Legendární „kredenc“ slaví jubileum, železnice brázdí už 70 let

  18:14aktualizováno  18:14
Motorové vozy řady M 262.0, respektive řady 830, letos slaví jubileum. Po českých železnicích jezdí již 70 let. Stát si je objednal těsně po konci druhé světové války a celkem jich jezdilo 238. Jejich pravidelný provoz skončil až v roce 2010. Nyní jezdí tzv. kredence jen na vzpomínkových jízdách.

Motorový vůz M 262.0, přezdívaný kraksna, kredenc či ponorka. | foto: České dráhy

Ministerstvo dopravy Československé republiky podalo objednávku na nové motorové vlaky v roce 1946. První z vozů, kterým se během dlouhých let služby přezdívalo i například kredenc, ponorka nebo kraksna, vyjely na koleje roku 1949.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Skříň vozů vyrobili dělníci v Brně v Královopolských strojírnách, podvozky byly ze smíchovské Tatrovky, dieselový motor dodala továrna ČKD Sokolovo a elektrickou výzbroj měly vlaky z ČKD Stalingrad. Tam se jednotlivé části vozů také skládaly dohromady.

Výroba „dvěstědvaašedesátek“ trvala do roku 1960. Za tu dobu jich vzniklo 238 a velmi rychle tak zaplnily české tratě a staly se pro mnoho z nich charakteristickými. V šedesátých a sedmdesátých letech bychom je našli například na tratích Praha–Chomutov, Plzeň–Tábor nebo Brno–Olomouc–Jeseník.

Fotogalerie

Častý muzejní exemplář

V osmdesátých letech bylo přes čtyřicet tzv. kredencí remotorizováno, čímž vznikla řada M 262.1 (podle nového značení 831). Místo původního dieselového motoru ČKD 12 V 170 DR dostaly pohon ČKD 6 S 150 PV 2A s výkonem 309 kW, původně navržený pro remorkéry. Díky tomu si vysloužily další přezdívku – loďák.

Jejich pravidelný provoz skončil v roce 2010. Poslední tratě, na kterých byly k vidění, byly mezi Děčínem a Ústím nad Labem a mezi Šumperkem a Mikulovicemi. Jejich maximální rychlost dosahovala 90 km/h.

V současnosti je zájemci o nostalgický zážitek mohou nalézt ve sbírkách mnohých železničních muzeí a spolků. Některé z nich provádí i vzpomínkové jízdy, během kterých zájemci mohou zavzpomínat na dobu dávno minulou. Na webových stránkách Českých drah je pak také možné absolvovat virtuální prohlídku vozu.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Budoucnost Airbusu A380 je ohrožena. Emirates chtějí spíše menší letadla

Na pražském letišti dosedl po sobotním poledni Airbus A380 ve speciálním...

Aerolinky Spojených arabských emirátů zvažují, že zruší některé, nebo dokonce všechny objednávky dvoupatrových...

Najdete na iDNES.cz