Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropa se vrací k myšlence Transevropského expresu. Má pomoci s emisními cíli

Budoucnost železnice se v 60. letech minulého století jevila jako slibná. Mezinárodní vlakovou dopravu však brzy vytlačily levné letecké spoje. Podle reportu, který si nyní nechala vyhotovit německá vláda, nastal čas zařadit zpátečku. Obnovení Transevropského expresu, který by spojoval evropská hlavní města, má být klíčem ke splnění cílů uhlíkové neutrality.

Trans-Europe-Express Helvetia of the German Railways | foto: Getty Images

Letadla představují pro Evropany populární a levný způsob dopravy. Environmentální dopady letectví však dělají vrásky nejen ekologickým aktivistům, ale rovněž evropským politikům, kteří se zavázali k uhlíkové neutralitě. Odhaduje se, že vnitroevropské lety na vzdálenosti kratší než tisíc kilometrů vyprodukují každý rok 28 milionů tun oxidu uhličitého, píše Guardian.

Právě kvůli tomu nyní vznikl report pěti environmentálních organizací z Německa, Polska, Španělska a Francie, který financovala německá vláda. Jeho závěr zní jasně: klíčem k uhlíkové neutralitě je železniční doprava, která by přímými spoji propojila hlavní města členů EU.

Jde vlastně o návrat k myšlence z 60. let. Po kolejích se tehdy proháněl takzvaný Transevropský expres (TEE), který vozil movité cestující na přímých trasách mezi vybranými evropskými městy.

Železničáři zruší stovky přejezdů, řidiče čekají zajížďky

Šlo o luxusní vlaky a o prémiovou službu, na níž spolupracovaly národní železniční dopravci z Francie, Belgie, Německé spolkové republiky, Itálie či Švýcarska. Transevropský expres měl konkurovat tehdy vzkvétající letecké dopravě. Nakonec však „zvítězily“ letecké společnosti a železniční projekt pohořel.

Expres sice nahradily vlaky EuroCity, mezistátní železniční přeprava se však stala marginální záležitostí. Podle dat Evropské komise představovala v roce 2018 méně než osm procent z celkové osobní železniční dopravy.

Konkurence s křídly

V roce 2018 bylo z 365 přeshraničních železničních spojení, která kdysi v Evropě fungovala, 149 nefunkčních. Důvodem ukončení Transevropského expresu v roce 1995 byl nejen vzdušný konkurent ale rovněž touha národních vlád investovat zejména do domácích vysokorychlostních tratí. Ráz evropských železnic tak nyní udávají hlavně vnitrostátní sítě.

Jako v roce 1999. Letecká doprava 20 let rostla, covid ji srazil na dno

Podle dokumentu environmentálních organizací způsobuje let z Paříže do Berlína nejméně šestkrát více emisí oxidu uhličitého než jízda vlakem na té samé trase. Sedmnáct z dvaceti nejfrekventovanějších leteckých tras v Evropě působí na vzdálenosti kratší než 700 kilometrů.

„Teoreticky lze všechny tyto cesty přesunout na železnici,“ uvádí se v dokumentu. Organizace proto navrhují zavést přímé železniční spojení například mezi Berlínem a Bruselem, Paříží a Madridem nebo rovněž mezi Prahou a Varšavou. Dokument dále tvrdí, že v mnoha případech by k zprovoznění těchto spojů stačila současná infrastruktura. Podmínkou ovšem je zlepšení koordinace jízdních řádů.

Výchozí bod

„Je zapotřebí zapojit evropského ducha při plánování a správě železničních služeb a při počáteční podpoře nových mezinárodních služeb,“ uvádí se ve zprávě.

Vláda soukromou dálnici schválila. Zákonodárci však poukazují na problém

Stručně řečeno dokument navrhuje vrátit se v čase a navázat na úsilí francouzských, německých a dalších národních železnic. „Myšlenka by mohla sloužit jako výchozí bod. Vlaky TEE zastavovaly pouze ve velkých městech a byly často plánovány tak, aby cestujícím umožnily zpáteční cestu za jediný den.“

Otázkou je, zdali výsledky reportu nevyzní do prázdna. Vypadá to, že nejméně německá strana se obnovením projektu bude zabývat.Tamější ministr dopravy Andreas Scheuer totiž v září předběžně navrhl, aby síť linek z 60. a 70. let byla vzorem pro nové propojení evropských států.

Autor:

„Podzemní chrám“ pomáhá Tokiu zvládat přívaly deště

  • Nejčtenější

Opět roste do kilometrové výše. Stavbu nejvyšší budovy světa zastavily čistky

Stavba nejvyššího plánovaného mrakodrapu na světě s názvem Džidda Tower po takřka sedmi letech pokračuje. Práce na „megastavbě“ v saúdskoarabském městě Džiddě zastavily protikorupční čistky, jejich...

5. října 2024  11:12

Nesehnal kola pro děti, tak je začal sám vyrábět. Dnes prodává do celého světa

Tak dlouho se na českém trhu sháněl po kvalitním sportovním vybavením pro děti, až se rozhodl vzít záležitost do vlastních rukou. Na sklonku devadesátých let Roman Blažek vyrobil první snowboardy a...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Itálie a Francie bojují s obřími dluhy. Peníze si chtějí vzít od firem

Francie a Itálie se dlouhodobě řadí k nejméně rozpočtově odpovědným státům v Evropské unii. Jejich dluhové zatížení navíc po koronavirové pandemii nadále roste a tamní politici se snaží přijít s...

7. října 2024

Brzký konec Super Size Me? Obezitu v USA možná vyřeší samy restaurace

Spojené státy americké již dlouhá léta trápí vysoký počet obézních lidí. Veřejný sektor se s ní marně snaží něco dělat, a zatím se nepovedlo na fenomén najít účinný recept. Situaci nyní mohou zvrátit...

1. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rozchod po letech. CK Blue Style se na hlavních linkách loučí se Smartwings

Automatická jistota, že na dovolenou u moře s českou cestovní kanceláří se poletí i s tuzemským dopravcem Smartwings, dostává závažnou trhlinu. Jedna z největších cestovek CK Blue Style pro příští...

2. října 2024

Nejbohatší muzikantka je Taylor Swift. Na rozdíl od jiných výhradně díky hudbě

Největší současná světová popová hvězda se nyní podle časopisu Forbes stala také nejbohatší hudebnicí planety. Tento titul do nynějška patřil zpěvačce a kosmetické magnátce Rihanně. Forbes odhaduje,...

8. října 2024  12:06

Vy elektromobily, my brandy. Čína uvalí prozatímní clo na dovoz lihoviny z EU

Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie, oznámilo dnes čínské ministerstvo obchodu. Děje se tak poté, co členské státy sedmadvacítky definitivně...

8. října 2024  11:54

Bez hotovosti i terminálu. Placení Cvakem už umožňují dvě tisícovky obchodníků

Platební řešení, které chce konkurovat klasickým platebním terminálům a kartám, začalo za prvních devět měsíců fungování používat na dva tisíce obchodníků. Průměrná platba provedená Cvakem činí 667...

8. října 2024  10:56

Oživení v obchodech pokračuje, tržby v srpnu stouply o 5,3 procenta

Maloobchodní tržby pokračovaly v růstu i během prázdnin. V srpnu se reálně proti loňsku zvedly o 5,3 procenta. Dařilo se hlavně internetovým obchodům, téměř o desetinu stouply i tržby z prodeje...

8. října 2024  9:34

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Legendární erotický film Emanuela se po 50 letech dočkal předělávky

Když se v roce 1974 objevil film Emanuela se Sylvií Kristelovou v hlavní roli, vzbudilo to pozdvižení. Explicitní...