TGV, ICE a Pendolino pod jednou střechou? Vlaková fúze naráží na odpor EU

  19:22aktualizováno  19:22
Unijní regulátoři zřejmě odmítnou dlouho připravované sloučení dvou největších evropských výrobců vlakových souprav. Důvodem fúze společností Siemens a Alstom je podle jejich představitelů nutnost čelit čínské konkurenci. Odpůrci spojení, na čele s eurokomisařkou pro hospodářskou soutěž Margethe Vestagerovou, se však obávají dopadů na evropské spotřebitele.

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června 2017) | foto: Reuters

Spojením francouzského Alstomu a německého Siemensu by na evropském trhu vznikl gigant s ročními tržbami 15 miliard eur (386 miliard korun). I tato cifra však představuje pouhou polovinu ročních tržeb čínského státního kolosu CRRC, který je největším výrobcem kolejových vozidel na světě.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Evropští lídři tohoto odvětví odůvodňují svou snahu o spojení nutností vytvořit zdatného soupeře obrovského čínského konkurenta. Fúzi podporovanou jak francouzskou, tak německou vládou však zřejmě neschválí Evropská komise (EK).

Odpůrci sloučení argumentují především monopolním postavením nově vytvořené společnosti. Spojením Siemensu s Alstomem by totiž na evropském trhu vznikl subjekt s padesátiprocentním podílem na trhu, vypočetla agentura Bloomberg.

Nejzazší termín pro verdikt EK je stanoven na 18. února, podle zdrojů agentury Reuters však s největší pravděpodobností rozhodne už ve středu. Obě firmy sice na poslední chvíli nabídly řadu ústupků, například prodej několika menších dceřiných firem či licencování svých technologií, ty však Unii zřejmě nepřesvědčí.

„Alstom a Siemens jsou ve svém oboru nejenom evropskými, ale globálními šampiony,“ uvedla Vestagerová v rozhovoru pro německý týdenník Die Zeit. Podle ní jsou tyto dvě společnosti „více než schopné mezi sebou soupeřit“.

Evropské veto pomůže Číně, tvrdí Francie

Francouzský ministr financí Bruno Le Maire a jeho německý protějšek Peter Altmaier však považují případné veto ze strany EU za ekonomickou a politickou chybu, píše agentura Reuters. Francouzi navíc tvrdí, že Unie svým striktním uplatňováním protimonopolních pravidel pomůže v konečném důsledku spíš Číně, než svým členským zemím.

Fotogalerie

Evropská pravidla pro korporátní fúze platí už téměř 30 let a podle kritiků neodpovídají dnešnímu globalizovanému světu. Současný boj o sloučení výrobců vlaků navíc postavil Paříž a Berlín proti Bruselu, průmyslovou strategii proti politice hospodářské soutěže a regionální zájmy proti globálním, popisuje spor britský deník The Times.

Podle listu se boj stal i reprezentací souboje o kontrolu samotné Evropské komise. Margrethe Vestagerová je totiž jedním z nejpravděpodobnějších kandidátů na příštího předsedu EK, kde by mohla vystřídat Jean-Claude Junckera. I proto je v současnosti pod tlakem, aby důsledně vykonávala evropskou protimonopolní politiku, jak vyplývá z titulu její funkce.

Siemens a Alstom představily svůj plán spojení už v září roku 2017. Do portfolia francouzského Alstomu patří mimo jiné vlaky TGV, jež jsou v současnosti nahrazovány novým typem AGV. Převzetím italské firmy Fiat Ferroviaria získala firma do svého portfolia i značku Pendolino. Vlaková divize německého Siemensu je zase známá vysokorychlostními vlaky ICE.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Najdete na iDNES.cz