(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: EUROP ASSISTANCE, Metro.cz

Odtahy vozidel si chce stát řešit sám. Služba podraží o tisíce

  • 166
Bouračka nebo porucha na dálnici se řidičům může ještě víc prodražit. Ministr dopravy Dan Ťok chce omezit čekání v kolonách za nepojízdným vozidlem a má plán na rychlejší odstraňování překážek provozu: povinný odtah státem určenou firmou.

Ťok pracuje na novele zákona, která Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nařídí zajistit neprodlený odtah vozidel i bez předchozí výzvy policie. Tím se podle šéfa dopravního resortu mají omezit případy, kdy pro havarovaný vůz jede smluvní odtahová služba přes půl republiky místo nejbližší odtahové firmy.

Má to svůj rub: šofér si nebude moci vybrat vlastní odtahovku, ale bude muset využít nasmlouvaných partnerů státního správce silnic a dálnic. A taky jim za to – bez ohledu na vlastní pojistky – zaplatit.

Pro představu: obvyklé ceny odtahu na několikakilometrovou vzdálenost jsou mezi 1 200 až 1 600 korun, odtah z Prahy do Příbrami může vyjít na 3,5 tisíce korun. To může být problém pro majitele aut, kterým povinné ručení nepokrývá náklady na asistenční služby, nebo pro ty, jimž pojišťovna odmítne odtah cizí firmou proplatit.

Právě zástupci pojišťoven s nařizováním odtahu od ŘSD nesouhlasí a tvrdí, že systém společností pracujících pro jednotlivé pojišťovny funguje bez zpoždění.

„Na dálničních úsecích D4 a D7 garantují pojišťovny dojezd odtahové služby do 30 minut,“ řekl MF DNES výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Situace, kdy vozidlo hodiny blokuje dopravu, jsou podle něj výjimečné a jde hlavně o zahraniční řidiče volající svou asistenční službu. Právě třicetiminutový dojezdový čas je podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého maximálním limitem, který lze na dálnicích tolerovat.

Dojezdový čas přitom podle pojišťoven nepůsobí největší potíže. Nejdelší čas zpravidla zabere ošetřování zraněných a vyšetřování nehody. Podle zákona totiž nesmí účastníci vážnějších nehod se zraněním nebo vyšší škodou s vozidly hýbat.

Odstranění překážky je prioritou

Hlavním cílem nařízeného odtahu má být odstranění překážky v provozu. Proto podle ministra Ťoka stačí odtah na nejbližší bezpečné místo. Odsud si pak může majitel zavolat vlastní odtahovku, která mu vůz odveze do jím vybraného servisu. 

Takový postup se v současnosti volí zejména v situacích, kdy je šofér zraněný nebo v šoku a není tak schopný se o svůj vůz postarat. To podle šéfa asociace pojišťoven Matouška připadá na zhruba dvě procenta výjezdů asistenční služby. I v těchto případech pro vozidla často přijíždějí stejné firmy - protože jak ŘSD, tak i pojišťovny mívají často nasmlouvané stejné odtahovky. 

Rozdíl v konečném účtu za odtah tak může být především v podmínkách, jaké dokážou řidičům zajistit pojišťovny a za kolik odtah vysoutěžilo ŘSD. To sice cenu pro koncového zákazníka stanovilo jako zásadní rozhodovací kritérium, ale do soutěží se nakonec až na výjimky přihlásil vždy jediný uchazeč a k žádnému cenovému boji mezi odtahovými firmami nakonec nedošlo. 

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Kritikem způsobu, jakým ŘSD vybírá odtahové firmy, je například Vojtěch Razima ze sdružení Kverulant. „Ředitelství silnic rozdělilo dálnice zhruba na dvě desítky úseků, na kterých vytvořilo monopol vždy jedné odtahové službě,“ uvedl pro MF DNES Razima. 

„Státní příspěvková organizace přitom tyto soutěže dotáhla do konce přesto, že zájem jen jednoho uchazeče ve valné většině soutěžených úseků ukazuje na možné kartelové spolčení,“ dodal ředitel sdružení. To v poslední době resort dopravy kritizuje zejména za pomalý postup při odstraňování billboardů v ochranném pásmu silnic a dálnic.

Příliš mnoho důvodů ke změně stávajícího systému odtahů nicméně nevidí ani dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti zabývající se poradenstvím, podle kterého je jeho dnešní podoba dostatečná.

Odstavené vozy, které dlouhodobě komplikují dopravu, se podle něj vyskytují spíše na silnicích nižších tříd. Na dálnicích jsou spíše výjimkou. Jde přitom o vozy, jejichž zbytková hodnota bude nižší než cena odtahu. V mnoha případech pak může jít o vozidla bez povinného ručení, kterých je podle odhadů na 300 tisíc. I na silnicích první třídy plánuje ŘSD do budoucna zajistit odtahové služby. V současné době jeho úředníci zpracovávají podklady pro zadávací dokumentaci na nová výběrová řízení na odtahové služby.