Sobota 19. června 2021, svátek má Leoš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 19. června 2021 Leoš

Letišť už je dost. Piráti a Starostové chystají návrat k železnici

Hlavní dopravní cíle sdružení Pirátů a Starostů charakterizuje snaha zastavit stamiliardový projekt kanálu Dunaj–Odra–Labe a převedení peněz i úsilí na vybudování sítě železnic odpovídající jedenadvacátému století. Jakákoliv zmínka o investicích do letecké dopravy však chybí.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Piráti a STAN mají v programu převedení peněz z nejrůznějších dopravních projektů primárně na železnici, seznam prioritních staveb posvěcený ne vládou, ale Poslaneckou sněmovnou a ­dlouhodobou stabilizaci peněz do dopravní výstavby. 

Zajímavé na programu aktuálně nejsilnějšího uskupení však není pouze to, co je v něm napsáno, ale i to, co tam není. Jako například investice do letecké dopravy. 

„Naše koncepce rozvoje letecké dopravy, a to se nezlobte, opravdu spočívá ve vybudování sítě vysokorychlostních železničních tratí. Na výstavbě paralelní dráhy pražského letiště netrváme a koncept mezinárodního letiště do každého kraje je rovněž neúspěšný,“ řekl MF DNES dopravní expert Pirátské strany Ondřej Polanský.

Priority na dvacet let

Celá řada tuzemských regionů je už nyní obsluhována ze zahraničních letišť a tento trend se v případě moravskoslezského regionu ještě rozšíří s výstavbou plánovaného obřího letiště západně od Varšavy. Právě cesty Čechům k těmto velkým vzdušným přístavům má z velké části umožnit právě vysokorychlostní železnice.

Dvoustovkou ve vlaku posvištíme do dvou let, slibuje Správa železnic

Ta nemá být jen nejstěžejnějším dopravním módem, ale i jakýmsi pilotním projektem, jak postupovat v přípravě staveb i v jiných druzích dopravy. Přestože ještě před pár lety zájem o vysokorychlostní železnici nebyl, nyní výstavbu rychlotratí slibuje většina parlamentních stran.

Podobným přístupem by Piráti a Starostové v dopravní výstavbě přistupovali i k ostatním projektům. Namísto toho, aby o prioritách ve výstavbě do budoucna rozhodovalo to, zda je možné nějakou stavbu protlačit přes odpor ekologů a dalších odpůrců, chtějí vytvořit dlouhodobé dvacetileté plány prioritních staveb, na kterých by se shodla většina v Poslanecké sněmovně.

Další změnou uvedenou ve volebním programu zveřejněném v úterý by měla být i desetiletá fixace peněz, které stát do dopravní výstavby vloží. Nyní se totiž o jejich výši licituje při každém rozpočtovém vyjednávání, což neumožňuje stavebním firmám dlouhodobě plánovat a výstavbu to zpomaluje.

Jistotu nemají ani dálnice

Síť rychlotratí za více než šest set miliard korun, kterou do dopravního plánovaní zapojila vláda expremiéra Bohuslava Sobotky, do značné míry změní dopravní potřeby i u druhů dopravy. Piráti proto budou prosazovat přehodnocení některých letitých plánů na dálniční výstavbu.

Železničáři zruší stovky přejezdů, řidiče čekají zajížďky

Příkladem takového projektu podle Polanského může být středočeská část D3 přes Posázaví. „Nevím, zda jsme tak bohatí, zda si můžeme dovolit dálnici za miliardu korun za kilometr v době, kdy se vedle dokončuje tradiční železniční koridor. Do jižních Čech vede souběžná dálnice D4 a chystá se zkapacitnění I/3 mezi Mirošovicemi a Benešovem,“ uvedl zástupce Pirátů.

Přehodnocení dopravních priorit nebo trasování by se ale nemělo týkat staveb ve vysokém stupni přípravy, nebo takových, jejichž části jsou už rozestavěné, jako je například Pražský okruh.

Ekologičtěji, tedy levněji

Příklon k ekologičtější dopravě se pochopitelně bude týkat i individuální dopravy a městské mobility, ve které má posilovat podíl bezmotorové dopravy, ale i dopravy veřejné. K tomu mají dopomoci i moderní komunikační technologie. 

„Posílat velký autobus objíždět vesnice a ­svážet dva lidi je neefektivní. Umíme si ale představit, že bude fungovat doprava menšími vozidly, která se bude umět odjezdem přizpůsobit potřebám cestujících,“ uvedl David Witosz, který je garantem dopravní oblasti za Piráty. Snížení energetické náročnosti v dopravě se tak bude řídit heslem: „Kam můžete v krátkém čase dojít, nemá smysl jezdit. Kam vás může svézt někdo jiný, nemá smysl jezdit sám.“

Nejde přitom jen o program pro velká města, dodává dopravní expert za Starosty Václav Bernard. Řada vesnic spoléhá na vlakové a­ autobusové spojení. Pakliže bychom chtěli využít jízdní kolo, musí vzniknout infrastruktura. My bychom například chtěli cyklostezkou propojit Kdyni s Domažlicemi, dodal Bernard, který je zároveň starostou Všerub na Domažlicku.

21. března 2017

  • Nejčtenější

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Turistickým atrakcím zvoní umíráček. K radosti místních, ke zlosti majitelů

Některá donedávna uzavřená turistická lákadla, jako například muzea strašidel, sexu, tortury či komunismu, dětské herny...

Ronaldo odsunul láhve Coca-Coly. A akcie společnosti se propadly

Portugalský fotbalista Cristiano Ronaldo během pondělní tiskové konference odsunul stranou dvě láhve Coca-Coly, podal...

Už jen drobné úpravy. Podívejte se do českého Primarku den před otevřením

Irský módní řetězec Primark připravil slavnostní otevření na 17. června, redakce iDNES.cz však do prodejny nahlédla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třicítka žen žaluje pornografický web za zneužití videí. Majitelé se brání

V Kalifornii podalo 34 žen žalobu na pornografický portál Pornhub za zveřejnění videí, na nichž byly oběťmi sexuálního...

Feri odešel s kryptoměnou za 3 miliony. Za peníze z mandátu, tvrdí

Premium Bývalý poslanec Dominik Feri stihl od začátku letošního roku do konce květnu nakoupit kryptoměnu v hodnotě přes 3...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Maledivy a Karibik do deseti hodin. Čedok představil Airbus do exotiky

Několikahodinové zkrácení letů do vzdálených dovolenkových destinací v Dominikánské republice na Madagaskaru, na Kubu...

Dráhy s létem mění jízdní řád, na jihu Čech i Moravy vyjede méně vlaků

Regionální vlaky Českých drah jezdí ode dneška podle letního jízdního řádu. Hlavní novinkou jsou spěšné vlaky z Plzně...

Největšímu kraji hrozí kolaps veřejné dopravy. Chybějící peníze chce od obcí

Premium Lockdown donutil kraje překopat financování autobusových a vlakových spojů. Města a obce se musejí na platbách více...

Rodí se další logistická krize. Na jihu Číny se kvůli covidu zasekly přístavy

Premium Lodní kontejnerová doprava je kvůli pandemii opět pod tlakem. Na jihu Číny, kde se nacházejí nejvytíženější nákladní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....

Žena dala za dárce spermatu své úspory, teď vychovává postiženého syna

Nyní třiačtyřicetiletá Michele Elizaga z Arizony dlouhá léta čekala na pravého muže, se kterým by založila rodinu....