ČD skončily v zisku. Dluhy jim však vzrostly na 33,5 miliardy korun

  1:00aktualizováno  1:00
Na první pohled jde o jasný úspěch. České dráhy se po velké ztrátě v roce 2015 dostaly loni do zisku 882 milionů korun, takže za dvanáct měsíců zlepšily hospodaření o více než dvě miliardy. Na druhou stranu jim však zůstává obří dluh, který loni narostl o 1,4 miliardy korun.

Jednotka Pendolino a lokomotiva Emil Zátopek hravě zvládnou dvoustovku. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Bližší pohled do výroční zprávy ukazuje, že se státní dopravce do plusu přehoupl hlavně díky nákladním vlakům a rozprodeji majetku. Klíčový byznys – osobní doprava – stále ještě prodělává. A co hůř, zvýšila se zadluženost firmy a hrozí, že budou České dráhy muset vrátit část ze stamilionů, které získaly na dotacích.

Osobní přeprava stále ve ztrátě

Stát a kraje loni navýšily Českým drahám platby za objednané vlaky a firma vykázala v osobní dopravě o čtvrt miliardy větší tržby než předloni, jenže ani to nevedlo k ­ziskům. Ztráta v tomto segmentu se vyšplhala na 644 milionů korun.

Byl to o zhruba 800 milionů lepší výsledek než v roce 2015, nicméně tehdejší hospodaření zasáhla prohraná arbitráž se Škodou Transportation, která způsobila více než miliardovou ztrátu. V porovnání s­ rokem 2014 je loňský výsledek lepší o ­více než 200 milionů korun.

O čtvrt miliardy se rovněž zvýšily platby státu a krajů, takže celkem dosáhly 13,8 miliardy. Na celkových tržbách z osobní dopravy ve výši 21,6 miliardy se tak podílely zhruba dvěma třetinami.

Předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek uvádí, že na zlepšení hospodaření měly vliv jak stoupající tržby způsobené nárůstem počtu cestujících, především v ­dálkové dopravě, tak úspory.

„O téměř 100 milionů korun se například snížily náklady výkonové spotřeby a díky nové emisi dluhopisů na jaře 2016 jsme ušetřili 67 milionů korun na úrokových nákladech,“ tvrdí Krtek.

Výsledky se nezlepšily pouze zásluhou managementu: firma totiž ušetřila na tom, že byly levnější energie. Například náklady na naftu klesly o sto milionů.

„Tento vliv ceny důležitého vstupu zvyšuje konkurenční potenciál zejména silničních dopravců a ­způsobuje přesun části přeprav ve prospěch silniční dopravy,“ upozorňuje však firma ve výroční zprávě.

Dluhy opět vzrostly

České dráhy loni využily příznivé výše úrokových sazeb mimo jiné k ­tomu, že přefinancovaly velkou část svých dluhů. Ty jsou přesto stále závratné: bez započtení dceřiných firem dosáhly loni úvěry a­ půjčky 33,5 miliardy korun, o 1,4 miliardy více než předloni.

Zadlužení způsobily hlavně velké investice do nových vlaků či modernizace těch starých. České dráhy navíc platí každoročně přes miliardu korun na úrocích.

Na příjmové straně hospodaření ČD vylepšoval stejně jako v předchozích letech prodej majetku. Nádraží odkoupila Správa železniční dopravní cesty, pozemky kolem Masarykova nádraží našly nového majitele ve skupině Penta. A to v ­součtu znamenalo více než půlmiliardový přínos k zisku.

A pomohl rovněž nákladní dopravce ČD Cargo, který ­navzdory poklesu tržeb loni vydělal 970 milionů korun. Firma těží ze své expanze do zahraničí, kterou brzy podpoří nákupem dalších dvou vícesystémových lokomotiv Siemens Vectron.

„Na zahraničních trzích můžeme jenom získat a ­také získáváme. V­ Polsku jsme dokázali, že umíme realizovat mezinárodní přepravy ve vlastní režii,“ řekl šéf ČD Cargo Ivan Bednárik.

Pokuty ve vzduchu

České dráhy se u soudu ještě snaží zvrátit výsledek arbitráže se Škodou Transportation, mezitím se však objevují další problémy. Výroční zpráva uvádí, že od dubna loňského roku řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže postup Českých drah v roce 2005 při soutěžích na rychlíky Pardubice–Liberec a Plzeň–Most. České dráhy šly tehdy výrazně pod své náklady, aby na trh nevstoupila konkurence. Antimonopolní úřad už oznámil ČD, že firmu může pokutovat až 381 miliony korun.

Ještě větší hrozbou je pak vracení dotací na nové vozy. Auditnímu orgánu ministerstva financí se totiž nelíbilo, že České dráhy odpustily výrobcům nových vlaků penále za zpoždění dodávek, a požaduje proto po dopravci vrácení 583 milionů korun. „Vyčíslenou výši dotace příslušné nesrovnalosti ČD odmítají v­ plné výši ve lhůtě uhradit. Se závěry kontrol ČD nesouhlasí a uplatňují příslušnou procesní obranu,“ uvedla firma ve zprávě.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Nezastavitelný dávkomat. Maláčová chce přidat všem, neřeší, kde na to vezme

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová na tiskové konferenci po...

Éra ministryně práce Jany Maláčové (ČSSD) se zřejmě zapíše do dějin jako největší zvyšování dávek v historii Česka....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Zákon je zákon. Ženě v Polsku vypočítali důchod na 12 haléřů měsíčně

Ilustrační snímek

Jen dva groše, čili v přepočtu přibližně 12 haléřů měsíčně, činí nejnižší penze aktuálně vyplácená v Polsku. Nejvyšší...

Další z rubriky

Uzemněné boeingy vzlétnou nejdřív v květnu. Aerolinky zvažují odškodnění

Letoun Boeing 737 MAX 8

Americká Federální letecká správa ve čtvrtek oznámila, že se letouny Boeing 737 MAX do vzduchu znovu dostanou nejdříve...

Nejčistší letadla mají asijské aerolinky, konkurují jim jen Švýcaři a Němci

Boeing 737-500 společnosti ANA All Nippon Airways při startu na japonském...

Japonská aerolinka ANA All Nippon Airways dostala za rok 2018 ocenění za nejčistší interiéry letadel. V desítce...

Boeing slíbil nový software pro letadla 737 MAX. Během týdne až deseti dní

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing plánuje dodat novou verzi softwaru pro svá letadla 737 MAX během jednoho týdne až deseti dnů. Napsala...

Najdete na iDNES.cz