Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

Dražší německé mýto nás zničí, bojí se české firmy. Platí až trojnásobek

  17:30aktualizováno  17:30
Až trojnásobné výdaje za mýto na německých dálnicích zatěžují po letošním zdražení české kamionové firmy. Pro část dopravců to může být dokonce likvidační, vyplývá z ankety agentury ČTK mezi zástupci tuzemských firem. Výdaje se podle firem v posledních měsících zvýšily několikanásobně a další náklady navíc přibudou od ledna příštího roku.
Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto) | foto: Reuters

Od 1. července letošního roku se v Německu zvýšil rozsah zpoplatněných úseků dálnic a silnic 1. třídy pro vozidla nad 7,5 tuny o 40 tisíc kilometrů, dosud bylo zpoplatněno 15 tisíc kilometrů. Od ledna se navíc zvýší sazby o 5,2 eurocentu na kilometr.

„Změny na nás dopadly opravdu hodně, náklady na mýto se dosud zvýšily asi trojnásobně a od ledna ještě více,“ řekl jednatel firmy HZ Truck Michal Hošek.

Výrazné navýšení nákladů na německé mýto potvrdil například i Vladimír Myslík ze společnosti Cargospol. Podle něj v minulosti zákazníci v Německu naplánovali dopravcům trasy tak, aby se vyhnuli placení mýtného na dálnicích. Výsledkem byl hustý provoz na tamních silnicích první třídy, které však jsou od července zpoplatněny také. Myslík v této souvislosti podotkl, že pro některé dopravní firmy, které dosud využívaly převážně silnic první třídy, může být další zvyšování sazeb likvidační.

Dopravci se proto snaží promítnout zvýšené náklady na mýto do smluv se zákazníky. „Ti o tom ale nechtějí ani slyšet. Posílají nás pryč s tím, že je to náš problém,“ uvedl Hošek a podotkl, že úměrně se zvyšováním mýta se zvyšují i ztráty dopravních firem. 

Podobné zkušenosti při jednání s klienty má i Myslík, který upozornil, že situaci při vyjednávání navíc komplikuje i konkurence z východu, která zejména díky zahraničním šoférům dokáže nabídnout nižší ceny. Objednatelé proto nehodlají o převzetí nákladů na mýto jednat.

Dopravní firmy nyní jednají o situaci v rámci sdružení Česmad Bohemia. Někteří dopravci žádají po státu uvolnění některých pravidel, například pro přijímání zahraničních pracovníků, případně důslednější kontrolu zahraničních dopravců na tuzemských silnicích.

České firmy přicházejí o zakázky

Tuzemským kamionovým dopravcům v posledních letech ubývají mezinárodní zakázky. Zatímco v roce 2015 převezli v rámci mezinárodní dopravy téměř 64 milionů tun zboží, loni to bylo o skoro 36 procent méně. Faktorů, které oslabují tuzemské dopravce na mezinárodním trhu, je podle sdružení Česmad Bohemia několik. Ty hlavní spočívají zejména v nedostatku řidičů a také v politice některých západoevropských zemí.

Podle tuzemských dopravců využívají totiž státy jako Německo, Francie a Belgie nejasné situace kolem postavení šoférů kamionů v rámci politiky EU o vysílání pracovníků do zahraničí a pokouší se zahraniční dopravce vytlačit ze svých trhů.

„Děje se tak přes různé minimální mzdy, zákazy spaní v kabinách, vysoké pokuty a podobně,“ uvedl generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř. Česko proto usiluje o vyjmutí řidičů z unijních pravidel pro vysílání pracovníků.

Autor:
  • Nejčtenější

Rychlovlaky na letiště nepojedou, jen stanice by stála víc než dráha do Brna

Šance na napojení největšího českého letiště na připravovanou síť vysokorychlostních železničních tratí se rozplývá....

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Kdo má víc bytů, měl by platit vyšší daně, navrhuje šéf ČNB Rusnok

Ten, kdo má více než jeden byt, by měl zaplatit víc na dani z nemovitosti, myslí si guvernér České národní banky Jiří...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Nové mýto zatím dopravní potíže nepřineslo. U Lanžhota byla ráno kolona

Černé scénáře, které počítaly s kolonami v délce až desítek kilometrů u hranic ČR, se zatím nepotvrdily. Situace na...

Vláda schválila zákon o snadnějším vyvlastňování kvůli stavbě dálnic

Vládní kabinet schválil takzvaný liniový zákon, tedy sadu opatření, které státu umožní rychle vyvlastnit pozemky pro...

Odcházející zaměstnanec už není zrádce. Firmy jsou navrátilcům otevřené

Ještě před několika lety byl dobrovolný odchod z velké korporace jednosměrnou jízdenkou. Cesta zpět nebyla možná. Firmy...

Přelet Evropy letadla Smartwings jen s jedním motorem vyšetřuje policie

Let společnosti Smartwings, při němž pilot nenahlásil vysazení jednoho z motorů a z řeckého Ostrova Samos pokračoval až...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz