Jídlo a pití zdarma v ČSA končí. Ilustrační foto

Jídlo a pití zdarma v ČSA končí. Ilustrační foto | foto: ČSA

ČSA zpoplatní část alkoholu na palubě, jídlo má zůstat zdarma

  • 88
České aerolinie začnou od února testovat prodej jídla a pití v ekonomické třídě. Podle dnešního vyjádření firmy ale zůstane základní servis nápojů a jídel zdarma.

S tímto krokem počítá "Akční plán 2009", který představilo zaměstnancům vedení firmy. Ten má firmě pomoci přežít kritické období nižšího zájmu o létání.

Plán ČSA popsaný v podnikovém časopise čtěte zde

"ČSA v roce 2009 neporostou. Zachování počtu cestujících, tedy zvyšování podílu na klesajícím trhu, je ambiciózní cíl," píše se v podnikovém časopisu pro zaměstnance OK Novinky.

Dodatečné příjmy z prodeje nápojů a jídla mají firmě pomoci zvýšit celkové výnosy nebo je alespoň udržet. Změna se netýká pasažérů v obchodní třídě, právě na ně se chce firma ještě více zaměřit.

ČSA však musí bojovat s jejich úbytkem, protože obchodní cestující kvůli finanční krizi šetří, a proto omezují služební cesty. ČSA odmítaly včera zpoplatnění komentovat.

"Není to nic ke zveřejnění, je to informace pro zaměstnance. Nemám k tomu co říct," uvedla mluvčí ČSA Daniela Hupáková. "Nevím o tom návrhu, dozorčí rada bude příští týden, takže to nebudu komentovat," řekl šéf dozorčí rady Ivan Kočárník.

Poté, co MF DNES plány firmy zveřejnila, už byly aerolinie sdílnější. "Plánujeme rozšířit možnost nákupu doplňkových služeb na palubách letadel. Společnost tak chce reagovat na požadavky cestujících, kteří na palubách žádali možnost dokoupení občerstvení nad rámec standardního servisu," uvedla Hupáková.

Pivo bude zdarma

Cestující si budou moci dokoupit především alkoholické nápoje, v nabídce budou také různé sladkosti, čokolády, nebo naopak slané mandle či crackery. Ceny se budou pohybovat na úrovni běžné v českých restauracích střední třídy.
 
Možnost doprodeje vybraných pochutin a nápojů začnou aerolinky testovat od února na vybraných pěti linkách. Zatím není ani jasné, které alkoholické nápoje se budou platit, podle Hupákové bude nadále zdarma pivo.

Akční plán počítá také například s přísnějším postupem při vybírání poplatků za nadváhu odbaveného zavazadla. (Zavazadla do letadel ČSA musí "zhubnout" o tři kilogramy) Až dosud je mírná hmotnost navíc u ČSA běžně tolerována, nízkonákladové aerolinky striktně vybírají nemalé sumy za každý kilogram navíc.

Firma chce navíc lidem na přepážce či při prodejích letenek více nabízet například cestovní pojištění nebo možnost dostat se za příplatek do obchodní třídy, pokud bude volná, či využití salonku.

Podobné poplatky ovládly aerolinky typu Easyjet, SkyEurope nebo Ryanair. Poslední jmenovaný takto získává zhruba čtvrtinu příjmů.

Občerstvení zejména na evropských linkách prošlo u klasických aerolinií za poslední roky podstatným seškrtáním. U krátkých letů obvykle cestující dostávají jen malý nápoj a čím dál menší kus bagety či jiného pečiva, navíc často chuťově obtížně poživatelného. Někdy chybí jídlo úplně a cestující dostane jen pití.

Pro ČSA by zpoplatnění občerstvení znamenalo, že budou muset o zákazníky více bojovat s "lowcosty" – ztratily by totiž jednu z výhod v podobě lepšího servisu.

Šetřit se bude i na platech

Ne vždy se ČSA konkurovat daří, jak ukazuje nedávné drastické seškrtání letů do Dublinu. Národní dopravce tam ustoupil konkurenci Ryanairu a Aer Lingus.

"Jednotlivé linky jsou pod přísnou kontrolou, co nevydělává, končí," píší ČSA ve svém zpravodaji. Utlumení se dotkne také jediné dálkové linky, kterou ČSA provozují – do New Yorku budou od 16. ledna létat jen čtyři spoje místo pěti. Toto omezení bude platit šest týdnů.

O třetinu rozpočtu přišly plánované investice a šetřit se v ČSA bude i na platech. Šéfové navrhli jejich zmrazení či snížení až o patnáct procent. U odborů však s takovým plánem narazili.

"Návrh vedení ČSA považují odborové organizace za neopodstatněný vzhledem k výrokům o výborném stavu společnosti, které od vedení zazněly teprve před několika málo týdny," uvedly ve svém společném stanovisku.

Odboráři si myslí, že je buď situace vážnější než před příchodem týmu prezidenta Radomíra Lašáka, nebo se firma snaží jen před privatizací snížit personální náklady. "Krize, na rozdíl od roku 2006, není vyvolána špatnými rozhodnutími uvnitř společnosti, ale vnějšími vlivy," uvedl Lašák. Pokles počtu cestujících je podle něj dvojciferný.

Letecké společnosti čeká podle sdružení IATA nejhorší rok od útoků na dvojčata v New Yorku. "V nadcházejícím období dojde ke snižování počtu letů celosvětově, očekávat můžeme i krachy některých leteckých společností," říká Josef Trejbal z Asiany, která prodává letenky.