Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Správce kolejí zdražil ceny za užívání tratí, lokálky bojují o přežití

  • 104
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) od ledna několikanásobně navýšila cenu za používání tratí bez pravidelného provozu. Pro spolky nadšenců, které oblíbené lokálky provozují, je zvýšení cen likvidační. Hrozí proto, že se turisté letos projedou vlaky naposledy.

"Zvýšení cen je drastické, z pěti na téměř padesát korun za kilometr. Takže i když se nám letos podařilo sehnat o něco víc peněz, stejně bude jezdit o polovinu vlaků méně než loni," říká Michal Skala z Konzultační dopravní společnosti provozující Doupovskou a Švestkovou dráhu.

Letní turistický provoz na obou tratích teprve začne, některé zvláštní vlaky už však za nové ceny vyjely. "Jedna jízda na obou tratích stojí nově osm tisíc korun. To na tržbách nezískáme ani omylem, to prostě nelze vybrat," posteskl si Skala.

Kdyby dopravce účtoval opravdové náklady, například jízdenka z Litoměřic do Mostu by stála 200 korun a pro čtyřčlennou rodinu by svezení vyšlo na 500 korun. "Což nikdo nedá," konstatuje Skala.

Zdražení tak nadšencům udělalo pořádný škrt přes rozpočet. Zájem o dopravu na Doupovské dráze z Kadaně do Podbořan byl totiž takový, že zvažovali každodenní provoz. "Zájem byl o dělnické a školní vlaky, už to vypadalo, že doprava by se zde rozjela a vlaky by si na sebe vydělaly i bez dotací," přiblížil Skala.

Teď vše zůstane u víkendového provozu. "A dost možná se na obou tratích bude jezdit jen v sobotu," líčí ještě černější scénář Skala.

Kraj zatím spoje neomezí

Nové tarify SŽDC platí pro tyto dopravce od 1. ledna. Od července začnou platit i pro České dráhy, u kterých si víkendové vlaky objednává Ústecký kraj. Ten zatím o omezení dopravy neuvažuje a vyvrací paniku, která v minulých dnech vypukla ve Šluknovském výběžku - místní se bojí, že přijdou o Mikulášovickou dráhu z Rumburku přes Panský do Mikulášovic.

V jízdním řádu totiž od 1. června tento vlak nenašli. "Ale to je proto, že jsme ho objednali po uzávěrce jízdních řádů. Zatím tam tedy není, ale pojede," ujišťuje mluvčí kraje Magdalena Hanáčková.

Nekončí podle ní ani víkendová doprava na tratích Chomutov - Vejprty nebo Most - Moldava. Za všechny tři tratě kraj zatím platil 12,5 milionu korun ročně.

Vyhráno nicméně není. SŽDC již dlouho prohlašuje, že do oprav víkendových tratí nedá ani korunu a snaží se jich zbavit. Na stole vlády je návrh, že zájemci o jejich provozování si je mohou koupit a starat se o ně sami.

Jenže kilometr je za 1,5 milionu. "A jsou tam další podmínky, které by sotva splnila Praha, natož obce, které samy pro sebe mají ročně milion," krčí rameny Skala.