Stát vymýšlí, jak přispět Českým drahám na vlaky „v kopřivách“

  6:00aktualizováno  6:00
Na ministerstvu dopravy a v Českých drahách vzniká nový plán, jak zaplatit stovky vozů i lokomotiv, které České dráhy většinou nevyužívají a mají je jen jako zálohy například pro mimořádné situace. Není však zatím jasné, kolik to bude stát, a které ministerstvo náklady zaplatí.

(Ilustrační foto;) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Podle předsedy řídícího výboru Českých drah Tomáše Čočka dostalo představenstvo firmy za úkol zpracovat materiál, ve kterém mají popsat všechny překážky, které znevýhodňují České dráhy v připravovaných soutěžích na provoz vlaků oproti soukromé konkurenci.

„Jedním z nich je i vyčíslení nákladů, které České dráhy mají s udržením souprav pro zajištění dopravní obslužnosti při mimořádných situacích,“ řekl Čoček. Jde například o vlaky během povodní. Takové zálohy jiní dopravci řešit nemusí.

Poté, co České dráhy materiál dokončí, chce ministerstvo dopravy jednat s jinými resorty, zejména obrany a vnitra, o tom, zda stát bude tuto zálohu požadovat a jakým způsobem si ji do budoucna zajistí. „Je pochopitelné, že tyto náklady nemůže žádný dopravce platit z peněz na dopravní obslužnost,“ dodal Čoček.

Kdo to zaplatí?

Ministerstva obrany a vnitra zatím o ničem takovém nejednala, otázky nakonec nasměrovala na Hasičský záchranný sbor, který ale s ministerstvem dopravy ještě také nejednal. „Máme obecně působnost v oblasti krizového řízení, nicméně poskytování náhrad za zajišťování mimořádných přeprav v dopravě v naší působnosti není,“ řekla mluvčí Hasičského záchranného sboru Nicole Zaoralová.

Mluvčí Českých drah Radek Joklík potvrdil, že se o platbě za zálohová vozidla s ministerstvem dopravy jedná. „Byla otevřena i problematika záložních železničních vozidel pro případy mimořádných událostí, jako jsou například závady trakce, větrná kalamita, povodně a s tím spojené odklonové trasy atd., ale i potřeby státu,“ řekl Joklík.

Zatím poslední případ, kdy musely České dráhy využít své zálohy, byla ledovka před třemi lety, kdy nemohly na velké části tratí jezdit elektrické vlaky a ČD nasadily dlouho odstavené dieselové lokomotivy. Pomáhali i někteří soukromí dopravci, kteří takové stroje měli k dispozici.

České dráhy zatím nevyčíslily, kolik by mohly na „mimořádných přepravách“ získat. Záleží na tom, kolika strojů v záloze by se vlastně dotace týkala. Jejich stavy se navíc postupně snižují, protože řada vozů už skončila ve šrotovně. „O bližší specifikaci a mechanismu případného financování takové zálohy budeme teprve diskutovat,“ dodal Joklík.

Fakt, že České dráhy musí držet zálohy, přináší náklady navíc, a dráhy proto nemohou jít v soutěžích s cenou ještě níž. I proto má plán na novou dotaci podporu například odborářů. „Je to jeden z našich požadavků,“ řekl Vladislav Vokoun, místopředseda Odborového sdružení železničářů.

Ministerstvo dopravy hledá cesty, jak Českým drahám v jejich stížnostech vyhovět, protože dráhy pak soutěže blokují u antimonopolního úřadu. Už v minulosti ČD označily za problém třeba nutnost uznávat režijky vydané i pro zaměstnance jiných organizací, než jsou České dráhy. Ministerstvo toto chce řešit novým jednotným tarifem.

Když potřebují České dráhy posílit své soupravy, říká se, že musí vytáhnout vozy z kopřiv, tedy z kolejí, které jsou už většinou značně zarostlé kvůli téměř nulovému provozu. I proto se plánu začíná říkat „kopřivovné“.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Německá letiště zrušila přes tisíc letů. Stávka se dotkla i spojů s Prahou

Stávka bezpečnostních pracovníků na letištích v Německu (15. 1. 2019)

Kvůli stávkám bezpečnostního personálu dnes osm německých letišť zrušilo dohromady přes tisíc letů. Protest, který se...

Najdete na iDNES.cz