Šéf poslanců ODS, exministr dopravy Zbyněk Stanjura

Šéf poslanců ODS, exministr dopravy Zbyněk Stanjura | foto: Scott Adams, iDNES.cz

Inspirace v Německu. Prioritní stavby určí zákon a bude jediné řízení

  • 30
Politiky trápí pomalá výstavba dálnic. Exministr dopravy z ODS Zbyněk Stanjura přišel s tím, že by pomoci mohla inspirace u sousedů v Německu. Zákon by určil klíčové stavby, které by měly prioritně zelenou a jejich stavba by měla probíhat rychleji. Podle šéfa ANO Andreje Babiše jsou lidé frustrovaní z toho, že nemáme dálnice.

„Připravujeme zákon o liniových stavbách. Inspirovali jsme se v Německu. V zásadě to bude stát na třech důležitých bodech. Parlament by měl zákonem schválit prioritní stavby. Tyto prioritní stavby by měl řešit jeden jediný úřad v České republice a mělo by proběhnout jedno jediné správní řízení,“ uvedl šéf poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Stanjura.

„Jsme schopni ten zákon připravit tak, aby od 1. ledna roku 2019 platil. Současně chceme razantně zvýšit výdaje do dopravní infrastruktury. Je ideální doba pro investice do dopravní infrastruktury,“ uvedl.

Letos začne stavba 24 úseků silnic a dálnic, většina ale až po volbách

„Nemáme rychlovlaky, dálnice, a lidé jsou z toho frustrovaní. Tak to vnímají lidé. Když nejsou schopni se dostat rychle do práce,“ řekl v rozhovoru pro iDNES.cz lídr ANO, exministr financí Andrej Babiš (celý rozhovor si můžete přečíst zde).

A ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO v souvislosti s přípravou schvalování rozpočtu uvedl, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury by měl mít k dispozici 76 miliard korun, možná i o něco více.

Podle Stanjury je třeba investovat více. „Na stavbu silnic a dálnic jde v poměru k výdajům státního rozpočtu nejméně peněz za posledních 7 let. Mezi roky 2013 a 2017 vzrostly investice do výstavby dopravní infrastruktury o pouhých 200 milionů, přitom celkové výdaje státního rozpočtu ve stejném období vzrostly o téměř 200 miliard,“ kritizoval v úterý exministr dopravy.

Připomněl, že v minulém volebním období, které bylo poznamenáno ekonomickou krizí, bylo zprovozněno téměř 80 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, v tomto období to bude necelá polovina.