Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Arabové dál skupují evropské aerolinky. Qatar přebírá podíl v Meridianě

  13:59aktualizováno  13:59
Dopravci z Perského zálivu už pár let zatápí evropským dopravcům na spojení mezi Evropu a Asií. Do hry však čím dál více vstupují i jako vlastníci místních dopravců. Další takovou aerolinkou je Qatar Airways, která koupí 49 % akcií v italském dopravci Meridiana a naváže tak na další akvizice svých „sousedů“ v Evropě.

Na nejdelší let světa Qatar Airways vyšle Boeing 777-200. Ve své flotile, která čítá na sto letadel, jich má společnost devět. | foto: Qatar Airways

Katarský dopravce už vlastní patnáct procent společnosti IAG, pod kterou spadají například British Airways, Iberia nebo Vueling. Investicí do italských aerolinek chce zvýšit jejich konkurenceschopnost na evropském trhu.

Transakci uzavřeli na aerosalonu v britském Farnborough s firmou Alisarda, která je hlavním vlastníkem druhého největšího italského dopravce. Celá transakce má být vypořádána do konce října. Za Alisardou stojí britský podnikatel Aga Khan. Ten kromě průmyslového impéria vlastní i dědičný titul vládce šíitské sekty ismaelitů.

„Na dohodě by měli vydělat jak zaměstnanci, tak cestující Meridiany,“ řekl šéf Qatar Airways Akbar Al Baker. O zájmu dopravce se mluvilo několik let, proti byli ale odboráři, protože katarský dopravce mluvil o propouštění. Meridiana dlouhodobě prodělává, v červených číslech byla i loni, kdy se řadě dlouhodobě prodělávajících dopravců díky oživení podařilo otočit hospodaření do zisku. Loni Meridiana prodělala 43 milionů eur. Dohoda nakonec počítá s tím, že o práci přijde 400 lidí a mzdy klesnou o 20 %.

Meridiana vznikla v šedesátých letech minulého století, původně měla podpořit hlavně cestovní ruch na Sardinii. Tam má stále největší část svého byznysu, do spojení mezi ostrovem a italskou pevninou se však po otevření evropského nebe vrhli ve velkém i nízkonákladoví dopravci a firma se propadla do ztrát. Dopravce je jedním z posledních v Evropě, který ještě létá se strojem McDonell Douglas MD-82. Celkem má ve své flotile 21 letadel včetně jednoho dálkového.

Nákupy pokračují v Jižní Americe

Qatar Airways pokračují v nákupech i jinde: na stejném aerosalonu se dohodly na koupi deseti procent akcií v nové aerolince Latam Airlines, která vznikla spojením dvou velkých dopravců: chilského LAN a brazilských TAM. Mluví se i o zájmu o podíl v marockých Royal Air Maroc.

Fotogalerie

S arabskými dopravci mají v Itálii už zkušenost: už dříve zachraňoval národního dopravce Alitalia Etihad Airways, který do ztrátové firmy vstoupil v roce 2014. Etihad už dříve získal podíl v Air Berlin nebo mu srbská vláda prodala 49 % akcií JAT Airways, které se přejmenovaly na Air Serbia.

V Evropě má rovněž regionální dopravce Etihad Regional, původně švýcarský Darwin Airline. Etihadu nadbíhal s ČSA také tehdejší šéf aeroholdingu Miroslav Dvořák. Z námluv zbyly ale jen stamilionové ztráty z nesmyslné linky do Abu Zabí (více čtěte zde).

Za zájmem dopravců z Perského zálivu jsou jejich velké zisky a dostatek volného kapitálu. Mimoevropští dopravci však nemohou získat v evropských aeroliniích podíl nad 50 % akcií, jinak by aerolinky podle evropské legislativy přišli o status evropského dopravce.

Autor:
  • Nejčtenější

Rychlovlaky na letiště nepojedou, jen stanice by stála víc než dráha do Brna

Šance na napojení největšího českého letiště na připravovanou síť vysokorychlostních železničních tratí se rozplývá....

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Kdo má víc bytů, měl by platit vyšší daně, navrhuje šéf ČNB Rusnok

Ten, kdo má více než jeden byt, by měl zaplatit víc na dani z nemovitosti, myslí si guvernér České národní banky Jiří...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Šňůra rekordů končí, letecký provoz nad ČR po třiceti letech poprvé klesl

Letecký provoz nad Českem meziročně poprvé po 30 letech poklesl. Letoví dispečeři během letošní letní sezony, tedy od...

Odcházející zaměstnanec už není zrádce. Firmy jsou navrátilcům otevřené

Ještě před několika lety byl dobrovolný odchod z velké korporace jednosměrnou jízdenkou. Cesta zpět nebyla možná. Firmy...

Satelitní mýto vybralo od řidičů přes 40 milionů. Kolony nebyly

Nový satelitní mýtný systém od řidičů kamionů a autobusů vybral přes 40 milionů korun. Mnohakilometrové kolony, kterými...

Rychlovlak z Prahy do Drážďan pomůže i Mostu, slibuje projekt za 138 miliard

Louny, Most či Karlovy Vary mají šanci získat mnohem pohodlnější dopravní spojení s hlavním městem. Koleje do...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz