Dražší německé mýto nás zničí, bojí se české firmy. Platí až trojnásobek

  17:30aktualizováno  17:30
Až trojnásobné výdaje za mýto na německých dálnicích zatěžují po letošním zdražení české kamionové firmy. Pro část dopravců to může být dokonce likvidační, vyplývá z ankety agentury ČTK mezi zástupci tuzemských firem. Výdaje se podle firem v posledních měsících zvýšily několikanásobně a další náklady navíc přibudou od ledna příštího roku.
Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto) | foto: Reuters

Od 1. července letošního roku se v Německu zvýšil rozsah zpoplatněných úseků dálnic a silnic 1. třídy pro vozidla nad 7,5 tuny o 40 tisíc kilometrů, dosud bylo zpoplatněno 15 tisíc kilometrů. Od ledna se navíc zvýší sazby o 5,2 eurocentu na kilometr.

„Změny na nás dopadly opravdu hodně, náklady na mýto se dosud zvýšily asi trojnásobně a od ledna ještě více,“ řekl jednatel firmy HZ Truck Michal Hošek.

Výrazné navýšení nákladů na německé mýto potvrdil například i Vladimír Myslík ze společnosti Cargospol. Podle něj v minulosti zákazníci v Německu naplánovali dopravcům trasy tak, aby se vyhnuli placení mýtného na dálnicích. Výsledkem byl hustý provoz na tamních silnicích první třídy, které však jsou od července zpoplatněny také. Myslík v této souvislosti podotkl, že pro některé dopravní firmy, které dosud využívaly převážně silnic první třídy, může být další zvyšování sazeb likvidační.

Dopravci se proto snaží promítnout zvýšené náklady na mýto do smluv se zákazníky. „Ti o tom ale nechtějí ani slyšet. Posílají nás pryč s tím, že je to náš problém,“ uvedl Hošek a podotkl, že úměrně se zvyšováním mýta se zvyšují i ztráty dopravních firem. 

Podobné zkušenosti při jednání s klienty má i Myslík, který upozornil, že situaci při vyjednávání navíc komplikuje i konkurence z východu, která zejména díky zahraničním šoférům dokáže nabídnout nižší ceny. Objednatelé proto nehodlají o převzetí nákladů na mýto jednat.

Dopravní firmy nyní jednají o situaci v rámci sdružení Česmad Bohemia. Někteří dopravci žádají po státu uvolnění některých pravidel, například pro přijímání zahraničních pracovníků, případně důslednější kontrolu zahraničních dopravců na tuzemských silnicích.

České firmy přicházejí o zakázky

Tuzemským kamionovým dopravcům v posledních letech ubývají mezinárodní zakázky. Zatímco v roce 2015 převezli v rámci mezinárodní dopravy téměř 64 milionů tun zboží, loni to bylo o skoro 36 procent méně. Faktorů, které oslabují tuzemské dopravce na mezinárodním trhu, je podle sdružení Česmad Bohemia několik. Ty hlavní spočívají zejména v nedostatku řidičů a také v politice některých západoevropských zemí.

Podle tuzemských dopravců využívají totiž státy jako Německo, Francie a Belgie nejasné situace kolem postavení šoférů kamionů v rámci politiky EU o vysílání pracovníků do zahraničí a pokouší se zahraniční dopravce vytlačit ze svých trhů.

„Děje se tak přes různé minimální mzdy, zákazy spaní v kabinách, vysoké pokuty a podobně,“ uvedl generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř. Česko proto usiluje o vyjmutí řidičů z unijních pravidel pro vysílání pracovníků.

Autor:

Nejčtenější

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

A nechcete náhodou garáž? Předkupní právo obyvatel domu může brzy skončit

Studenti zde mají garáž pro kola, stejně tak jako podzemní garáž pro auta.

Poslance čeká schvalování novely občanského zákoníku, která má zavést výjimku z předkupního práva pro garážová stání....

Další z rubriky

ČSA předloni vydělaly 268 milionů, lety na lačno se vyplatily

ČSA a Letiště Praha nasadily na speciální let k 80. výročí Airbus A319,...

České aerolinie v posledním roce před definitivním začleněním do skupiny Travel Service (nyní SmartWings) vydělaly...

Německá letiště zrušila přes tisíc letů. Stávka se dotkla i spojů s Prahou

Stávka bezpečnostních pracovníků na letištích v Německu (15. 1. 2019)

Kvůli stávkám bezpečnostního personálu dnes osm německých letišť zrušilo dohromady přes tisíc letů. Protest, který se...

Rýn vysychá. Evropská dopravní tepna se možná stane nesplavnou

Náklad na řece Rýn v Kolíně nad Rýnem, Německo (28. listopadu 2018)

Rýn, jedna z nejdelších evropských řek a důležitá přepravní tepna pro mnoho různých druhů zboží, již možná brzy nebude...

Najdete na iDNES.cz