Dráhy poprvé vezou cestující railjety. Do Brna mají jezdit po hodině

  • 183
České dráhy ve středu poprvé předvedly v provozu jednotky Siemens Viaggio Comfort, které od prosince příštího roku nasadí na trasu mezi Prahou a Štýrským Hradcem. Dráhy se netají tím, že by k sedmi objednaným soupravám ještě přikoupily dalších osm jednotek.

První cestující veze mimořádný vlak z Vídně do Prahy, odpoledne nasadí dráhy soupravy Railjet na spoj do Ostravy (více čtěte zde).

Cestující čeká ve středu a ve čtvrtek na českých kolejích prakticky stejný zážitek, jaký budou mít od prosince 2014, přestože do Česka dorazila jednotka v provedení pro rakouské dráhy. Česká verze, která se už ve vídeňském závodu Siemensu začala vyrábět, bude jen mírně odlišná. "Bude v barvách Českých drah jak zvenčí, tak uvnitř," říká člen představenstva ČD Miroslav Šebeňa. Lišit se tak vlak bude hlavně barevně, sedačky zůstanou stejné. "V podstatě budou jen jiné potahy a světla, jinak bude vlak stejný, jako rakouská verze," dodal Šebeňa.

Pro řadu cestujících však bude překvapením i to, že sedmivozová souprava nebude mít žádná uzavřená kupé. Jak je u moderních vlaků obvyklé, všechny vozy budou velkoprostorové.

Česká verze nabídne veškerý komfort jako rakouský vlak včetně business class. Každá souprava bude mít sedm vozů, ve kterých bude 6 míst business class, 42 míst 1. třídy, 394 míst 2. třídy a součástí bude i restaurace, dětské kino nebo místa pro kola.

Nebude nutná místenka jako v pendolinech

České dráhy už získaly od rakouských státních drah ÖBB povolení na používání názvu Railjet, se kterým se počítá i pro označení vlaků v jízdním řádu. Ve vlacích bude na rozdíl od pendolin platit běžný tarif bez povinné místenky. Z deseti jednotek nasazených na vlaky Praha - Štýrský Hradec mají České dráhy zajišťovat sedm. Vlaky potáhnou lokomotivy Taurus od Siemensu, které budou v majetku ÖBB.

Příchod railjetů ocení ale i lidé na trasách, kde vůbec jezdit nebudou: uvolní totiž desítky kvalitních vozů, které dosud mezi Prahou a Vídní jezdí. "Počítáme s tím, že je nasadíme na jiné tratě," potvrdil Šebeňa. V praxi to znamená konec nejstarších koženkových rychlíkových vozů řady B, které důvěrně znají například cestující na rychlících z Prahy do Chebu, Plzně nebo Českých Budějovic. Dráhy už kvůli tomu omezily plánované revitalizace některých těchto vagonů.

České dráhy by rády využily i opci na nákup dalších osmi jednotek, které by chtěly nasadit na rameno do Bratislavy a Budapešti. "Naším snem je, aby railjety jezdily mezi Prahou a Brnem každou hodinu. Je to vlak, který může přitáhnout hodně lidí," vysvětlil Šebeňa. Podle něj se zatím jednání vyvíjí pozitivně, k dohodě však zatím nedošlo. "Zajížděním do Budapešti by se uzavřel logický středoevropský trojúhelník Praha - Vídeň - Budapešť - Praha," dodal Šebeňa.

Za sedm jednotek zaplatí dráhy necelých 100 milionů eur. Jejich financování je částečně zajištěno i z dluhopisů.