„Ministerstvo zakázku zadalo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách v jednacím řízení bez uveřejnění. Pro užití daného druhu řízení přitom nebyly splněny zákonem stanovené podmínky, tedy aby zadavatel svým jednáním krajně naléhavý případ nezpůsobil a ani jej nemohl předvídat,“ řekl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Podle něj současně ministerstvo ani nezveřejnilo oznámení o zahájení zadávacího řízení
Pro Ťoka jde o velkou komplikaci: rok po jeho nástupu s mýtem vůbec nepohnul, i když kontrakt s konsorciem Kapsch končí už za necelý rok. Právě Deloitte měl Ťokovi pomoci s přípravami pokračování smlouvy a vypsání nového tendru. Jenže zakázku vypsal bez jakékoliv soutěže, o přímém zadání za více než 52 milionů korun neinformoval ani vládu.
„S nepravomocným rozhodnutím antimonopolního úřadu nesouhlasíme a podáme rozklad. Zdržení v přípravě tendru na provoz stávajícího mýtného systému po roce 2016 způsobilo neřešení tohoto problému předchozími vládami,“ uvedl k rozhodnutí Ťok.
Zakázku napadla u ÚOHS nejprve firma Cross Zlín, ta později stížnost stáhla. Později ji ovšem napadla i firma PwC.
Rámcovou smlouvu stát zadal s ohledem na údajný nedostatek času. To je ale velmi relativní pojem: ministerstvo o problému s mýtem ví dlouho, jen ho příliš neřeší. Zodpovědnost za mýto si předávalo postupně několik náměstků, až Ťok založil novou státní firmu Cendis, která má práce projektového manažera zastat. Firma ale zatím stihla hlavně vyčerpat ministerské peníze, nic k mýtu však nevytvořila.
Problematická situace vznikla podle Ťoka už na počátku v roce 2006. Tehdejší vládou byla podepsána smlouva, která nepočítala se svým koncem v roce 2016. „Kontrakt nijak nezajišťoval přechod mezi stávajícím dodavatelem mýtného systému a novým provozovatelem vzešlým z chystaného tendru. Dodatky této smlouvy následně znemožnily státu mít celý mýtný systém plně pod kontrolou,“ tvrdí ministr Ťok.
Podle něj by se problematickými dodatky měla zabývat policie kvůli důvodnému podezření, že došlo před lety k trestnému činu.
Rozhodnutí úřadu se nelíbí ani firmě Deloitte. „Vzhledem k tomu, že se doba na přípravu zajištění provozu mýtného systému po roce 2016 neustále zkracuje, z důvodu vypršení smlouvy se současným provozovatelem mýtného systému, se nám jevilo využití našich znalostí a týmu Deloitte ministerstvem dopravy v této době jako logický krok,“ uvedl Jiří Vítek, ředitel oddělení poradenských služeb Deloitte.
Tým, který Deloitte na zakázku vyčlenil, byl podle něj složený z odborníků, kteří se problematikou elektronického mýta zabývají nepřežitě téměř 15 let v několika evropských zemích včetně Česka.