„Máme za sebou jedenáct měsíců na Uničovce. Rekord byl osm zastavených vlakových spojů za jeden den,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Původně byla chybovost fungování zabezpečovače na trase mezi Olomoucí a Uničovem v necelých tří procentech jízd. To se ale podařilo snížit na o něco více než jedno procento.
Spolehlivost do úrovně jednoho procenta přitom za dostatečné považuje například i sousední Německo. Podle Svobody se Česko k této metě přiblíží během několika měsíců.
Vlaky brzdí, když nemají. Nespolehlivost zabezpečovače ETCS zpožďuje i ruší spoje |
Zatěžkávací test na koridorových tratích se nejspíše uskuteční na trase mezi Prahou a Českými Budějovicemi nebo mezi Českou Třebovou a Brnem. Právě zde jsou delší ucelené úseky, kde je možné provoz zkoušet. Podle ministra dopravy Martina Kupky je smyslem těchto zkoušek otestovat fungování ETCS na co největším vzorku lokomotiv a vlakových souprav.
U jednotlivých drážních vozidel jsou totiž významné rozdíly v tom, jak jejich palubní jednotky zvládají radiový signál z kolejové části ETCS přijímat. Samotná Správa železnic používá pro testování lokomotivu Vectron, což je nová lokomotiva s evropským zabezpečovačem vestavěným rovnou z výroby. U ní podle Svobody došlo ke ztrátě signálu ze dvou set zkušebních jízd pouze jednou.
Záleží na umístění antény
Na české železnici jezdí historicky velmi široká paleta lokomotiv a dalších vlaků a způsobů, jakým jsou u nich umisťovány jednotlivé složky ETCS je tedy vícero. Smyslem plánovaného zkušebního provozu je tak především zjištění, kam nejlépe antény nového zabezpečovače u jednotlivých modelů umístit.
„Nejmenší potíže s příjmem signálů jsou u nových vícesystémových vozidel, která si už testováním prošla v zahraničí,“ potvrdil Daniel Kurucz, šéf tuzemské pobočky společnosti Alstom, která je dodavatelem radiové součásti ETCS. Vliv na příjem má například to, zda je anténa umístěna před systémy vzduchotechniky a dalšími zařízeními.
„Ve Španělsku trval testovací provoz osmnáct měsíců. Jinde třeba i dva roky,“ uvedl ministr Kupka. Samotný šéf Správy železnic Svoboda už dříve uvedl, že je zhruba osmdesátiprocentní šance, že se skutečně od začátku roku 2025 podaří výhradní provoz spustit. Na tom se podle něj nic nemění.