Jaroslav Pejša na odborářské demonstraci proti vládě a korupci, která začala na

Jaroslav Pejša na odborářské demonstraci proti vládě a korupci, která začala na Palackého náměstí v Praze a pokračovala pochodem ke Sněmovně (25. listopadu 2011) | foto: Petr Topič, MAFRA

Drážní odboráře povede další čtyři roky Pejša. Chce pozdržet konkurenci

  • 48
Desítky tisíc zaměstnanců především Českých drah a Správy železniční dopravní cesty povede další čtyři roky Jaroslav Pejša. Do čela Odborového sdružení železničářů (OSŽ) ho zvolilo zhruba 70 procent delegátů na volebním sjezdu v Nymburku.

OSŽ má 45 tisíc členů, z toho patnáct tisíc v důchodu. Pejša vede největší odborové sdružení na dráze od roku 2007, kdy vystřídal Jaromíra Duška. Mezi své hlavní cíle považuje především pozastavení plánů ministerstva dopravy na soutěže rychlíkových tratí a řešení situace ve ztrátovém ČD Cargo.

"Nechceme liberalizaci zastavit, ale nechceme, aby to byla destrukční akce na České dráhy," řekl Pejša. Odboráři požadují, aby se začalo soutěžit až poté, co vznikne nezávislý regulátor a nádraží se převedou z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty.

Podle Pejši by stát neměl dělat experimenty, když dosud není schválen ani 4. železniční balíček, který s dalším otevíráním železnice konkurenci počítá. Právě kvůli postoji proti konkurenci ale OSŽ už dříve opustili někteří členové: například část výpravčích si založila Alianci drážního provozu.

Pejšu vybrali odboráři v tajné volbě, neměl žádného protikandidáta. Před čtyřmi lety získal zhruba osmdesát procent hlasů.  Prvním místopředsedou byl znovuzvolen Vladimír Vokoun.

Pomalejší liberalizaci očekává také stínový ministr dopravy ČSSD Milan Chovanec. Podle něj by se mělo začít soutěžit až poté, co vznikne nezávislý regulátor. Chovanec na odborářský sjezd dorazil jako jediný z pozvaných politiků.

Odboráři už intenzivně pracují na zastavení dalších tendrů, které chce vyhlásit v brzké době ministerstvo dopravy. Podle deníku E15 požadují společně s drahami, aby podmínkou soutěží byla i povinnost dopravců přejmout dosavadní zaměstnance Českých drah na vysoutěžených úsecích, pokud ČD soutěž nevyhrají.

Odkazují se přitom na smlouvu z roku 2009, současně ale odmítají údaje o mzdových nákladech ministerstvu vydat. Ministr dopravy Zdeněk Žák v září uvedl, že vypsání soutěží je otázkou několika dní, podle informací MF DNES ale zatím materiál nepodepsal.

Podle Pejši je jeho další velkou prioritou řešení situace v ČD Cargo. Nákladnímu státnímu dopravci klesají tržby a je ve ztrátě, do minusu se dostal i v byznysu ucelených vlaků. Ve firmě hrozí velké propouštění. "Nervozita mezi zaměstnanci je už opravdu velká," podotkl Pejša.