Vysokorychlostní vlaky šinkanzen na nádraží v Tokiu (duben 2013)

Vysokorychlostní vlaky šinkanzen na nádraží v Tokiu (duben 2013) | foto: Profimedia.cz

V boji proti sněhu bude japonským šinkansenům pomáhat umělá inteligence

  • 13
Síť vysokorychlostních železnic Šinkansen je chlouba Japonska. Jízdní řád vlaků na ní dokáže pravidelně narušit jen sníh. Železničáři proto hledají všechny dostupné způsoby, jak s ním úspěšně bojovat. Jejich nejnovější nadějí je umělá inteligence.

Zpoždění japonských rychlovlaků kvůli sněhu je poměrně častý jev. Největší vrstvu sice odstraní pluhy, ty se ovšem nesmí dotknout kolejí, aby je nepoškodily. Zhruba deset centimetrů sněhu proto na kolejích zůstává. Sníh se hromadí na podvozcích vlaku, následně odpadává na svršek, kde se smísí se štěrkem a vzniklé zmrzlé kusy vlaky poškozují. Zasněženými oblastmi tak musejí soupravy projíždět výrazně pomaleji. 

Západojaponská železniční společnost, která provozuje rychlovlak podél Japonského moře, má pro tento problémem řešení. Jak uvedl deník Japan Today, momentálně vyvíjí systém, který bude měřit množství sněhu, jež ulpívá na vlacích projíždějících prefekturami Niigata, Tojama a Išikawa.

Doposud musel dopravce rozhodovat o tom, kolik zaměstnanců bude čistit sníh v kritických místech den předem. Plány obvykle vycházely z informací od meteorologů a minulých zkušeností, ale to není úplně spolehlivá metoda. Úkolem umělé inteligence bude shromažďovat data z obrázků, které vlak nahromadí během cest, studovat povětrnostní podmínky a předpovídat počet pracovníků potřebných pro odbavení sněhu. 

Zkušební provoz umělé inteligence se podle železniční společnosti zatím velmi osvědčil. Systém bude podle dopravce připraven na uvedení do plného provozu příští zimu, napsal japonský deník Mainichi.

Metr až dva sněhu

Problémy způsobené sněhem řeší i jiní dopravci. Východojaponská železniční společnost představila v prosinci novou technologii na odtávání sněhu ve vlacích, které spojují Tokio s městem Akita. Senzory a kamery detekují, kdy je potřeba na podvozek vlaku stříkat vodu o teplotě 60 stupňů Celsia. K odstranění nahromaděného sněhu obvykle stačí tři minuty. 

Středojaponská železniční společnost provozuje šinkanzen Tokaido, který spojuje města Tokio a Osaka. Na své cestě musí vlak projet historicky slavnou oblastí Sekigahara, kde sníh leží až 40 dní v roce a 150 až 200 centimetrů sněhu zde není ničím nezvyklým. Jak uvádí deník Toyokeizai, zpoždění kvůli sněhu jsou zde velmi častá. Dopravce situaci monitoruje kamerami, které jsou připojeny pod některými vagony. Ty kontrolují hromadění sněhu a zkoumají korelaci s povětrnostními podmínkami. Zároveň kontrolují účinnost  topných těles, která jsou umístěna přímo za koly.