„Chceme cestujícím nabídnout vodu ve stoprocentní kvalitě bez ohledu na lokalitu nebo stav vodovodní sítě. Finální doupravená voda by tak měla být vždy plnohodnotnou či lepší alternativou vody balené,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. V první fázi projektu by se měly automaty společnosti Lokni objevit na devíti největších tuzemských nádražích a postupně se začít rozšiřovat. Aktuální dohoda s firmou počítá s celkem dvanácti nádražími.
Každý cestující dostane možnost bezplatně si načepovat půl litru vody. Toto množství bude kontrolovat systém založený na mobilní aplikaci nahrané v chytrých telefonech cestujících. Bez mobilu bude ještě možné filtrovanou vodu nakoupit a zaplatit za ni platební kartou.
Kde budou nová chytrá pítka?
|
„Během jednoho dne mají zákazníci možnost si do vlastní láhve natočit až tři litry vody s využitím dalších tarifů aplikace Lokni,“ uvedla v tiskové zprávě Správa železnic.
Filtrační stanice jsou postaveny na uhlíkové filtraci v kombinaci s technologií UV-C LED, uvádí provozovatel tuzemských nádraží. Vedle chloru odstraňují nežádoucí pachy, chutě a nečistoty a také většinu pesticidů, zbytků léků a hormonů. Automaty disponují také funkcí pravidelného automatického proplachu.
Dvanácti nejvytíženějšími nádražími projde podle statistik Správy železnic ročně na 55 milionů cestujících. Pokud by jen každý stý místo nákupu balené vody v láhvi využil pítko, ušetřilo by se denně patnáct set PET láhví. To podle Správy železnic za měsíc odpovídá více než tuně plastového odpadu.