Legendární „kredenc“ slaví jubileum, železnice brázdí už 70 let

  18:14aktualizováno  18:14
Motorové vozy řady M 262.0, respektive řady 830, letos slaví jubileum. Po českých železnicích jezdí již 70 let. Stát si je objednal těsně po konci druhé světové války a celkem jich jezdilo 238. Jejich pravidelný provoz skončil až v roce 2010. Nyní jezdí tzv. kredence jen na vzpomínkových jízdách.

Motorový vůz M 262.0, přezdívaný kraksna, kredenc či ponorka. | foto: České dráhy

Ministerstvo dopravy Československé republiky podalo objednávku na nové motorové vlaky v roce 1946. První z vozů, kterým se během dlouhých let služby přezdívalo i například kredenc, ponorka nebo kraksna, vyjely na koleje roku 1949.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Skříň vozů vyrobili dělníci v Brně v Královopolských strojírnách, podvozky byly ze smíchovské Tatrovky, dieselový motor dodala továrna ČKD Sokolovo a elektrickou výzbroj měly vlaky z ČKD Stalingrad. Tam se jednotlivé části vozů také skládaly dohromady.

Výroba „dvěstědvaašedesátek“ trvala do roku 1960. Za tu dobu jich vzniklo 238 a velmi rychle tak zaplnily české tratě a staly se pro mnoho z nich charakteristickými. V šedesátých a sedmdesátých letech bychom je našli například na tratích Praha–Chomutov, Plzeň–Tábor nebo Brno–Olomouc–Jeseník.

Fotogalerie

Častý muzejní exemplář

V osmdesátých letech bylo přes čtyřicet tzv. kredencí remotorizováno, čímž vznikla řada M 262.1 (podle nového značení 831). Místo původního dieselového motoru ČKD 12 V 170 DR dostaly pohon ČKD 6 S 150 PV 2A s výkonem 309 kW, původně navržený pro remorkéry. Díky tomu si vysloužily další přezdívku – loďák.

Jejich pravidelný provoz skončil v roce 2010. Poslední tratě, na kterých byly k vidění, byly mezi Děčínem a Ústím nad Labem a mezi Šumperkem a Mikulovicemi. Jejich maximální rychlost dosahovala 90 km/h.

V současnosti je zájemci o nostalgický zážitek mohou nalézt ve sbírkách mnohých železničních muzeí a spolků. Některé z nich provádí i vzpomínkové jízdy, během kterých zájemci mohou zavzpomínat na dobu dávno minulou. Na webových stránkách Českých drah je pak také možné absolvovat virtuální prohlídku vozu.

Autor:

Nejčtenější

Ikea se masových kuliček nevzdá. Hledá zdravější verzi

Masové kuličky v restauraci obchodního domu IKEA

Masové kuličky jsou nejznámější jídlo švédského řetězce s nábytkem Ikea, které nemůže minout snad žádný návštěvník. Do...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Špičkování e-shopů pokračuje. Alzák tentokrát v reklamě zaplácnul Mall

Alza.cz

Pošťuchování mezi e-shopy s elektronikou Alza.cz a CZC.cz už probíhá téměř rok. Donedávna však bylo v podstatě...

Rusko posílá do Evropy kontaminovanou ropu. Míří i do Česka

Ilustrační snímek

Kvalita ruské ropy, která proudí do severní a střední Evropy, se v posledních dnech výrazně zhoršila, a to činí...

Nezneužívejte Hru o trůny k politickým prohlášením, žádá HBO Trumpa

Hra o trůny - 8. řada

Americký prezident Donald Trump ve čtvrtek zveřejnil na Twitteru svou fotografii s nápisem „Konec hry“. Nápis je...

Další z rubriky

Skanska opraví D1 u Humpolce. Bez soutěže a za 640 milionů korun

Dělníci začali na problematickém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem...

Zakázku na odstranění havarijního stavu na problematickém úseku dálnice D1 u Humpolce přidělilo Ředitelství silnic a...

V Praze chybějí pokladní či kurýři. Specialisty IT si firmy vychovávají

pokladní, ilustrační snímek

Pracovní trh v Česku se při rekordně nízké nezaměstnanosti potýká s nedostatkem pracovní síly. V Praze je největší...

Do vlaku po anglicku. Strojvůdci v Evropě mají mluvit jednou řečí

Ilustrační snímek

Národní jazyky dopravu prodražují. Většina českých strojvedoucích odveze vlak do nejbližší zahraniční stanice, kde jej...

Najdete na iDNES.cz