Místo strojvůdce autopilot. SŽDC přidala zařízení pro plynulou jízdu

  5:01aktualizováno  5:01
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila další část pokrytí české železnice zařízením pro automatické vedení vlaků. Pokrývá už přes tisíc kilometrů. Strojvedoucí tak na některých tratích v Česku mohou nově řízení vlaků přenechat víceméně kompletně automatu. Využívat ho může zatím ale jen část lokomotiv a jednotek.

CityElefant | foto: České dráhy

Systém automatického vedení vlaku (AVV) má zvýšit bezpečnost provozu, snížit náklady na energii i zajistit lepší dodržování jízdního řádu na trati. Výkon lokomotivy nebo jednotky řídí automat, který si například spočítá, kdy snížit výkon tak, aby vlak dojel do příští zastávky podle jízdního řádu.

SŽDC musela pokrýt část železniční sítě adresnými traťovými informačními body, které umožňují určit okamžitou polohu a směr jízdy vlaku na trati v okamžiku průjezdu. Nově bylo pokryto dalších více než dvě stě kilometrů. „Zároveň se zacelila i síť již vybudovaných částí a vlaky mohou samočinně jezdit po delších souvislých úsecích. Tím dochází k vyšším úsporám paliva a trakční energie,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Správci železnice počítají s rozšířením, ale zatím není jasný konkrétní plán, na které další tratě. Dosud je pokrytý hlavní koridor z Děčína do Břeclavi, z České Třebové až do Mostů u Jablunkova nebo z Břeclavi do Ostravy. Pokrytí má ale například i trať z Hradce Králové do Trutnova nebo z Brna do Jihlavy.

Vozidla vybavená technologií pro AVV nemusí mít systém automaticky zapnutý, záleží na dopravci či strojvedoucím. Technologii s AVV měl i CityElefant, který v srpnu vjel na dvoranu Masarykova nádraží. Strojvedoucí ji ale vypnul.

Lokomotiv a jednotek umožňující jízdu s autopilotem v Česku zatím příliš není. České dráhy mají technologii zatím na 230 vozidlech, nejvíce pak na jednotkách CityElefant či Interpanter nebo lokomotivách řady 380. Vybaveny jsou i motorové lokomotivy a motorové vozy, například řada 750.7 a 842.

Tato vozidla obsluhují například trať Brno - Jihlava, která je jednou z mála neelektrifikovaných, kde AVV u nás je. „Hlavní přínos je v oblasti úspor energie, kdy zařízení může vést vlak v optimálních parametrech, tedy s pozitivním dopadem do ekologie a ekonomiky,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

SŽDC zaplatila za rozšíření AVV ve dvou zakázkách přes dvě stě milionů korun, dodaly je společnosti AŽD Praha a Starmon, většinu peněz zaplatila Evropská unie.

Autor:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Airbus představil nový koncept letadla, design křídel čerpá z přírody

Koncept Airbus Bird of Prey, představený v červenci ve Velké Británii

Největší evropský výrobce letadel Airbus před několika dny představil svůj nejnovější koncept. Jmenuje se Bird of Prey...

Mana chce expandovat se svým "jídlem budoucnosti", shání miliardu

Velký boom za sebou mají nápoje Mana, v kartonovém obalu se vyrábí v Německu.

Její majitelé začínali v garáži, dnes zaměstnávají přes sedm desítek lidí. Řeč je o společnosti Heaven Labs, která pod...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Další z rubriky

Zpět na začátek. Antimonopolní úřad musí znovu zkoumat mýtnou smlouvu

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se musí znovu zabývat smlouvou mezi ministerstvem dopravy a novým...

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Dálnice D3 je ve skluzu. Silničáře zbrzdil obchvat u Budějovic

Nový úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem měří přes osm kilometrů....

Dostavba dálnice D3 nabírá zpoždění. Italové, kteří na ní pracují, zpackali dokumentaci a včas se nejspíš nestihne ani...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz