Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Letišť už je dost. Piráti a Starostové chystají návrat k železnici

Hlavní dopravní cíle sdružení Pirátů a Starostů charakterizuje snaha zastavit stamiliardový projekt kanálu Dunaj–Odra–Labe a převedení peněz i úsilí na vybudování sítě železnic odpovídající jedenadvacátému století. Jakákoliv zmínka o investicích do letecké dopravy však chybí.

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Piráti a STAN mají v programu převedení peněz z nejrůznějších dopravních projektů primárně na železnici, seznam prioritních staveb posvěcený ne vládou, ale Poslaneckou sněmovnou a ­dlouhodobou stabilizaci peněz do dopravní výstavby. 

Zajímavé na programu aktuálně nejsilnějšího uskupení však není pouze to, co je v něm napsáno, ale i to, co tam není. Jako například investice do letecké dopravy. 

„Naše koncepce rozvoje letecké dopravy, a to se nezlobte, opravdu spočívá ve vybudování sítě vysokorychlostních železničních tratí. Na výstavbě paralelní dráhy pražského letiště netrváme a koncept mezinárodního letiště do každého kraje je rovněž neúspěšný,“ řekl MF DNES dopravní expert Pirátské strany Ondřej Polanský.

Priority na dvacet let

Celá řada tuzemských regionů je už nyní obsluhována ze zahraničních letišť a tento trend se v případě moravskoslezského regionu ještě rozšíří s výstavbou plánovaného obřího letiště západně od Varšavy. Právě cesty Čechům k těmto velkým vzdušným přístavům má z velké části umožnit právě vysokorychlostní železnice.

Dvoustovkou ve vlaku posvištíme do dvou let, slibuje Správa železnic

Ta nemá být jen nejstěžejnějším dopravním módem, ale i jakýmsi pilotním projektem, jak postupovat v přípravě staveb i v jiných druzích dopravy. Přestože ještě před pár lety zájem o vysokorychlostní železnici nebyl, nyní výstavbu rychlotratí slibuje většina parlamentních stran.

Podobným přístupem by Piráti a Starostové v dopravní výstavbě přistupovali i k ostatním projektům. Namísto toho, aby o prioritách ve výstavbě do budoucna rozhodovalo to, zda je možné nějakou stavbu protlačit přes odpor ekologů a dalších odpůrců, chtějí vytvořit dlouhodobé dvacetileté plány prioritních staveb, na kterých by se shodla většina v Poslanecké sněmovně.

Další změnou uvedenou ve volebním programu zveřejněném v úterý by měla být i desetiletá fixace peněz, které stát do dopravní výstavby vloží. Nyní se totiž o jejich výši licituje při každém rozpočtovém vyjednávání, což neumožňuje stavebním firmám dlouhodobě plánovat a výstavbu to zpomaluje.

Jistotu nemají ani dálnice

Síť rychlotratí za více než šest set miliard korun, kterou do dopravního plánovaní zapojila vláda expremiéra Bohuslava Sobotky, do značné míry změní dopravní potřeby i u druhů dopravy. Piráti proto budou prosazovat přehodnocení některých letitých plánů na dálniční výstavbu.

Železničáři zruší stovky přejezdů, řidiče čekají zajížďky

Příkladem takového projektu podle Polanského může být středočeská část D3 přes Posázaví. „Nevím, zda jsme tak bohatí, zda si můžeme dovolit dálnici za miliardu korun za kilometr v době, kdy se vedle dokončuje tradiční železniční koridor. Do jižních Čech vede souběžná dálnice D4 a chystá se zkapacitnění I/3 mezi Mirošovicemi a Benešovem,“ uvedl zástupce Pirátů.

Přehodnocení dopravních priorit nebo trasování by se ale nemělo týkat staveb ve vysokém stupni přípravy, nebo takových, jejichž části jsou už rozestavěné, jako je například Pražský okruh.

Ekologičtěji, tedy levněji

Příklon k ekologičtější dopravě se pochopitelně bude týkat i individuální dopravy a městské mobility, ve které má posilovat podíl bezmotorové dopravy, ale i dopravy veřejné. K tomu mají dopomoci i moderní komunikační technologie. 

„Posílat velký autobus objíždět vesnice a ­svážet dva lidi je neefektivní. Umíme si ale představit, že bude fungovat doprava menšími vozidly, která se bude umět odjezdem přizpůsobit potřebám cestujících,“ uvedl David Witosz, který je garantem dopravní oblasti za Piráty. Snížení energetické náročnosti v dopravě se tak bude řídit heslem: „Kam můžete v krátkém čase dojít, nemá smysl jezdit. Kam vás může svézt někdo jiný, nemá smysl jezdit sám.“

Nejde přitom jen o program pro velká města, dodává dopravní expert za Starosty Václav Bernard. Řada vesnic spoléhá na vlakové a­ autobusové spojení. Pakliže bychom chtěli využít jízdní kolo, musí vzniknout infrastruktura. My bychom například chtěli cyklostezkou propojit Kdyni s Domažlicemi, dodal Bernard, který je zároveň starostou Všerub na Domažlicku.

21. března 2017

  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Počet nákupů online se zdvojnásobil, přišli mu na chuť i nejstarší, říkají data

13. května 2024  14:02

Podíl lidí v Česku, kteří nakupují na internetu, vzrostl mezi lety 2015 a 2023 zhruba 2,5násobně na...

Pietro Filipi se vrací na český trh. Značka se chce prosadit i v zahraničí

13. května 2024  13:21

Česká oděvní značka Pietro Filipi, za kterou stál zkrachovalý podnikatel Michal Mička, čeká...

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

13. května 2024  13:06

Nové třívozové jednotky RegioPanter v pondělí poprvé svezly cestující na trati z Prahy do Kralup...

Slovensko chce postavit nový jaderný blok, zapojení Ruska Fico odmítá

13. května 2024  12:51

Slovenská vláda má zájem postavit do státního vlastnictví nový jaderný blok s výkonem do 1 200...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...