Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Opuštěné železniční tratě nikdo nechce. Stát je nabídne znovu levněji

  5:00
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poprvé nabídla k prodeji některé nepoužívané tratě. Podle očekávání se do soutěží na jejich prodej nikdo nepřihlásil. Stát za ně totiž podle odborníků požadoval moc. Železniční aktivisté se chtějí ještě pokusit rozprodeji zabránit.

V řadě případů se tratě nevyplatí koupit ani na šrot, protože už na nich už koleje kvůli zlodějům chybějí. Na snímku je rozkradená trať z Lokte do Horního Slavkova. | foto: SŽDC

„Nepřišla jediná nabídka,“ potvrdil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle něj už připravují dopis na ministerstvo dopravy, aby povolilo snížení ceny. O kolik, to nechce zatím uvést. Podle něj se bude cena více blížit cenám nemovitostí v okolí tratě. 

Už dříve soutěže na rozprodeje tratí kritizovali někteří železniční odborníci i obce. „Ceny jsou nastaveny naprosto nesmyslně. V řadě případů se je nevyplatí koupit ani na šrot, protože už na nich koleje chybějí a někdo je rozebral dříve,“ říká Jan Hruška, který se zabývá regionálními tratěmi a dopravou na nich.

Tratě nabízené k odprodeji

  • Čelákovice–Mochov (délka 4 km), 32 milionů Kč
  • Čížkovice–Obrnice (36 km), 132,3 milionu Kč
  • Dolní Bousov – Kopidlno (22 km), 99,2 milionu Kč
  • Čejč–Uhřice (15 km), 46,2 milionu Kč
  • Kralovice u Rakovníka – Mladotice (11 km), 27,1 milionu Kč

Pramen: SŽDC

SŽDC prodává celkem pět tratí, za něž chtělo v prvním kole přes 330 milionů. Už roky na nich nejezdí vlaky, protože zájem cestujících nebyl dostatečný. Podle toho i vypadají. SŽDC přitom prodej podmiňuje tím, že kupec bude tratě nejméně pět let udržovat v provozuschopném stavu.

Nejdražší v nabídce byla „Švestková dráha“ z Čížkovic do Obrnic. Za trať Českým středohořím chtělo SŽDC 132 milionů korun.

Správa vysoké ceny vysvětluje tím, že je takto stanovili certifikovaní odhadci podle tabulek vydaných ministerstvem financí. „Samozřejmě zohledňuje cenu veškerého majetku na daném úseku trati,“ dodal Ptačinský. 

V praxi tak kilometr trati často stál několik milionů korun. Noví majitelé přitom nemají jistotu, že dostanou od státu dotaci na udržení provozuschopnosti dráhy tak, jako ji dostává SŽDC.

K takovému postupu SŽDC už dříve zplnomocnila vláda. „Cenu obvyklou zjistit nelze, neboť prodej dráhy je jedinečnou záležitostí, a tak není možné najít srovnatelný případ realizovaný v podobném rozsahu a místě,“ vysvětlil mluvčí Ptačinský.

Místo pustnutí se mělo modernizovat

O revizi celého přístupu k prodeji lokálek žádají ministerstvo dopravy jako nadřízenou organizaci SŽDC někteří železniční aktivisté. Podle nich se staly zbytné kvůli tomu, že se do nich neinvestovalo a byly podudržované.

„Zastavení drážního provozu nebylo objektivně zdůvodněno, ale došlo k němu vždy na základě jejich podudržovanosti a krátkozrakého politického rozhodnutí. Mimo útlumu těchto drah nebyla nikdy sledována varianta jejich modernizace s využitím úsporných technologií jak na straně infrastruktury, tak i na straně kolejových vozidel,“ napsali v otevřeném dopise Radim Kamler ze Spolku za bezpečnou železnici a Miroslav Vyka ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Jako příklad ukazují Železnici Desná, která měla být v 90. letech zrušena, ale obce ji odkoupily a dnes zažívá velký rozvoj.

„Cílem prodeje by neměl být jednorázový zisk relativně malých finančních prostředků za cenu likvidace tratě, ale dosáhnout v nových rukou efektivní obnovy a provozu na úrovni 21. století s opětovným poskytnutím kvalitní mobility regionům,“ dodali. 

Bezplatný převod není možný

Vládní plán počítá i s tím, jak se bude postupovat, pokud se žádný zájemce nenajde. V dalším kole výběrového řízení bude cena snížena. O kolik, to ale není jasné.

SŽDC má v zásobníku na prodej celkem 21 tratí. „O tratě měly už dříve zájem některé obce či spolky obcí, které je chtěly používat hlavně pro sezonní provoz na rozvoj cestovního ruchu. Podmínkou byl bezúplatný převod. Ten ale není zatím možný.

Rušení železničních tratí je velkým tématem především mezi drážními nadšenci. Česko má aktuálně stále jednu z nejhustších železničních sítí na světě, její provoz je však příliš nákladný. I proto se objevují myšlenky, že by bylo lepší řadu tratí zrušit a nahradit je autobusy. Mnohé tratě skončí jako cyklostezky, především díky malému sklonu. V Česku už několik takových vyrostlo.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Blackout? Máme na to podpůrné služby, vysvětluje šéf přenosové soustavy

29. dubna 2024

Premium „Blackout se sice nedá úplně vyloučit, ale pravděpodobnost, že k němu může dojít, je velice nízká,“...

Není práce, chybějí turisté. Na válku ekonomicky doplácí Izrael i Palestinci

29. dubna 2024

Důsledky více než šestiměsíční války na izraelskou a palestinskou ekonomiku jsou nedozírné. V Gaze...

Sazka upcykluje losy. Z těch výherních vznikl nábytek i tenisky

28. dubna 2024

Společnost Sazka se rozhodla znovu využít své výherní losy. Ve spolupráci s českými designéry tak...

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...