Šéf Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Willie Walsh během...

Šéf Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Willie Walsh během tiskové konference ve švýcarské Ženevě (6. prosince 2023) | foto: Reuters

Aerolinky čeká stabilizace zisků, ale i vyšší náklady, předpovídá sdružení

  • 0
Letecké společnosti očekávají v příštím roce stabilizaci zisků i rekordní počet cestujících. K tomu přispěje pokračující zotavení sektoru po útlumu způsobeném pandemií covidu-19. Proti tomu ale na dopravce budou nepříznivě působit vyšší náklady na kapitál a kapacitní omezení, předpovědělo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA).

Globální sektor letecké dopravy se z dopadů pandemie už do značné míry vzpamatoval. Omezení, která kvůli šíření nového viru v roce 2020 zavedly vlády po celém světě, donutila aerolinky odstavit letadla a cestující se i pak nějakou dobu zdráhali létat. Od té doby se ale poptávka po létání výrazně zvýšila, zejména v Severní Americe, na Blízkém východě a v Evropě.

IATA uvádí, že odvětví letecké dopravy se v letošním roce po pandemii už vrátilo k zisku. Sdružení očekává, že souhrnný čistý zisk aerolinek dosáhne 23,3 miliardy dolarů (525 miliard Kč) a v roce příštím se zvýší na 25,7 miliardy dolarů. Zisková marže by se měla zvýšit na 2,7 procenta z letošní očekávané hodnoty 2,6 procenta. Tržby v příštím roce dosáhnou rekordních 964 miliard dolarů (21,5 bilionu Kč), předpovídá IATA. Za problém ale označuje vysoké náklady na kapitál v důsledku vysokých úrokových sazeb.

Nebi kralují asijské aerolinky. Jaké jsou ty nejlepší, rozhodli pasažéři

„Na zisky odvětví je potřeba nahlížet tou správnou optikou,“ řekl šéf IATA Willie Walsh. „Letecké společnosti si v průměru ponechají pouze 5,45 dolaru za každého přepraveného cestujícího. To stačí tak na to, abyste si ve Starbucksu v Londýně koupili jedno větší latté,“ dodal.

Negativní vliv bude mít i válka

Navzdory tomu aerolinky očekávají, že v příštím roce přepraví v celém světě rekordních 4,7 miliardy lidí. V roce 2019, tedy v roce těsně před pandemií, jich přepravily 4,5 miliardy. S návratem k zisku příští rok počítají také aerolinky v zemích, kde se cestovní ruch zotavuje pomaleji. To je i případ Číny, kde je mezinárodní cestování stále asi 40 procent pod úrovní před pandemií.

Pražské letiště změní fungování terminálů. Při odletech mohou vznikat zmatky

Globální nestabilita včetně války na Ukrajině a bojů mezi Izraelem a radikálním hnutím Hamás by mohla mít na odvětví letecké dopravy také negativní vliv. Zvláště když tato nestabilita přispívá k růstu cen ropy. IATA očekává, že ceny leteckého paliva budou tvořit 31 procent všech provozních nákladů aerolinek.

IATA je obchodní sdružení světových leteckých společností a zastupuje přibližně 320 aerolinek. Ty se na letecké dopravě celosvětově podílejí asi z 83 procent. IATA podporuje mnoho oblastí letecké činnosti a pomáhá formulovat politiku odvětví. Členy IATA jsou i letecké společnosti Smartwings a České aerolinie.

,