Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pásokilometr a nekonečný vzorec. Peníze k silničářům potečou automaticky

Státní silničáře čeká od příštího roku přeměna z příspěvkové organizace na státní podnik. Kromě vyšších platů je čeká změna ve financování oprav a údržby silnic a dálnic. Ministerstvo dopravy kvůli tomu vymyslelo i novou jednotku, takzvaný pásokilometr, podle které se bude nově rozpočet na opravy vypočítávat.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Jde o délku komunikace obvyklé šířky směrově nedělené silnice první třídy a její zavedení má usnadnit výpočet nákladů na údržby a opravy dálnic. Kolik má která dálnice jízdních pruhů, tolik má pásokilometrů.

Vznik jednotky souvisí s přeměnou Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) na státní podnik, která se rozběhne příští rok. Ministerstvo dopravy nyní zveřejnilo podrobnosti o tom, jak státním silničářům potečou peníze, za něž se v Česku budou stavět nové silnice a látat výtluky na těch starých.

Větší část příjmů Ředitelství silnic a dálnic ČR zůstane beze změn, protože rozsah nové výstavby budou schvalovat poslanci při každoročním hlasování o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Pouze v případě údržby se financování oprostí od případného politického handrkování.

Na mýtné si nesáhnou

Peníze na opravy silnic se od příštího roku budou vypočítávat prostřednictvím komplikovaného vzorečku. Ten zohledňuje dálku spravované silniční sítě, aktuální ceny stavebních prací, ceny zimní údržby a přijatelný zisk.

“Změna je krok správným směrem. Bohužel, jak už to bývá, chyběla odvaha k zásadní transformaci ŘSD,“ uvedl dopravní expert hospodářské komory Jan Sechter. Tuzemští silničáři by podle něj měli fungovat podle vzoru rakouské společnosti Asfinag. Ta na rozdíl od Česka nespoléhá na dotace z rozpočtu a správu silnic vyšších tříd financuje z výběrů mýta a dalších poplatků a na výstavbu si dokáže výhodně půjčit.

Finance na tři roky. Silničáři chtějí jistotu

Takový systém by mohl v Česku fungovat po dokončení páteřní sítě dálnic. Připravovat na něj bychom se podle Sechtera měli už nyní.

Ředitelství silnic a dálnic ovšem ani po přeměně na státní podnik nebude fungovat jako Rakušané. Na peníze z mýta, dálničních známek ani z jiných motoristických poplatků si totiž nesáhne.

Naopak u takzvané investiční výstavby bude každá jednotlivá stavba vyžadovat financování ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Obdobně to bude při nutných investicích do systému na výběr mýta nebo u finančně náročných oprav, jako jsou modernizace tunelů nebo větších mostů. A stejně se bude postupovat v případě živelních pohrom a dalších mimořádných nákladů, které by nebylo možné z takzvané platby za provoz zaplatit.

V těchto všech případech budou muset silničáři na každou jednotlivou akci požádat o financování ze SFDI.

„Pokud by měly být tyto akce pokryty v rámci Provozní platby, musela by na ně být narozpočtována dopředu jakási záloha, kde by si na ně ŘSD spořilo. To se jeví jako nehospodárné, prostředky by na účtech ŘSD ležely bez užitku. Případně by mohlo dojít k tomu, že by jich mohl být nárazově nedostatek a ŘSD by nebylo schopné nutnou opravu financovat,“ uvedlo ministerstvo dopravy.

Právnímu prostředí navzdory

Dlouho připravovaná přeměna Ředitelství silnic a dálnic ČR ze státní příspěvkové organizace na státní podnik podstatné změny nepřináší, uvádí Svaz podnikatelů ve stavebnictví. Podle prezidenta svazu Jiřího Nouzy to není takový problém, protože problém české výstavby nespočívá primárně v množství a časovém rozložení dostupných peněz, ale v náročném právním prostředí, jemuž navzdory se stát snaží dopravní výstavbu prosadit.

“Co a kde se staví, je spíše odrazem prostupnosti povolovacích procesů vyžadovaných legislativou České republiky. A ta opravdu prostupná není, z čehož pramení nezřídka desítky let příprav infrastrukturních staveb,“ uvedl Nouza.

Síť dálnic, pražský okruh a rychlovlaky. Kupka představil desetiletý plán

O transformaci ŘSD se mluví minimálně od roku 2010. Opakovaně se objevují snahy přetvořit ho po vzoru rakouského Asfinagu, jenže nápady v podobě převedení výnosů z mýta a dálničních známek nebo převedení sítě silnic jako majetku nově vzniklé společnosti se zatím nikdy neuskutečnilo. Na přeměně na státní podnik tak ministerstvo dopravy využije především možnost odměňovat úředníky ŘSD daleko lépe než ve státní příspěvkové organizaci, kde spadají pod úřednické tabulkové výměry.

Před dvěma roky ministerstvo dopravy uvádělo, že pro dorovnání platu mezi státním ŘSD a obdobnými pozicemi v soukromé sféře by bylo nutné státním silničářům zvýšit mzdy zhruba o dvacet tisíc korun. Nakonec by zvýšení údajně přineslo i úspory, protože dnes musí ŘSD na velkou část náročnějších prací hledat externí pomoc. Řešením těchto prací v rámci podniku by mělo ročně ušetřit zhruba 50 milionů, uvedlo v návrhu transformace ministerstvo dopravy.

Jak počítat náklady na opravy a údržbu silnic

P = kv × kz × [NQd × Dd + NQs × Ds + NBU × (Dd + Ds) + ND × (Dd + Ds)]

P - výše finančních prostředků pro daný kalendářní rok

kv - koeficient valorizace

kz - koeficient zisku

NQd - náklady na opravy a údržbu vyjma běžné a zimní údržby pro dosažení kvalitativních požadavků vozovek a mostů dálnic na 1 pásokilometr

NQs - náklady na opravy a údržbu vyjma běžné a zimní údržby pro dosažení kvalitativních požadavků vozovek a mostů silnic I. třídy na 1 pásokilometr

NBU - náklady na běžnou a zimní údržbu na 1 pásokilometr dálnic a silnic I. třídy pro dodržení kvalitativních požadavků na běžnou a zimní údržbu

ND - ostatní náklady nezahrnuté do výše uvedených jednotkových nákladů stanovené na 1 pásokilometr dálnic a silnic I. třídy, zejména náklady na opravy a rekonstrukce objektů mimo vozovek a mostů dálnic a silnic I. třídy, dále též ostatní náklady na dálnice a silnice I. třídy a na další činnosti vyplývající ze zakládací listiny Ředitelství silnic a dálnic

Dd - počet pásokilometrů dálnic podle údajů vedených ŘSD

Ds - počet pásokilometrů silnic I. třídy podle údajů vedených ŘSD

Pramen: Ředitelství silnic a dálnic

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Sonny Angel: Ďábelská moc andělské panenky, která plete hlavu generaci Z

28. dubna 2024

Premium Všichni uživatelé TikToku už pravděpodobně znají panenku Sonny Angel. Asi osm centimetrů vysoká...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

27. dubna 2024

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

Dokonalost japonských knedlíčků kontroluje umělá inteligence. Pomáhá i jinde

27. dubna 2024

V zemi posedlé dokonalostí si žádný výrobce knedlíčků nemůže dovolit prodávat nehezké kusy. Na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...