„Všechny splnily, bezpečně a plynule,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. To je podstatně lepší výsledek, než jakého se podařilo dosáhnout při obdobném testu, který proběhl v lednu na trase z Břeclavi do Starého Města u Uherského Hradiště. Tehdy systém nouzově zastavil devět spojů.
„Ve čtyřech případech vyhodnotil systém správně, že má zastavit – tedy ETCS zafungoval tak, jak má. Bylo to ve dvou případech v důsledku nesprávné obsluhy vlaku strojvedoucím, v dalších dvou případech v důsledku technické příčiny na ostatních systémech. V pěti případech došlo k nouzovému zastavení v důsledku technické příčiny systému,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
Testování po jednotlivých úsecích si vyžádal ne právě nejuspokojivější průběh nasazení ETCS na lokální trati mezi Uničovem a Olomoucí. I zde se ale už situaci podařilo zlepšit.
Ve Třebové nehrozí problémy s ETCS, jako jsou u Uničova, tvrdí železničáři |
Další testy systému budou následovat. Konkrétně je připraveno ještě pět obdobných testů. „Zátěžovými testy jsme pokryli hlavní část toho, co by od prvního ledna mělo fungovat ve výhradním režimu.Z konkrétních úseků jde například o úsek Česká Třebová–Pardubice–Praha Běchovice, je tam pochopitelně i triangl Přerov–Prosenice a Prosenice–Olomouc,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Na rozdíl od okolních zemí, kde i ve výhradním provozu budou moci jezdit vlaky nevybavené palubní jednotkou ETCS byť se sníženou rychlostí, Česko se chystá stroje bez ETCS od začátku příštího roku na tratě nepustit vůbec. „Řešíme určitý počet výjimek. Například na přejetí do opraven a tak dále. V současné době ale chceme trvat na tom, aby vozidla nevybavená byla do správcovství tažena vozidlem vybaveným ETCS,“ dodal Svoboda.