Podle generálního ředitele Českých drah Miroslava Kupce přibývali dopravci zákazníci už v prvním pololetí loňského roku. „Zavedení státních slev pro žáky, studenty a seniory od září loňského roku pak tento trend ještě podpořilo a dodalo mu vyšší dynamiku. Některou ze státních slev dnes využívá asi 40 procent našich zákazníků,“ dodal Kupec.
Počet cestujících Českých drah setrvale narůstá od roku 2010. Podle dopravce se tento trend nejvíce odráží v příměstské dopravě velkých aglomerací a v dálkové dopravě. „Příměstské vlaky, hlavně v Praze, představují alternativu k pomalé jízdě auty v kolonách,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Michal Štěpán.
Největší nárůst však podle něj zaznamenaly dálkové spoje. „Segment dálkové dopravy, včetně našich komerčních spojů, loni rostl vůbec nejvíce. Přepravní výkon v dálkové dopravě se meziročně zvýšil o zhruba 8 až 9 procent,“ dodal Štěpán.
Navýšení počtu cestujících v minulých dnech ohlásil i konkurenční RegioJet. „V roce 2018 přepravily vlaky RegioJet na všech svých linkách 9,7 milionů cestujících. Ve srovnání s rokem 2017 se jedná o meziroční nárůst ve výši 29 procent,“ uvedla společnost v tiskové zprávě.
RegioJet očekává rekordní zisk
Dálkové vlaky RegioJetu loni přepravily 5,9 milionu cestujících, což je meziroční růst o 1,2 milionu. Důvodem je z velké části zásadní zvýšení počtu spojů, které spojují Prahu s Brnem, Bratislavou a Vídní. Podle předběžných výsledků společnost Radima Jančury loni vykázala zisk 100 milionů korun, což je nejlepší výsledek od roku 2011, kdy vstoupila na železnici.
České dráhy v prvním pololetí loňského roku hospodařily se ziskem 262 milionů korun, meziročně o 275 milionů Kč nižším. Vliv mělo podle společnosti krátkodobé oslabení koruny vůči euru a vyšší náklady na provoz. Kompletní hospodářské výsledky za rok 2018 zveřejní státní dopravce na konci dubna.
„V tuto chvíli mohu pouze říct, že ČD, a.s., tedy mateřská společnost, která provozuje osobní železniční dopravu, očekává výsledek za rok 2018 v černých číslech,“ uvedl mluvčí Drah Radek Joklík.