„Mýto není takový problém, jaký se z něj dělá,“ řekl v prosinci roku 2014 po svém nástupu do funkce ministr dopravy Dan Ťok. Po třinácti měsících se však ukazuje, že je tomu právě naopak. Pokud ministerstvo neobnoví smlouvy, mýtné se přestane vybírat a stát přijde o peníze.
Mýto na českých silnicích desátým rokem vybírá sdružení firem vedené rakouskou společností Kapsch. Na konci letošního roku smlouva skončí. Stát přitom zatím neví, co bude dál.
Scénář fiaska výběru mýta je přitom čím dál reálnější, především s ohledem na rychlost, s níž ministerstvo dosud problémy řešilo.
Na potíže s mýtem zadělala koalice sociálních demokratů a lidovců při uzavírání smlouvy s Kapschem v roce 2006 a následně vláda ODS s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem při sjednávání mnoha dodatků ke smlouvě. Ty jednak prodloužily kontrakt, jednak umožnily, aby Kapsch stavěl mýtné brány i po uplynutí platnosti velké smlouvy.
Ani současný šéf resortu Dan Ťok však s přípravami za více než rok ve funkci nepohnul. Přitom když nastupoval do funkce, bylo právě mýto jeho nejdůležitějším úkolem. Teď je ministrem už přes rok a výsledky má nulové.
Server iDNES.cz sestavil přehled největších problémů spojených s mýtem, včetně možných dopadů.
1 Čas
Současná smlouva se sdružením Kapsch končí letos 31. prosince. Minulí ministři dopravy o problému věděli, někteří ho i řešili, než byli vyhozeni (Pavel Dobeš, Zbyněk Stanjura). Jiní se mu nevěnovali (Zdeněk Žák).
Ještě loni po nástupu Ťoka se nejprve uvažovalo o tom, že se bude vyhlašovat technologicky neutrální soutěž. V ní by stát neřešil, jakou technologií bude stát auta sledovat, ale jak ho vybere nejlevněji a nejspolehlivěji. Pár měsíců poté se rozhodlo, že se bude dál bez soutěže pokračovat s firmou Kapsch a jejími mýtnými branami.
Jenže ani pokračování není jisté. Kapsch chce smlouvu podepsat do přelomu února a března, jinak se začne připravovat na vypínání systému. „My si to nepřejeme, ale nastat to může a není to podle posledního vývoje vůbec nereálné,“ říká šéf Kapsche Karel Feix. Zrušení mýta znamená minus 10 miliard korun ročně a strmý nárůst tranzitní kamionové dopravy.
2 Nejasná koncepce
Vláda má podle koaliční dohody zajistit, aby soutěž na výběr mýta byla co nejvýhodnější pro stát, ať už bude systém využívat satelit, nebo mýtné brány. Tím ale zadání končí. Názory, jak se má mýto vybírat v budoucnu, se neustále mění.
Otázkou například zůstává, zda je prioritou státu vybrat co nejvíce peněz, nebo zpoplatněním silnic podpořit přesun nákladu ze silnice na železnici. Vláda se těmito otázkami nezabývá a body týkající se mýta odsouvá na pozdější termíny.
Ťok prosadil, že zatím nemá smysl řešit technologicky neutrální mýto, když máme mýtné brány, které jsou plně funkční a mají být na konci roku v bezvadném stavu.
3 Lidé
Mýto je specifický byznys, jemuž v Česku rozumí velmi málo lidí. Část z nich se navíc mezi sebou nesnáší. I proto dnes stát tahá za kratší konec. Nemá totiž dostatek odborníků, kteří by byli při jednání s Kapschem jeho zaměstnancům skutečnými protivníky na odborné úrovni.
Ťok se snažil problém nejprve půl roku řešit zakládáním různých pracovních skupin. Nakonec rozhodl o založení státní firmy Cendis, která měla mýtný tendr připravit. Do jejího vedení však dosadil nezkušené lidi v čele s Janem Chovancem, takže ministerstvo jen marnilo drahocenný čas.
Chovance navíc nemohla vystát řada ministerských úředníků, a proto se z mýta sám po pár měsících stáhl. Společně s ním měl mýto za ministerstvo dopravy řešit náměstek Ondřej Votruba, který později rezignoval a z ministerstva odešel. Nyní mýto spadá pod náměstka pro legislativu Jakuba Kopřivu.
4 Antimonopolní úřad
Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj nemá s Danem Ťokem dobré vztahy a prakticky na každé zakázce ministerstva dopravy se mu podaří nalézt procesní pochybení, kvůli němuž vypsaný tendr shodí.
Ťok mu občas sám nahraje. V říjnu například uzavřel bez vědomí vlády a bez otevřené soutěže smlouvu s firmou Deloitte na poradenství ohledně mýta, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ji minulý týden zrušil, a navíc ministerstvo pokutoval čtvrt milionem korun. Smlouva ale běží dál, protože rozhodnutí není ještě pravomocné.
Teď jde o malé peníze. Až se spustí boj o samotnou mýtnou zakázku, lze očekávat mnohem větší drama.
5 Výmluvy
Největší problémem ministra Ťoka je, že místo aby problémy řešil, neustále odkazuje na chyby ostatních. Například minulý týden po rozhodnutí antimonopolního úřadu, aby bylo zastaveno plnění ze smlouvy se společností Deloitte, začal vyzývat policii, aby znovu prošetřila deset let starou smlouvu s Kapschem. Přitom státu tehdy s tendrem na mýto radila tatáž firma Deloitte, kterou si nedávno bez soutěže najal jako jediné odborníky na vyřešení současných problémů.
6 Dál s Kapschem
Ťok před Vánocemi poprvé oficiálně přiznal, že se nestíhá ani soutěž na provoz mýtných bran, v níž by byl favoritem Kapsch. Podle nejoptimističtější varianty získá Kapsch smlouvu bez soutěže na další rok a čtvrt, maximálně na tři roky. Takové řešení je v rozporu s předchozími sliby vlády i hnutí ANO.
Pohled: Jak vidí problémy ministerstvo dopravyŘešení problému mýta Ministr Ťok přišel na ministerstvo dopravy v prosinci roku 2014, kdy byly zahájeny přípravné činnosti pro výběr nového mýtného systému. Přitom do konce smlouvy se stávajícím dodavatelem chyběly necelé dva roky. Otevřené výběrové řízení za tuto dobu nelze zákonnou cestou stihnout. Ministr Ťok už v březnu navrhl následující řešení:
Zpoždění kvůli vládě
Zrušený tendr na projektového manažera
Pokuta od antimonopolního úřadu kvůli výběru poradce
Pramen: ministerstvo dopravy |