Dráhy s Buzkovou uspěly proti soutěži na rychlíky. Tendr zrušil ÚOHS

  8:37aktualizováno  8:37
První rychlíková soutěž po třech letech skončila fiaskem. Tendr, který prosazovalo ministerstvo, zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Vyhověl stížnosti Českých drah. Ty mohou být v klidu, že zatím nepřijdou o provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. A navíc si nejspíš zajistily přísun ministerských peněz na další roky.

Motorový vůz řady 843, Jeden z nejrozšířenějších typů na neelektrifikovaných tratích. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

České dráhy v soutěži ministerstva dopravy na provoz rychlíkové linky R16 Plzeň–Most nabídly výrazně vyšší cenu než konkurence. ÚOHS tím vyhověl stížnosti drah, jež se cítily v prvním tendru na rychlíky po více než třech letech diskriminovány.

V rozhodnutí dal antimonopolní úřad za pravdu Českým drahám, které ve sporu právně zastupuje bývalá ministryně školství Petra Buzková.

Ťokův boj s ÚOHS

ÚOHS a ministerstvo dopravy se aktuálně nemají příliš v lásce a rozhodnutí úřadu to potvrzuje. Ministr dopravy Dan Ťok pravidelně kritizuje šéfa ÚOHS Petra Rafaje, jeho úřad zase ministerstvu ruší soutěže.

„Jde o další rozhodnutí, ve kterém jde úřad, který má chránit hospodářskou soutěž, proti duchu soutěžení a otevírání trhu,“ komentoval verdikt úřadu Ťok a pokračoval kritikou Českých drah: „Měly by se místo blokování soutěží začít starat o to, jak v konkurenci obstát a nabízet co nejlepší služby.“

Českým drahám se například nelíbilo, že na rozdíl od jiných dopravců musí uznávat režijní jízdenky nebo se starat navíc o nádraží. Drahám pomohl zákon z roku 2002, podle něhož musí uznávat režijní jízdenky ve svých vlacích. Ministerstvo to přímo u rychlíkových soutěží nepožaduje, přesto dráhy trvají na tom, že by byly uznáváním jízdenek znevýhodněny.

V oblasti režijních jízdenek totiž dnes panuje bizarní situace. České dráhy musí ze zákona vozit téměř zdarma cestující i z řad zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty. Téže firmě přitom platí ročně miliardy korun za použití kolejí.

„Předmětná podmínka týkající se režijního jízdného má vliv na hodnocenou výši kompenzace,“ uvedl ÚOHS. Když úřad zkoumal rozklad na soutěž na rychlíky Olomouc–Ostrava, kterou nakonec zrušil ministr Žák, stejná věc mu nevadila.

ÚOHS kromě zrušené soutěže přikázal ministerstvu dopravy uhradit 30 tisíc korun na náklady řízení. Rozhodnutí není ještě pravomocné, ministerstvo dopravy proti němu podá rozklad a chystá brzy vypsání dalších soutěží. Pokud bude úřad trvat na svém výkladu, chce resort změnit zákon a režijní jízdenky zrušit.

Dráhy letos úspěšně zablokovaly už druhou soutěž, dokončená není ani zakázka Jihočeského kraje.

Nejlevněji by jezdila Arriva a GW Train Regio

Verdikt antimonopolního úřadu štve rovněž konkurenci Českých drah. Ta nabídla v samotné soutěži výrazně nižší cenu za ujetý kilometr než České dráhy. Nejníže šly s cenou firmy GW Train Regio a Arriva vlaky.

„Je to pro nás velké zklamání. ČD se snaží bránit konkurenci všemi cestami. Věřím, že to ministerstvo dopravy neodradí a soutěž vypíše znovu. Jsme připraveni začít od prosince 2016 na trati Plzeň–Most jezdit. Je to stále reálné,“ řekl šéf Arrivy Daniel Adamka.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Rýn vysychá. Evropská dopravní tepna se možná stane nesplavnou

Náklad na řece Rýn v Kolíně nad Rýnem, Německo (28. listopadu 2018)

Rýn, jedna z nejdelších evropských řek a důležitá přepravní tepna pro mnoho různých druhů zboží, již možná brzy nebude...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Najdete na iDNES.cz