Úterý 2. června 2020, svátek má Jarmil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. června 2020 Jarmil

TGV, ICE a Pendolino pod jednou střechou? Vlaková fúze naráží na odpor EU

  19:22aktualizováno  19:22
Unijní regulátoři zřejmě odmítnou dlouho připravované sloučení dvou největších evropských výrobců vlakových souprav. Důvodem fúze společností Siemens a Alstom je podle jejich představitelů nutnost čelit čínské konkurenci. Odpůrci spojení, na čele s eurokomisařkou pro hospodářskou soutěž Margethe Vestagerovou, se však obávají dopadů na evropské spotřebitele.

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června 2017) | foto: Reuters

Spojením francouzského Alstomu a německého Siemensu by na evropském trhu vznikl gigant s ročními tržbami 15 miliard eur (386 miliard korun). I tato cifra však představuje pouhou polovinu ročních tržeb čínského státního kolosu CRRC, který je největším výrobcem kolejových vozidel na světě.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Evropští lídři tohoto odvětví odůvodňují svou snahu o spojení nutností vytvořit zdatného soupeře obrovského čínského konkurenta. Fúzi podporovanou jak francouzskou, tak německou vládou však zřejmě neschválí Evropská komise (EK).

Odpůrci sloučení argumentují především monopolním postavením nově vytvořené společnosti. Spojením Siemensu s Alstomem by totiž na evropském trhu vznikl subjekt s padesátiprocentním podílem na trhu, vypočetla agentura Bloomberg.

Nejzazší termín pro verdikt EK je stanoven na 18. února, podle zdrojů agentury Reuters však s největší pravděpodobností rozhodne už ve středu. Obě firmy sice na poslední chvíli nabídly řadu ústupků, například prodej několika menších dceřiných firem či licencování svých technologií, ty však Unii zřejmě nepřesvědčí.

„Alstom a Siemens jsou ve svém oboru nejenom evropskými, ale globálními šampiony,“ uvedla Vestagerová v rozhovoru pro německý týdenník Die Zeit. Podle ní jsou tyto dvě společnosti „více než schopné mezi sebou soupeřit“.

Evropské veto pomůže Číně, tvrdí Francie

Francouzský ministr financí Bruno Le Maire a jeho německý protějšek Peter Altmaier však považují případné veto ze strany EU za ekonomickou a politickou chybu, píše agentura Reuters. Francouzi navíc tvrdí, že Unie svým striktním uplatňováním protimonopolních pravidel pomůže v konečném důsledku spíš Číně, než svým členským zemím.

Fotogalerie

Evropská pravidla pro korporátní fúze platí už téměř 30 let a podle kritiků neodpovídají dnešnímu globalizovanému světu. Současný boj o sloučení výrobců vlaků navíc postavil Paříž a Berlín proti Bruselu, průmyslovou strategii proti politice hospodářské soutěže a regionální zájmy proti globálním, popisuje spor britský deník The Times.

Podle listu se boj stal i reprezentací souboje o kontrolu samotné Evropské komise. Margrethe Vestagerová je totiž jedním z nejpravděpodobnějších kandidátů na příštího předsedu EK, kde by mohla vystřídat Jean-Claude Junckera. I proto je v současnosti pod tlakem, aby důsledně vykonávala evropskou protimonopolní politiku, jak vyplývá z titulu její funkce.

Siemens a Alstom představily svůj plán spojení už v září roku 2017. Do portfolia francouzského Alstomu patří mimo jiné vlaky TGV, jež jsou v současnosti nahrazovány novým typem AGV. Převzetím italské firmy Fiat Ferroviaria získala firma do svého portfolia i značku Pendolino. Vlaková divize německého Siemensu je zase známá vysokorychlostními vlaky ICE.

14. září 2016

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Síť pražských barů vyzývá zákazníky, ať nešetří na spropitném

Iniciativa #milujemevino kolem pražských vinných barů Vinograf vyzývá k diskusi o odměnách hostů pro personál...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Vrátit peníze za zrušený let? Nejpomaleji si v tom vede Ryanair

Téměř 85 procent britských zákazníků, kteří požadovali vrácení peněz za zrušený let od letecké společnosti Ryanair,...

Pokud Smartwings padnou, nahradíme je. Praha je atraktivní, hlásí šéf Ryanairu

Irské aerolinky Ryanair by v případě krachu tuzemského Smartwings mohly nahradit jejich lety z Prahy. Firma před...

Další cestovka ruší zájezdy na léto. Lidem místo nich pošle vouchery.

Další z velkých tuzemských cestovních kanceláří se rozhodla zrušit zájezdy na léto. Lidé, kteří mají zakoupené zájezdy...

Obnovují se lety: Smartwings zpřístupňují Středomoří, ČSA zavádí Londýn

České aerolinky plánují obnovit během června a července další letecká spojení. Smartwings spustí lety až do 19...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz