Josef Bazala.

Josef Bazala. | foto: České dráhy

Kolem ČD Cargo přituhuje. Bazalovo hospodaření bude zkoumat policie

  • 12
Dva týdny po odvolání šéfa ČD Cargo Josefa Bazaly je situace kolem státního nákladního dopravce čím dál napjatější. Do celého sporu mezi vedením Českých drah a odvolanými šéfy ČD Cargo vstoupil advokát Jan Rytíř, který je známý jako zástupce lidí, na něž udeřil ČEZ kvůli odběru elektřiny.

Rytíř dal Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality podnět, na základě kterého policie prověřuje aktivity Bazaly v době jeho působení ve firmě.

„Je to víceméně podobné, jako kdyby to bylo trestní oznámení,“ řekl Rytíř. Sám přitom situaci ve firmě nezná, vychází pouze z dopisu nepodepsaných zaměstnanců. „Ti lidé si mě sami vyhledali,“ dodal.

Zaměstnanci Bazalovi vyčítají například nevýhodné nákupy vozidel, zakázky pro spediční společnost Spedi-Trans, kterou dříve vlastnil a která se letos přejmenovala na AWT Spedi-Trans, nebo zaměstnávání jeho dcery ve firmě v době, kdy společnost musela kvůli krizi propouštět. Autoři dopisu tvrdí, že Bazala je jedním z vlastníků firmy Lostr, která zakázky u ČD Cargo vyhrává.

Bazala, s kterým Národní bezpečnostní úřad loni zahájil řízení o odebrání bezpečností prověrky, považuje všechna obvinění za absurdní a mstu současného vedení Českých drah.

„Je to osobní útok, dcera na ČD Cargo pracovala na poloviční úvazek, měla naprosto přiměřenou mzdu. Kvůli krizi jsme nepropouštěli specializované odborníky,“ řekl Bazala. Odmítl i, že by měl v Lostru jakýkoliv podíl.

„Spedi-Trans od roku 2003 nevlastním, což je snadno ověřitelná informace,“ dodal.

Kromě již dříve zveřejněných nákupů cisteren či vozů na obilí se v dopise zaměstnanců mluví například o nevýhodném leasingu kontejnerových vozů, které jsou dnes nevyužité. „Jsou to neskutečné lži,“ ohradil se Bazala.

„Loni stály i jiné vagóny, byla krize. Pořizovali jsme je v době, kdy byla po kontejnerové přepravě velká poptávka,“ dodal Bazala, podle něj už teď jezdí všechny kontejnerové vozy.