V Německu začala v pondělí produkce ekologického kerosinu. Výrobní zařízení bylo otevřeno v dolnosaském městě Werlte na severu Německa. (4. října 2021) | foto: AP

Němci vyrábějí zelené letecké palivo, k ekologickému létání však nepovede

  • 64
V Německu začala v pondělí produkce ekologického kerosinu. Organizace na ochranu ovzduší Atmosfair, která za projektem stojí, spuštěné zařízení označuje za celosvětově první průmyslovou produkci uhlíkově neutrálního leteckého petroleje. Jeho používání přesto životní prostředí zatěžuje.

„Pro Německo a partnerské země představuje tato nová technologie velkou hospodářskou příležitost,“ řekla německá ministryně životního prostředí Svenja Schulzeová, která v pondělí výrobní zařízení v dolnosaském městě Werlte na severu Německa otevřela. Prvním zákazníkem se stala německá letecká společnost Lufthansa.

Rakousko zavádí novou uhlíkovou daň, vybrané peníze chce lidem vracet

Zelený E-kerosin, jak produkt Atmosfair nazval, vzniká synteticky z vody za využití obnovitelné energie z větrných elektráren a oxidu uhličitého ze zařízení na výrobu bioplynu, které zpracovává potravinový odpad.

Část oxidu uhličitého pro kerosin pochází i z ovzduší. Při následném spalování paliva, které je směsí uhlovodíků, unikne do ovzduší podle organizace Atmosfair přesně tolik oxidu uhličitého, kolik ho předtím pro výrobu bylo spotřebováno.

Samotné používání paliva přesto není vůči klimatu neutrální. Problémem totiž zůstávají kondenzační stopy letadel, které podle Atmosfairu přispívají k oteplování klimatu dvakrát více než oxid uhličitý vzešlý ze spalování kerosinu. Kondenzační stopa vzniká smísením chladného vzduchu s horkými spalinami a na obloze je vidět jako umělý oblak, který kopíruje dráhu letu.

Greenpeace: lety je nutné osekat

„Zelený E-kerosin je důležitým krokem pro klimaticky šetrné létání a pokud se bude správně používat, může v dlouhodobém horizontu vést ke klimaticky neutrálním letům,“ uvádí o produktu Atmosfair. 

Na to, že E-kerosin sám o sobě klimatický problém leteckých společností nevyřeší, upozornila vedle Atmosfairu také ekologická organizace Greenpeace. Ta sice výrobu uhlíkově neutrálního paliva uvítala, k dlouhodobé ochraně klimatu je ale podle ní nezbytné počty letů snížit.

Provoz ve Werlte sice oficiálně začal v pondělí, s řádným provozem se ale počítá až v prvním čtvrtletí nadcházejícího roku. Denní produkce činí zhruba jednu tunu kerosinu, což samo o sobě bez dalších podobných zařízení ke zvratu emisí oxidu uhličitého v letecké dopravě nestačí.

,