Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvZbytek haly Správa železnic zbourá a plocha nynější spodní haly včetně vstupů do metra se tak ocitne ve vnějším otevřeném prostoru.
Diskusi ohledně vhodnosti zbourání části odbavovací haly doplnilo v pondělí po poledni ministerstvo kultury. Upřesnilo totiž, že památková ochrana běžně vztahovaná k secesní stavbě Fantovy budovy se týká celého komplexu pražského nádraží. „Památkovou ochranu nese zejména secesní Fantova budova nádraží, nová odbavovací hala ze 70. let minulého století nicméně podle ministerstva není samostatným objektem, ale přístavbou, takže se na ni památková ochrana rovněž vztahuje,“ citovala úřad Česká tisková kancelář.
Omezení uzavřených prostor Správa železnic a Pražský institut plánování a rozvoje plánovaly i přesto, že nádražím bude do budoucna procházet více cestujících. Mimo jiné kvůli plánovanému zvýšení počtu vlaků, přivedení nové tramvajové linky nebo rozšíření kapacity metra o linku D. Už dnes největším nádražím projede přes sedmdesát tisíc lidí a další desetitisíce přibudou v souvislosti s uvedenými dopravními změnami. S tím vším projekt podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové počítá.
Odbavovací hala ze 70. let minulého století se nicméně poměrně nedávno nákladně rekonstruovala. Italská společnost Grandi Stazioni, která modernizaci měla na starosti, při dokončení v roce 2011 vyčíslila opravu na 1,1 miliardy korun. Na nádraží se tehdy objevily nové obchody či restaurace a staré nevyhovující pokladny nahradilo nové ČD centrum. Významná část investic směřovala do technologického zázemí, včetně vzduchotechniky.
Soukromého investora pro rekonstrukci nádraží oslovily státem vlastněné České dráhy proto, že na opravy samy neměly peníze. Náklady rekonstrukce se měly Italům vrátit po třiceti letech z pronájmů obchodů a restaurací. Velká část nových obchodů ale podle vizualizací vítězného návrhu zmizí a spolu s nimi i nezanedbatelná část předchozích investic. Ty uznala i Správa železnic, když v roce 2016 kvůli nezvládnutým opravám historické Fantovy budovy s Italy ukončila spolupráci.
Pražské hlavní nádraží dostane obří pergolu. Jako v Dubaji, nechápou kritici |
Bourání haly Správa železnic hájí a tvrdí, že náklady na její rekonstrukci zmařené nebudou. „Většina rekonstruovaných prostor zůstane zachována (např. pokladny ČD, obchody kolem podchodů….) Odstraněna by měla být pouze středová část kolem prodejny Luxor, což je jednopatrová lehká konstrukce zbudovaná ze snadno demontovatelných součástí,“ řekla MF DNES Friebová.
Z vizualizace i vyjádření Správy železnic je patrné, že budou zbourány i oba boky haly, a tedy i restaurace a obchody, které se v nich nacházejí. Zachovány mají být až komerční prostory za novými skleněnými dveřmi, tedy ty, které jsou na úrovni nynějšího návštěvnického centra Správy železnic nebo prostor nynějšího supermarketu.
Jak se vám líbí vítězný návrh Nového Hlaváku?
Přestože prostor prošel relativně nedávno rekonstrukcí, je v současnosti v havarijním stavu. Do konstrukce zatéká a sekce s garážemi pod magistrálou má problémy se statikou „Italská společnost Grandi Stazioni bohužel nedodržela smluvní podmínky. Bylo provedeno několik odborných posudků, ze kterých vyplynulo, že je renovace do budoucna zcela nutnou záležitostí, kterou nemá smysl odkládat,“ uvedla Friebová. Správa železnic proto plánuje během příštího roku vypsat výběrové řízení na firmu, která strop haly opraví. Týkat se ale má jen části pod magistrálou, která se podle aktuálního návrhu nemá bourat.
Odbavovací hala je tak jen z pražských velkých železničních staveb druhá, která po mnohaleté péči Českých drah a následné správě Správy železnic ve stavu, kdy dává smysl jí zbourat a nahradit novou konstrukcí. Do konce roku má ministr dopravy Martin Kupka rozhodnout, zda se opraví železniční most, nebo daleko spíše nahradí novým tříkolejným mostem na Výtoni.
Podobně jako u tohoto mostu se i u odbavovací haly Správa železnic dotazovala Kloknerova ústavu, zda má smysl stavbu zachraňovat, nebo nemá. Zatímco u výtoňského mostu bylo doporučení pro demolici rozhodnější, u haly pražského nádraží jde o složitější otázku. Ústav doporučoval opravu hydroizolace, podle správy železnic ale bylo při soutěžním dialogu s architekty nutné vzít v potaz i hledisko potřeby vyšší kapacity pražského nádraží.
I další architektonické návrhy, které se dostaly do finálového výběru počítají se stržením stávající haly. Například návrh českých architektů ji ale v podobném rozsahu nahrazuje novou prosklenou halou.