Ťok přihrál 52 milionů firmě Deloitte bez soutěže. Bude radit s mýtem

  14:43aktualizováno  14:43
Velký názorový veletoč předvedl ministr dopravy Dan Ťok. Zatímco ještě loni v prosinci tvrdil, že projektový manažer na soutěž na mýto není potřeba, tento týden uzavřelo ministerstvo dopravy s firmou Deloitte na poradenské služby k mýtu až za 52 milionů korun. Bez jakékoliv soutěže.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Stejná firma připravovala pro stát první soutěž na provoz mýta a pro ministerstvo dlouhodobě pracuje. V roce 2012 například připravila pro tehdejšího ministra Pavla Dobeše zásadní materiál, jak s mýtem postupovat dál.

„V Česku asi není nikdo jiný, kdo by se v mýtu tak vyznal, z tohoto pohledu to hodnotím jako dobrou volbu,“ říká člen řídicího výboru pro mýtný systém Petr Moos.

Deloitte byl i součástí konsorcia, které nabídlo loni v soutěži na projektového manažera nejvyšší částku. Vítězná nabídka byla jen 23 milionů korun, Ťok ale soutěž zrušil. Teď stát za podobnou práci dá až 52 milionů.

Rámcovou smlouvu stát zadal s ohledem na údajný nedostatek času. To je ale velmi relativní pojem: ministerstvo o problému s mýtem ví dlouho, jen ho příliš neřeší. Zodpovědnost za mýto si předávalo postupně několik náměstků, až Ťok založil novou státní firmu Cendis, která má práce projektového manažera zastat. Firma ale zatím stihla hlavně vyčerpat ministerské peníze, nic k mýtu ale nevytvořila.

Postupovali jsme podle zákona, tvrdí Ťok

Deloitte má dojednat s dodavatelem mýtného systému, firmou Kapsch, podmínky přechodu na nového provozovatele včetně případného zaškolení jeho zaměstnanců pro práci se systémem mýtných bran.

Dalším úkolem poradenské společnosti je podle Ťoka příprava soutěže na tříletý provoz systému a rovněž zavedení jednotné evropské mýtné služby EETS, která má v budoucnu umožnit průjezd kamionů s jedinou palubní jednotkou všemi zeměmi EU.

Stát potřebuje nového provozovatele mýtných bran nalézt do konce příštího roku, kdy končí smlouva se společností Kapsch. Samotnou soutěž na tříletý provoz systému plánuje ministerstvo vypsat podle nejnovějšího harmonogramu během prvního čtvrtletí příštího roku.

Ministerstvo podle Ťoka nemusí vyčerpat všechny peníze, částka 52 milionů je maximální. „My jsme postupovali v rámci zákonných možností. Hledáme řešení, abychom byli schopní vysoutěžit provozovatele stávajícího systému a zabezpečit výběr mýta,“ řekl Ťok.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Najdete na iDNES.cz