Železnicí může jezdit třikrát více lidí. Bude páteří dopravy, míní expert

  5:00aktualizováno  5:00
Prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka je přesvědčen, že vlakem v Česku může jezdit až třikrát více cestujících než dosud. Do roku 2030 může jezdit 500 milionů pasažérů ročně. Zatímco dosud počty lidí rostou hlavně v dálkových vlacích, Vyka vidí největší potenciál v dosud spíše skomírající regionální dopravě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

„Pokud chceme zajistit udržitelný rozvoj venkova jako atraktivní oblasti pro bydlení a zamezit vzniku vylidněných periferií a chalupářských skanzenů, je potřeba obyvatelům umožnit rychlé, pohodlné a bezpečné dojíždění za prací. A moderní regionální železnice je jedním z účinných řešení, jak toho dosáhnout,“ míní Vyka, který letos vydal knihu Role regionální železnice ve 21. století. K sepsání ho prý vyprovokoval ministr dopravy Dan Ťok, když prohlásil, že některé lokálky lze v klidu zrušit.

Vlaky a auty jezdí stále více lidí, autobusy naopak stagnují

Potenciál růstu Vyka vidí hlavně v počtech jízd, které lidé vykonávají autem. Podle Vyky je potřeba rozvíjet potenciál železnice nasazením lepších vozidel a zrychlením doby jízdy. Jako jeden z příkladů uvádí spojení z Milovic do Prahy, kde se od roku 2009 počty cestujících zdvojnásobily.

Vyka je přesvědčen, že i když je pro veřejné objednatele levnější autobus, regionální vlak není schopen plnohodnotně nahradit. Dokládá to statistikami: zatímco počty lidí v autobusech stagnují či klesají, ve vlacích sedm let rostou.

„Autobusová doprava by proto měla plnit jen roli doplňkové veřejné dopravy,“ tvrdí Vyka. Podle něj je problém i to, že se na železnici kouká jen jako na nákladovou položku veřejných rozpočtů. „Politická i odborná veřejnost dosud ve většině nepochopila, že veřejná doprava tvoří rozvojový prvek území a přináší výrazný benefit v dalších oblastech, které jsou s dopravou přímo či nepřímo spojeny. Díky tomu se investice do veřejné dopravy vrátí několikanásobně,“ míní.

Záchytná parkoviště do metropolitních oblastí

Odmítá i názory, že nádraží regionálních železnic jsou často daleko od centra obcí, a proto lidé volí raději cestu po silnici. Podle Vyky je to spíše výmluva politiků. „Regionální železnice má předpoklad tvořit páteř dopravního systému a zkušenosti z Itálie, Rakouska, Německa, Švýcarska, Dánska i Slovenska ukazují, že lidé jsou ochotni k nádraží přijíždět autem i na kole. V Nizozemsku přijíždí na nádraží 44 procent cestujících na kolech, proč by to u nás nemohlo být alespoň 10 procent,“ dodal Vyka.

Podle něj je špatně, když Praha rozšiřuje síť záchytných parkovišť na okrajích města, lepší by bylo budovat nová parkoviště ve středočeských městech, aby lidé nemuseli jet do Prahy autem, ale vlakem.

Protunelované Česko zrychlí železniční dopravu. Kde všude se má razit?

„Problémy s parkováním v Praze by pomohly vyřešit tisíce parkovacích stání situovaných v metropolitní oblasti. Nejvhodnější se ukazuje jejich rozmístění do co největšího počtu menších parkovišť u většiny nádraží ve Středočeském kraji,“ míní Vyka.

Řada tratí má podle něj potenciál počty cestujících skokově zvýšit. Jako příklad uvádí trať z Prahy do Berouna přes Rudnou. „Pokud na trati začnou jezdit nová vozidla, vlaky pojedou po celý den ve 20minutovém intervalu a u nádraží bude bezpečné zázemí pro auta i jízdní kola, pak může počet přepravených cestujících překonat hranici 10 tisíc denně,“ odhaduje Vyka. Podobné případy skokového růstu na dříve odepsaných lokálkách jsou po Evropě známy.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Najdete na iDNES.cz