Ostravská dálnice se takřka od otevření potýká s problémy.

Ostravská dálnice se takřka od otevření potýká s problémy. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Konec války, problémy vadné ostravské dálnice začnou řešit experti

  • 28
Vyhrocené emoce a mediální válka, která se už tři měsíce odehrává kolem zvlněné dálnice D1 v Ostravě, končí. Její skutečný stav včetně mostů bude zjišťovat tým expertů složený ze zástupců státu i stavební firmy. Shodli se na tom ministr dopravy Pavel Dobeš a šéf Eurovie Martin Borovka.

Ministr Dobeš (VV) a šéf Eurovie Borovka mají za sebou první jednání a v sobotu odpoledne v Ostravě usedli za společný stůl před novináře. Shodli se na tom, že vznikne expertní skupina, která zjistí skutečný stav údajně vadných dálničních mostů přes Odru, Opavu a Polaneckou ulici i stav ostravského úseku dálnice D1, který se vlní kvůli nekvalitnímu podkladu.

Ve skupině budou odborníci ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic i společnosti Eurovia. "Experti by měli nejprve v řádech několika týdnů vyhodnotit stav dálničních mostů, aby bylo jasné, zda je provoz na nich bezpečný a jak dlouho se ještě mohou využívat," uvedl ministr Dobeš s tím, že až pak skupina začne zkoumat samotnou dálnici.   

V současné době je totiž na zmíněných dálničních mostech omezena rychlost ze 130 na 60 kilometrů v hodině právě proto, že podle ŘSD mají řadu závad. Eurovia, která je stavěla, ale tvrdí, že jsou v pořádku.

Přitom v následujících měsících budou muset mosty pojmout více automobilů než dříve. Od pátku je totiž až do srpna uzavřený jižní most ve Svinově a právě dálnici D1 využívají motoristé nejčastěji jako objízdnou trasu (více o uzavírce jižního mostu ve Svinově čtěte zde). Pokud by kvůli tomu hrozil městu kolaps, počítá se i s variantou, že se bude doprava odklánět už u Příbora.

Ministr zvažuje i přizvání odborníků z Německa, především kvůli možné podjatosti těch domácích. "Budeme sahat pravděpodobně do Německa. Tam si myslím opravdu vědí, jak se staví dálniční síť," řekl.

Ministr: Vracíme se ke standardnímu systému reklamací

Dobeš přislíbil, že ministerstvo bude práci expertního týmu koordinovat a o výsledcích bude průběžně informovat vedení města. "Konečně začneme problém ostravské dálnice řešit v klidu a bez emocí. Vracíme se ke standardnímu systému reklamací," podotkl.

Připomněl také, že ostravská část dálnice D1 bude důležitým silničním tahem v době konání Mistrovství Evropy ve fotbale 2012. To se uskuteční v červnu v Polsku a na Ukrajině.

Podle ministra ale nejde v případě dálnice D1 o souboj s jedním zhotovitelem stavby. "Jde zejména o to, aby se podobná situace už neopakovala. Už brzy se má přece začít stavět například silnice I/11 na Opavsku," uvedl Dobeš.

Přestože zúčastněné strany teď ve sporu o dálnici D1 zakopaly válečnou sekyru, mohou dál padat trestní oznámení týkající se podvodů při stavbě komunikace.

Kromě dálnice D1 jednal Dobeš v Ostravě i o dalších komunikacích. Představitelé města ho vyzvali, aby peníze, ušetřené díky letošní mírné zimě, byly použity na opravy a čištění silnic v Ostravě.    

,