Výtoňský most je neopravitelný a půjde k zemi, na základech vyroste kopie

  11:14
Železniční most spojující Výtoň se Smíchovem chce Správa železniční dopravní cesty zbourat. Podle studie, kterou si společnost nechala vypracovat, je ocelová konstrukce neopravitelná. Památkově chráněný most by mohla nahradit kopie. S rozšířením kolejí železničáři nepočítají.
Železniční most spojující pražský Smíchov s Výtoní. (23. května 2018)

Železniční most spojující pražský Smíchov s Výtoní. (23. května 2018) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Vyšehrad přijde o svého rezavého souseda. MF DNES zjistila, že památkově chráněný železniční most, který se už přes sto let klene nad Vltavou mezi Výtoní a Smíchovem, má být zbourán. Stavba, jež se stala součástí panoramatu metropole, je totiž ve špatném stavu a podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) se ji už nevyplatí opravit.

„Stávající ocelová konstrukce je v podstatě neopravitelná k výhledovému provozování železniční dopravy,“ říká mluvčí železničářů Kateřina Šubová. Jde o výsledek studie, kterou si nechala SŽDC vypracovat. Dokument měl dát společnosti odpověď na otázku, jak se popasovat se špatným stavem mostu. Jestli je lepší ho rekonstruovat, či nahradit.

Průzkum objektu ukázal, že oprava není vhodná – musely by se nahradit minimálně dvě třetiny konstrukce mostu, a tím by se jeho životnost prodloužila jen o 30 let. Nová konstrukce má zaručit průjezd vlaků po celé století. V současnosti už podle železničářů stoletý most více než deset let přesluhuje. „Jeho oprava je nutná a nelze ji odkládat,“ uvádí mluvčí.

Slovo oprava lze ale použít spíš jen pro práce na základech mostu a pilířích. „Prověřujeme variantu výměny stávající konstrukce za novou. Tvarově by byla co nejbližší té stávající a zachoval by se tak původní historický ráz,“ tvrdí Šubová. Na kolik korun replika vyjde, není jasné. Ještě není projednané definitivní řešení.

KVÍZ: Znáte pražské mosty? Otestujte se, než spadnou

O možném zbourání mostu se mluvilo už v roce 2015, a to nejen kvůli jeho špatnému stavu. SŽDC i Institut plánování a rozvoje hlavního města (IPR) tehdy shodně tvrdily, že most je dopravně plně vytížen a měl by se ideálně rozšířit ze dvou kolejí na tři. S širší variantou však nyní železničáři nepočítají.

Varianta se dvěma kolejemi je totiž podle SŽDC rychleji projednatelná a realizovatelná. Navíc je podle Šubové třeba zohlednit i to, že by se musely rozšířit i navazující traťové úseky směrem ku Smíchovu a pod Vyšehradem.

Tři koleje by nakonec ze Smíchova na Výtoň mohly vést. Nikoli však na jednom mostu. SŽDC totiž tvrdí, že v budoucnu by bylo možné zvýšit kapacitu železniční cesty stavbou nového mostu. Už dříve se uvažovalo o tom, že by v těsné blízkosti dvojkolejného mostu mohl vzniknout další identický objekt, dvojče.

S dvojkolejným mostem však nesouhlasí IPR. „Z dlouhodobého horizontu preferujeme určitě tři koleje přes most. Jinak jeho kapacita nebude do budoucna dostačovat městským, příměstským ani dálkovým spojením a most se stane přetíženým dopravním uzlem,“ vysvětluje mluvčí institutu Marek Vácha. Praha chce zapojit vlaky více do hromadné dopravy, čemuž má napomoci i více kolejí přes toto vytížené spojení obou břehů.

Lávka pro pěší na železničním mostě je uzavřena od 15.12.2017

Eiffelovka naležato

Most beze jména

Železniční most pod Vyšehradem nemá oficiálně žádné jméno, přestože mezi Výtoní a Smíchovem stojí už více než sto let. Stavba objektu začala v roce 1900 a práce byly ukončeny o rok později. Most nahradil svého jednokolejného předchůdce. Umístění konstrukce na pilíře proběhlo velmi rychle. „Dopravu v místě tehdy přerušili na dva dny, když montovali konstrukci,“ říká historik architektury Zdeněk Lukeš. Jedním z autorů mostu je František Prášil, který stojí také za podobou Petřínské rozhledny a konstrukcí Průmyslového paláce na Výstavišti.

Proti zbourání mostu se staví odborníci. „Most patří k Praze. Je součástí ikonického pohledu na Vyšehrad,“ hodnotí stavbu architekt Jaroslav Zima. Historik architektury Zdeněk Lukeš míní, že konstrukce mostu je krásná a může se rovnat pařížské Eiffelově věži.

„Ten most snad neviděl štětku, tím myslím nástroj na natírání, desítky let. Jen kvůli věku by v takovém stavu nebyl. Dožívá jen to, o co se nestaráte. Eiffelovu věž natírají, mosty v New Yorku také, a proto je tam budou mít na furt,“ zlobí se Zima, podle něhož by se měla současná stavba opravit a zachovat. I proto, že je kulturní památkou.

Zároveň se Lukeš obává, že replika by nedosáhla kvalit současného mostu.

„Je to nýtovaná konstrukce. Pokud se nezvolí stejná technologie, už to nebude stejný most,“ dodává.

Oba architekti zároveň tvrdí, že se most nikdy pořádně neudržoval. Odpovědnost za špatný stav SŽDC odmítá. „Prováděli jsme pravidelnou údržbu. Ocelová konstrukce je však výrazně náchylnější na opotřebení, než je tomu u kamenných mostů. Na stavu se také podepsalo stáří mostu a jeho narůstající zatížení,“ popisuje Šubová.

Aby se mohl most zbourat, musí nejdřív SŽDC dosáhnout sejmutí památkové ochrany. I proto zatím nechce správa železnic odhadnout, kdy by mohlo k odstranění mostu dojít. O zbavení památkové ochrany rozhoduje ministerstvo kultury, k záměru se mají vyjádřit i magistrátní památkáři a Národní památkový ústav (NPÚ).

Ten se nechce k plánu železničářů vyjadřovat. „Dokud neproběhne správní řízení, nemůžeme věc komentovat,“ říká mluvčí NPÚ v Praze Andrea Holasová. Zároveň dodává, že sejmutí památkové ochrany je vždy až poslední možností.

Už v současné době lze na mostě spatřit dělníky. V prosinci, po pádu mostku v Troji, zavřelo město lávky pro chodce, které jsou součástí železničního mostu. V září se má podle Technické správy komunikací znovu otevřít jedna z lávek, druhá až příští rok.

 „Celková oprava obou lávek vyjde na zhruba 50 milionů korun,“ říká mluvčí společnosti Barbora Lišková.

Prozkoumali jsme pražské mosty (02/2018)

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

„Natáčely si nás na telefon.“ Expolicista zbil šest dívek, s obžalobou nesouhlasí

Před Obvodním soudem pro Prahu 5 stanul expolicista Tomáš Strnad. Žalobce ho viní z těžkého ublížení na zdraví, výtržnictví a zneužití pravomoci úřední osoby. Strnad letos v únoru brutálně napadl v...

5. prosince 2024  8:11,  aktualizováno  13:12

Rvačky i alkohol, v Mladé Boleslavi to vře. Máme strach, stěžují si lidé městu

Premium

Lidí, kteří se v ulicích Mladé Boleslavi necítí bezpečně, přibývá. Mají strach, přestože počet trestných činů dlouhodobě klesá. Stěžují si, že město, kde už žije třetina cizinců, situaci neřeší.

4. prosince 2024

Motoristé představili své desatero i cíle. Chceme porazit ODS, řekl Macinka

Politici a příznivci Motoristů se v sobotu sešli v pražské Královce na prvním oficiálním kongresu. Strana na něm oznámila, že přijala 1 415 nových členů a představila „ideové desatero“ i expertní...

7. prosince 2024,  aktualizováno  14:53

Populární šéfku nymburské nemocnice politici odvolali. Naštvali lidi i personál

Premium

Ani stoupající prestiž městské nymburské nemocnice spojená s rekonstrukcemi pavilonů v čele s porodnicí, která navzdory současnému trendu chrlí jedno miminko za druhým, neudržela Nelu Kvačkovou ve...

5. prosince 2024  16:38

Jágr posunul rekord a Kladno vládlo. Šlágr pro Kometu, slaví lídr i Litvínov

Hokejová extraliga zakončila první polovinu základní části kompletním 26. kolem. Kladno i díky gólu Jaromíra Jágra rozdrtilo Mladou Boleslav 6:2, Litvínov zapsal hubenou výhru 1:0 nad Třincem. Lídr z...

8. prosince 2024  14:50,  aktualizováno  20:45

Mezi Knovízí a Slaným startuje stavba D7, její součástí bude i nynější hlavní tah

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zahájilo stavbu D7 mezi Knovízí a Slaným na Kladensku. Tři navazující středočeské úseky dálnice se budují už od podzimu. Část Knovíz - Slaný postaví sdružení...

11. prosince 2024  16:26

Seniorka se zasekla ve štaflích a volala o pomoc. Vysvobodila ji policie

Jednaosmdesátiletá seniorka z Prahy se zasekla na štaflích a nemohla dolů. Hlídky ji nalezly podle křiku, který se ozýval z bytu. Ženu se podařilo zachránit.

11. prosince 2024  15:48

Přibudou další výtahy do metra, bezbariérový přístup posílí na všech linkách

Bezbariérové zpřístupnění dalších čtyř stanic nechá připravit Pražský dopravní podnik (DPP). Projekty pro něj tvoří firma Metroprojekt. Vyjdou asi na 38,9 milionu korun bez DPH, ukazuje věstník...

11. prosince 2024  15:30

Kudy na zámek nebo na jahody? Mezi Příbramí a Lety jsou okružní křižovatky

Nové části dálnice D4 zahájí provoz příští úterý, tedy už ani ne za celý týden. Motoristům, kteří se na cestu mezi Příbramí a Pískem vydají po delší době, mohou některá místa připadat zcela neznámá....

11. prosince 2024

Příliš chytrý vysavač? Jak si ulehčit domácí práce a ušetřit čas
Příliš chytrý vysavač? Jak si ulehčit domácí práce a ušetřit čas

Pojďme si říct, že plně samoobslužný vysavač, co se sám vysype, vypere si hadříky a doplní vodu, je gamechanger! Nebo ne? Museli jsme to zjistit a...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...