Wi-fi do railjetů míří po pokutě i k soudu, České dráhy smlouvu tají

  14:14aktualizováno  14:14
Zasíťování railjetů Českých drah signálem wi-fi bude mít ještě soudní dohru. Nadační fond proti korupci totiž podal správní žalobu na státního dopravce, který odmítá ukázat smlouvu s dodavatelem zakázky. Už dříve přitom České dráhy pokutoval za chyby v zakázce Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Railjety na pražském odstavném nádraží. | foto: České dráhy

„Fond obdržel závažné informace, ze kterých plyne podezření na možné až násobné předražení plnění zakázky týkající se dodávky a implementace wi‐fi připojení do sedmi sedmivozových souprav railjet Českých drah,“ řekl analytik Nadačního fondu proti korupci (NFPK) Martin Soukenka.

iDNES.cz na možné předražení zakázky upozornil již dříve (více čtěte zde). Bezmála dvacet milionů korun na instalaci wi-fi do railjetů získala v tendru společnost ČD - Telematika, v níž mají České dráhy většinový podíl. Zasíťování tak vyšlo dráž než u pendolin.

Antimonopolní úřad vyměřil loni státnímu dopravci za udělení zakázky stotisícovou pokutu (psali jsme zde). Vítěz měl být podle inspektorů ze soutěže vyloučen, neboť nesplnil podmínky kvalifikace. České dráhy se proti pokutě neodvolaly a zaplatily ji.

NFPK si loni vyžádal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím od Českých drah kopii uzavřené smlouvy o dílo. Fondu však nebylo vyhověno s odůvodněním, že „otázky směřují k poskytnutí informací a dokumentů, které jsou obchodním tajemstvím a vznikly bez použití veřejných prostředků“.

„Odmítnutí obsahovalo na devíti stranách absurdní obšírnou ‚exkurzi‘ do právní vědy, a to včetně práva anglického, francouzského, italského a dokonce japonského,“ uvedl NFPK ve zprávě. Po neúspěšném odvolání podal fond na dopravce správní žalobu.

„České dráhy dlouhodobě spadají do sféry vlivu politiků. Z jejich zarputilé snahy vše utajovat jasně plyne, že mají co utajovat. Internet ve vlacích railjet je patrně tak přísně utajovaný, jako kdyby se jednalo o jadernou
technologii,“ okomentoval přístup státního podniku ředitel fondu Karel Škácha.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Najdete na iDNES.cz