Havlíček: Letos budeme modernizovat 97 kilometrů tratí

  • 36
Železničáři letos dostaví například nové spojení mezi Pražským hlavním nádražím a Hostivaří, nebo zahájí výstavbu dvou úseků na trase do Kladna a na Pražské letiště. Správa železnic je podle ministra dopravy Karla Havlíčka v nejlepší kondici, což se odráží i na modernizaci tratí i přejezdů. „Nejen, že se rekordně utrácí, ale stavby se dotahují a je to na nich vidět,“ řekl ministr.

Letos se podle Havlíčka bude modernizovat 97 kilometrů tratí a investovat do zabezpečení na několika úrovních. „Budou se modernizovat přejezdy, loni jich bylo 155, letos 200,“ upřesnil ministr. Další investice půjdou do oprav nádraží, kterých se bude během letošního roku opravovat na 114. 

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda připomněl, že ve stavbě nebo projektové přípravě jsou desítky staveb, které zkvalitní a zrychlí provoz po českých železnicích, například trať Rokycany-Plzeň nebo z Prahy do Českých Budějovic. 

Právě zde si chce Správy vyzkoušet první úseky, na kterých bude možné jezdit dvousetkilometrovou rychlostí. U trasy do Plzně jde o úsek ejpovického tunelu před Plzní. Na koridoru do Českých Budějovic je s dvoustovkou jako maximální rychlostí kalkulováno u úseků ze Sudoměřic do Votic, ze Soběslavi do Doubí, nebo mezi Nemanicemi a Ševětínem.

Celkem během letoška půjde do výstavby a modernizace železnice 53 miliard korun. Přes 31 miliard korun z toho zamíří na výstavbu a zbytek spolyká údržba železniční sítě a další nutné výdaje. Kromě financí pro letošní rok ministr Havlíček představil i desetiletý plán modernizace, který souvisí převážně s budováním prvních úseků vysokorychlostních tratí.

Prvními úseky pro rychlost nad 300 kilometrů, které se budou v Česku budovat, jsou úseky Polabí na rameni spojujícím Prahu s Brnem a Moravská Brána z Přerova do Ostravy. Oba by měly být zahájeny v roce 2025. O dva roky později chce Správa železnic spustit další etapu výstavby, kdy by se mělo poprvé kopnout například na rameni z Prahy do saských Drážďan, nebo na úseku u Brna nazývaném VRT Vysočina. 

Podmínkou ovšem je, aby se v letech po roce 2025 každoročně dařilo pouze na vysokorychlostní výstavbu vyčlenit 30 miliard korun, dodal Havlíček. 

Mezi tématy je rovněž modernizace železničních uzlů, jako je například ten v Pardubicích. Zde se velká přestavba rozběhla loni na podzim, hotovo má být do roku 2024.

Správa železnic chystá i velkou proměnu nádraží na Vysočině, diskutovaným tématem je i možnost zakonzervování lokálních tratí.

,