„Z pozemní dopravy je železniční doprava nejslabší, s pouhými osmi procenty je za autobusy a samozřejmě auty, která představují téměř 80 procent dopravy,“ upozorňuje Köhler.
Šestý ročník mezinárodní konference International Railway Summit, na kterou se sjeli vůdčí osobnosti železniční dopravy z celého světa, se letos zabývá hlavně zvýšením komfortu při cestování vlakem, který by měl pomoci zvýšit počty cestujících tímto typem dopravy. A zástupci politiků, železničních dopravců, expertů či dodavatelů se v nich ve čtvrtek soustředili na přínos soukromé konkurence a potřebu otevřeného trhu.
Podle Köhlera zvrátil klesající zájem o železnici od roku 1989 až nástup soukromníků na linku Praha-Ostrava. Česko má podle něj nejhustší železniční síť v Evropě a šanci stát se klíčovou zemí pro vytvoření evropského železničního prostoru, zatím ale cestující jezdí vlakem čtyřikrát méně než v sousedním Německu.
Společný evropský zájem v oblasti železniční dopravy potvrzuje Elisabeth Wernerová z Evropské komise. „Máme potřebnou legislativu, už není třeba uvažovat v měřítku národních hranic, protože cestující už mnoho let cestují bez ohledu na hranice,“ říká Wernerová.