Vláda dala zelenou rychlotratím. V plánu zůstaly i úseky jen na 200 km/h

  17:30aktualizováno  17:30
Vláda schválila na svém pondělním zasedání materiál ministerstva dopravy pro výstavbu vysokorychlostních tratí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) současně vypsala další soutěže na studie, které mají ukázat, zda se u nás vyplatí, nebo ne.

Ilustrační foto | foto: SNCF

Materiál ministerstva dopravy není stále veřejně dostupný, je umístěný jen na portálu eKlep, do ke kterém se veřejnost nemůže dostat. K dispozici je jen původní návrh, který pod vysokorychlostními tratěmi rozumí i některé úseky maximálně s dvousetkilometrovou rychlostí, počítá s investicemi za 650 miliard.

Základní strategický dokument nakonec vláda schválila v podobě, jakou ji předložilo ministerstvo dopravy a které nerespektuje usnesení poslanců z dubna.

S rychlotratěmi Česku poradí britský odborník. Výhoda, že je nemáte, říká

Důvodem sporu byl především úsek Brno - Přerov, kde ministerstvo navrhovalo jen dvousetkilometrovou rychlost, i když poslanci v dubnu odhlasovali usnesení, že se rychlotratě musí projektovat nejméně na rychlost 300 kilometrů za hodinu. Dvoustovku na této trati navrhla studie, která ale nepočítala s rychlovlaky mezi Prahou a Ostravou, které by tento úsek využily.

Poslanec Martin Kolovratník (ANO) se pokusil ještě prosadit usnesení, které by umožnilo nejprve opravit na vyšší rychlost trať z Brna do Přerova, ale současně nezavřít dveře před stavbou rychlejší trati. Jeho verze ale neprošla.

SŽDC pokročila i se soutěžemi na přípravu nových tratí. Minulý týden vypsala za 58 milionů soutěž na studii proveditelnosti pro úsek Praha - Brno - Břeclav. Studii proveditelnosti už zpracovávají pro vysokorychlostní napojení Prahy a Drážďan, která by měla být první tratí pro rychlovlaky v Česku.

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert

„Německý ministr dopravy mně slíbil, že v nejbližší době pošle dopis s informací o tom, kdy by se v německém plánu výstavby dopravní infrastruktury mohla tato trať přesunout z potenciálních potřeb do naléhavých. To by umožnilo na německé straně připravit a stavět trať rychleji,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Na SŽDC současně začíná vznikat specializovaný tým pro přípravu vysokorychlostních tratí.

Strategický dokument ale zdaleka neznamená, že se začne brzy stavět. Zrychlení má přinést například zákon o liniových stavbách, ministr dopravy Dan Ťok ale už přiznal, že ho stávající vláda nestihne projednat.

Francie je mnohem dál, otevřela dalších 300km tratí:

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Další z rubriky

Aerolinky upravují rezervační systémy. Přidávají nové možnosti při volbě pohlaví

Ilustrační snímek

Cestující, kteří se necítí ani jako muži ani jako ženy, si u amerických leteckých společností budou moci vybrat z více...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Najdete na iDNES.cz