Čtvrtek 22. října 2020, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 22. října 2020 Sabina

Začíná modernizace pardubického nádraží, v plánu jsou eskalátory i výtahy

  15:22
V Pardubicích slavnostně zahájili modernizaci železničního uzlu za 6,3 miliardy korun. Příprava projektu trvala téměř pět let, hotovo má být nejpozději v prosinci 2024.

Slavnostní poklepání na kolejnici. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pro město půjde o obrovský zásah, ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček poprosil občany o shovívavost.

„Byť nejsem místní, tak bych chtěl všechny požádat o trpělivost. Jedná se o nesmírně náročný projekt, Pardubice se však díky němu stanou jedním z nejmodernějších železničních center v České republice a možná i Evropě,“ řekl novinářům Havlíček.

Přípravy stavby za 6,3 miliardy korun trvaly skoro pět let, stavební firma si místo přebrala již začátkem září.

„Pracovat se začalo už před oficiálním zahájením stavby. Probíhají přípravné práce v odstavných částech,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Projekt by měl být oficiálně dokončen v prosinci 2024, podle Svobody by to však mohlo být o něco dřív.

„Zrovna v prosinci dochází ke změně jízdního řádu, takže věřím, že minimálně pro provoz bude vše hotové ještě před tím,“ řekl.

Během rozsáhlé stavby čeká pardubickou železnici řada výluk. První začnou už v říjnu a pokračovat budou do prosince, další, rozsáhlejší, je v plánu v květnu a potrvá pět měsíců.

„Dojde k zastavení provozu směrem na Rosice a do Chrudimi, kam bude zavedena náhradní autobusová doprava. Výluka bude mít vliv také na průmyslové lokality, konkrétně chemické. Bude muset dojít k výraznému omezení vleček,“ uvedl Svoboda.

Postižená bude i hlavní trať Praha - Česká Třebová, avšak až v pokročilejší fázi projektu. „Nádraží je několikakolejné, výluk bude dost. Ale nemělo by to omezit průjezd uzlem, budeme se snažit dělat tak, aby se jím stále dalo projet,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka.

Největší uzlová rekonstrukce v historii

Zároveň uvádí, že hotovo by mohlo být výrazně dříve, stavba však potrvá přes čtyři roky z toho důvodu, že nádraží musí zůstat v provozu.

„Kdybychom mohli železniční uzel zavřít, za dva roky máme hotovo. Jsou tady největší odborníci ze všech firem. Je to největší uzlová rekonstrukce v novodobé historii,“ dodal Borovka.

Na stavbě se podílí také Chládek a Tintěra, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

Po dokončení modernizace se maximální rychlost vlaků projíždějících na hlavních kolejích zvýší na 160 kilometrů za hodinu. Aktuálně je to 100 kilometrů v hodině a na trati na Rosice nad Labem dokonce platí jen čtyřicítka, nově bude platit šedesátka. 

Vlaky také mají být výrazně tišší, a to díky použití pružného propojení kolejnic a pražců. „Ztišení by zde mělo být skokové. Vybudována bude také protihluková stěna,“ doplnil Svoboda.

Kromě zrychlení dopravy přinese modernizace nová ostrovní nástupiště s bezbariérovým přístupem, nový staniční rozhlas, orientační systém, výtahy a nové eskalátory, které v Pardubicích v současnosti nejsou. Ty ocení především vozíčkáři a také rodiče s dětmi v kočárku.

V Pardubicích vznikne také úplně nové páté nástupiště a pro pěší zde vznikne nová lávka, která spojí nádraží se sídlištěm Dukla. Ta by měla vyjít na zhruba 330 milionů, město se na ní bude podílet částkou 7,5 milionu bez daně.

Za finanční dohodou mezi městem a Správou železnic stojí pardubický poslanec a zastupitel Martin Kolovratník. “V původních plánech akce lávka vůbec nebyla a hrozilo, že lidé budou nadále přebíhat koleje. Výsledný model je přitom unikátní v rámci celé republiky, lávka propojí dvě městské části, parkovací dům, autobusové nádraží a všechny peróny. Samozřejmě bezbariérově”, vysvětlil Kolovratník.

„Lávka byla stavebně založena již před rokem 1989, tehdy se ale hodně podcenila technická příprava, takže nedošlo k jejímu dokončení,“ připomněl Svoboda.

Lávka by měla na obou stranách ústit do nových terminálů, které jsou taktéž součástí projektu - severního a jižního. „Severní terminál bude sloužit krajským autobusům, součástí jižního (na Dukle) bude parkovací dům pro 550 vozidel,“ uvedl náměstek primátora Petr Kvaš.

Modernizace pardubického železničního uzlu nebude v kraji jediná. „Na řadu přijde i Česká Třebová a nejfrekventovanější část sítě Ústí nad Orlicí a Choceň,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Autor:
  • Nejčtenější

Muži nařízli značku, aby vytáhli tisícovku. Uspěla až hlídka s vysavačem

Sloupek dopravního značení poničila dvojice mužů, která se v Pardubicích snažila dostat k tisícikoruně. Bankovku...

Byla to totální zhovadilost, vzpomínají v Živanicích na duel s Vyšehradem

V českém fotbale se rodí možná největší kauza v jeho novodobé historii. Nyní již bývalý místopředseda svazu Roman Berbr...

Pěšky až do nebe. Resort chystá visutou lávku, jednu z nejdelších na světě

Premium Před deseti lety byla Dolní Morava zapomenutou vískou na kraji světa uprostřed nedotčené přírody. Teď je z ní jedno z...

Zakleté Pardubice. Klub stíhá rána za ranou. Patří vůbec Dědkovi?

Pandemie koronaviru zastavila extraligu hned poté, co tým Dynama Pardubice přečkal karanténu. Hrát se bude možná za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z mlýna chtěli mít v Moravské Třebové atrakci, podle statika je na zbourání

Roky chátrající starý mlýn v sousedství moravskotřebovského zámku se oživení jen tak nedočká. Ruina, kterou město loni...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Už jednou zrušené a pak opět obnovené lokálky končí, kraj si je neobjednal

Některé regionální tratě začnou znovu zarůstat. Na pomezí Pardubického a Jihomoravského kraje už od neděle nebude...

Taxisův příkop je po 30 letech zralý na úpravu, rozhodovat budou experti

Pardubický Dostihový spolek možná přistoupí k úpravě skoků na závodišti. Vytvoří tým odborníků, kteří vyhodnotí...

Z mlýna chtěli mít v Moravské Třebové atrakci, podle statika je na zbourání

Roky chátrající starý mlýn v sousedství moravskotřebovského zámku se oživení jen tak nedočká. Ruina, kterou město loni...

Žena se pokusila ubodat svého otce, dohodla se na osmiletém trestu

Osm let vězení dostala u Krajského soudu v Hradci Králové šestačtyřicetiletá Irena Rédová, která letos v únoru v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...