Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V boji proti sněhu bude japonským šinkansenům pomáhat umělá inteligence

  17:00
Síť vysokorychlostních železnic Šinkansen je chlouba Japonska. Jízdní řád vlaků na ní dokáže pravidelně narušit jen sníh. Železničáři proto hledají všechny dostupné způsoby, jak s ním úspěšně bojovat. Jejich nejnovější nadějí je umělá inteligence.
Vysokorychlostní vlaky šinkanzen na nádraží v Tokiu (duben 2013)

Vysokorychlostní vlaky šinkanzen na nádraží v Tokiu (duben 2013) | foto: Profimedia.cz

Zpoždění japonských rychlovlaků kvůli sněhu je poměrně častý jev. Největší vrstvu sice odstraní pluhy, ty se ovšem nesmí dotknout kolejí, aby je nepoškodily. Zhruba deset centimetrů sněhu proto na kolejích zůstává. Sníh se hromadí na podvozcích vlaku, následně odpadává na svršek, kde se smísí se štěrkem a vzniklé zmrzlé kusy vlaky poškozují. Zasněženými oblastmi tak musejí soupravy projíždět výrazně pomaleji. 

Západojaponská železniční společnost, která provozuje rychlovlak podél Japonského moře, má pro tento problémem řešení. Jak uvedl deník Japan Today, momentálně vyvíjí systém, který bude měřit množství sněhu, jež ulpívá na vlacích projíždějících prefekturami Niigata, Tojama a Išikawa.

Doposud musel dopravce rozhodovat o tom, kolik zaměstnanců bude čistit sníh v kritických místech den předem. Plány obvykle vycházely z informací od meteorologů a minulých zkušeností, ale to není úplně spolehlivá metoda. Úkolem umělé inteligence bude shromažďovat data z obrázků, které vlak nahromadí během cest, studovat povětrnostní podmínky a předpovídat počet pracovníků potřebných pro odbavení sněhu. 

Zkušební provoz umělé inteligence se podle železniční společnosti zatím velmi osvědčil. Systém bude podle dopravce připraven na uvedení do plného provozu příští zimu, napsal japonský deník Mainichi.

Metr až dva sněhu

Problémy způsobené sněhem řeší i jiní dopravci. Východojaponská železniční společnost představila v prosinci novou technologii na odtávání sněhu ve vlacích, které spojují Tokio s městem Akita. Senzory a kamery detekují, kdy je potřeba na podvozek vlaku stříkat vodu o teplotě 60 stupňů Celsia. K odstranění nahromaděného sněhu obvykle stačí tři minuty. 

Středojaponská železniční společnost provozuje šinkanzen Tokaido, který spojuje města Tokio a Osaka. Na své cestě musí vlak projet historicky slavnou oblastí Sekigahara, kde sníh leží až 40 dní v roce a 150 až 200 centimetrů sněhu zde není ničím nezvyklým. Jak uvádí deník Toyokeizai, zpoždění kvůli sněhu jsou zde velmi častá. Dopravce situaci monitoruje kamerami, které jsou připojeny pod některými vagony. Ty kontrolují hromadění sněhu a zkoumají korelaci s povětrnostními podmínkami. Zároveň kontrolují účinnost  topných těles, která jsou umístěna přímo za koly.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Auto by se mohlo stát stabilizačním prvkem soustavy. Místo baterie, říká Daniel Ševčík

1. května 2024  5:36

Dodává SW pro řízení dobíjecí infrastruktury do Norska, Švédska, Itálie a dobíjecí stanice...

Češi si na důchod šetří na „spořáku“, o možnostech investic nemají dostatek informací

1. května 2024,  aktualizováno  7:23

Advertorial Sedm z deseti Čechů tuší, že jim výše jejich budoucího starobního důchodu nebude stačit na pokrytí...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

V kuchyni jsem i brečela, ale zocelilo mě to, říká kuchařka Nemčková

1. května 2024

Premium Vždy ji bavilo vařit. A od vítězství v MasterChefu se odrazila do nejlepších restaurací ve Velké...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...