Z Londýna do New Yorku za hodinu? Podle Britů možné do deseti let

  14:00aktualizováno  14:00
Přesně před šestačtyřiceti lety absolvoval první transatlantický přelet legendární Concorde. Brzký návrat komerčních nadzvukových letů a zrychlení leteckého cestování slibují v posledních letech mnohé firmy. Teď s tím však přišla i Britská vesmírná agentura – podle ní bude možné do roku 2030 zkrátit dobu letu z Londýna do Sydney na méně než čtyři hodiny. To by znamenalo jen hodinové cesty do USA.

Předpokládaná podoba nadzvukového letounu s motorem SABRE | foto: Reaction Engines

„Zázrak“, který by měl umožnit komerční lety dosahující rychlostí až 5,4 Ma, se jmenuje SABRE. Název je akronymem pro Synergetic Air-Breathing Rocket Engine. Už podle jména jde o kombinaci mezi proudovým a raketovým motorem. Agregát pohání vodík a je to také první raketový motor, který využívá sání vzduchu.

Motor vyrábí společnost Reaction Engines ve spolupráci s Britskou vesmírnou agenturou. Právě šéf této vládní agentury pak k motoru přitáhl pozornost médií náskledujícími slovy: „Až se nám podaří raketový motor SABRE uvést do provozu, umožní nám to cestovat do Austrálie jen pouhé čtyři hodiny,“ řekl podle listu The Independent.

Přímý let z Londýna do Sydney, který v současnosti aerolinka Qantas testuje, by trval zhruba 19 hodin. Letadla s novým motorem by tuto cestu zvládla za čtyři hodiny, tedy zhruba dvakrát rychleji, než létal slavný nadzvukový letoun Concorde.

Již výše zmíněná rychlost znamená, že by se délka letu z Londýna do New Yorku zkrátila na pouhou hodinu. Podle Britské vesmírné agentury budou motory SABRE připraveny ke komerčnímu použití v roce 2030.

Zelenější létání

Technologie, kterou používá SABRE, by navíc měla být „zelenější“ a levnější než současné motory, informuje web listu The Daily Telegraph. Ze spojení raketového a proudového motoru si toztiž bere ty nejefektivnější části.

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

„Rakety se za posledních sedmdesát let nijak nezlepšily,“ uvedl Shaun Driscoll z Reaction Engines. „Zato proudové motory se staly mnohem efektivnějšími, takže když je spojíte, získáte velmi lehký a efektivní pohon,“ dodal.

Původním cílem Reaction Engines bylo vytvořit motor, který by umožnil snazší a levnější cesty na orbitu. K tomu podle firmy patří i horizontální vzlet (současné vesmírné rakety zpravidla startují vertikálně). Nakonec však SABRE prezentuje jako mix: motor jak pro rakety, tak pro letadla.

Mohla by vadit legislativa

I pokud se SABRE do roku 2030 podaří dostat do komerční sféry, bude jeho použití nejspíš narážet na legislativu. Ta totiž ve většině států zakazuje nevojenským letounům překročit rychlost zvuku nad pevninou.

K tomuto opatření státy přistoupily kvůli aerodynamickému třesku vydávaném letadly překonávajícími rychlost zvuku. Tento hlasitý efekt, které lidské ucho vnímá jako výstřel, může v některých případech způsobovat i hmotné škody, například rozbíjení oken domů.

Letouny s motory SABRE by tak buď musely nad pevninou létat pomaleji, anebo počkat na změnu legislativy. Letů do vesmíru by se však toto omezení netýkalo.

Autor:
  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Platit se bude za všechny dovezené mobily, řekl šéf OSA v Rozstřelu

Pořadatelé koncertů, média, sportbary, hotely, ale i spotřebitelé, kteří si kupují flash disky nebo CD a DVD nosiče. Ti...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Dopravci otálí s registrací nového mýta. Zacpou přechody, varuje úřad

Zahraniční kamionoví dopravci nevyužívají registraci do mýtného systému s předstihem. Z téměř sta tisíc polských...

Do úprav rizikových přejezdů železnic půjdou miliardy, říká šéf SŽDC

Šéf železničářů představil plán pro období utahování opasků. Stojí na půjčce od Evropské investiční banky. Do železnic...

První oběť kauzy 737 MAX ve vedení Boeingu. Šéf komerční divize dostal padáka

Společnost Boeing v úterý odvolala vysokého manažera Kevina McAllistera, který dohlížel na výrobu problémových letadel...

V zimě začne z Prahy létat 15 nových linek, třeba do Lvova nebo Florencie

V zimě se bude z pražského letiště létat do 121 destinací ve 46 zemích. Letový řád se tak rozšíří oproti loňské zimě o...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz