, 170 tisíc těchto klientů zůstalo u ČEZ. Dalších 50 tisíc zákazníků získal ČEZ od jiných dodavatelů poslední instance na smlouvy na dodávky plynu.

„Zákazníkům v DPI doporučujeme zejména možnost sjednat smlouvu online přímo na našem webu. To je v tuhle chvíli zdaleka nejoblíbenější a také nejrychlejší způsob přechod na standardní produkty. Smlouvu je možné sjednat na elektřinu i na plyn, ať už jste u jakéhokoliv dodavatele poslední instance,“ uvádí mluvčí ČEZu Roman Gazdík.

DPI

  • Dodavatel poslední instance funguje jako záchranná síť. Cílem je, aby lidé, jejichž původní dodavatel není schopen dostát svým závazkům, neskončili ve tmě, respektive bez elektřiny a plynu. 
  • Problém je, že nouzové dodávky od DPI jsou výrazně dražší než standardní nabídky, mimo jiné proto, že se odvíjí od aktuálně velmi vysokých cen na burze.

Dalším DPI je společnost Innogy, která se po pádu Bohemia Energy začala starat o dodávky plynu pro asi 240 tisíc zákazníků. „Za tři týdny od zahájení záchranných dodávek DPI jsme uzavřeli už 130 tisíc smluv na standardní dodávky se zákazníky v DPI. Z toho 70 tisíc na plyn je z DPI Innogy, 60 tisíc smluv na elektřinu je od jiných DPI,“ říká mluvčí Innogy Pavel Grochál.

„Nově jsme spustili na našem webu také formulář na uzavření smlouvy na dodávku elektřiny pro klienty jiných DPI. Zájem o službu je velký, lidé začali vyplňovat formulář prakticky ihned po spuštění ještě v průběhu noci,“ dodává Grochál.

Pražská plynárenská se v režimu DPI starala o dodávky plynu pro asi 40 tisíc zákazníků. Nového dodavatele si z nich našlo zhruba 16 tisíc klientů. „Z režimu DPI celkově z celé České republiky přešlo nebo je ve fázi přechodu k Pražské plynárenské zatím přes 24 tisíc odběratelů,“ říká mluvčí Miroslav Vránek.

Pražská energetika (PRE) získala jako dodavatel poslední instance zhruba 67 tisíc zákazníků od Bohemia Energy a firmy Kolibřík Energie, která také oznámila konec činnosti. 

Písařík zaútočil na všechny kolem. Za chyby však odpovídá hlavně on sám

„Z tohoto počtu k dnešnímu dni evidujeme jednu třetinu zákazníků z původního režimu DPI, kteří již uzavřeli standardní smlouvu a přecházejí na běžný produkt. Další desetitisíce klientů jsou v řešení. Každopádně apelujeme na zákazníky, kterých se režim DPI týká, aby neotáleli s přechodem na standardní produkt. Po uplynutí zákonné půlroční lhůty by se pak ocitli v režimu nezákonného, lidově řečeno černého odběru energie,“ uvádí mluvčí PRE Karel Hanzelka.

Padlý dodavatel rozesílá vyúčtování

Samotná Bohemia Energy již rozeslala svým bývalým zákazníkům stovky tisíc vyúčtování. „V současné chvíli již posíláme i přeplatky. V našem zákaznickém oddělení vyřizujeme v současnosti tisíce dotazů denně,“ komentuje situaci mluvčí Hana Novotná.

Skupina Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v Česku, oznámila ukončení činnosti a dodávek elektřiny i plynu 13. října. Jako důvod Bohemia Energy uvedla extrémní růst cen energií na trzích. Podle dat Operátora trhu s elektřinou dodávala skupina ke konci srpna elektřinu více než 600 tisícům zákazníků, plyn téměř 300 tisícům.

Odborník na dluhovou problematiku Daniel Hůle v Rozstřelu komentoval, jaké potenciální následky bude mít krach Bohemia Energy:

,