Ludmila Havránková na posledním úseku dálnice D11 u Hradec Králové, kde se

Ludmila Havránková na posledním úseku dálnice D11 u Hradec Králové, kde se staví bez stavebního povolení. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Dálnice D11 má opět šanci, spor o pozemky má být vyřešen do dubna

  • 21
Přes čtyři roky se čeká na dokončení krátkého úseku dálnice D11 před Hradcem Králové. Na konci roku 2006 stát sice slavnostně zahájil provoz na autostrádě mezi Poděbrady a Hradcem, auta však stále sjíždějí z dálnice několik kilometrů před krajským městem. Důvodem je šestnáctiletý spor o pozemky s farmářkou z Ludmilou Havránkovou. Vláda má nyní nový plán, jak spor řešit.

"Vláda se pokusí uzavřít smlouvy s farmářkou Havránkovou o výměně tři hektarů pozemků za jiné tři hektary a o poskytnutí 130 hektarů půdy do dlouhodobého pronájmu. Smlouvy o dostavbě dálnice D11 by měly být hotovy do 23. dubna," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Vláda na svém zasedání schválila také harmonogram, podle kterého má být smlouva předložena k dalšímu projednání na konci dubna letošního roku. "S principy dohody, o nichž v pondělí vláda jednala, rodina Havránkových souhlasila," uvedl vládní zmocněnec pro výstavbu dálnice D11 a rychlostní komunikace R35 Ivo Toman.

S posunem v jednání je spokojen i právník Havránkové Pavel Černohous, který potvrdil, že princip převodu byl předběžně s farmářkou konzultován. "Teď se budu muset domluvit s resortem dopravy a zemědělství, jak to celé bude probíhat a jak budou spolupracovat," řekl Černohous.

Podle něj je farmářka s výsledkem jednání vlády spokojená: "S paní Havránkovou jsem již mluvil, je ráda a doufá, že se konečně jedná o krok správným směrem."

Pokud smlouva padne, stát se pustí do vyvlastnění

Z pondělního usnesení vlády vyplývá, že pokud se nepodaří dodržet harmonogram, podle kterého mají být smlouvy vládě předloženy k projednání do 30. dubna 2010, započne proces vyvlastnění. Podle Tomana ale toto řešení nutné nebude.

Ani Černohous s případným vyvlastněním nesouhlasí: "Vyvlastnění je možné pouze za určitých podmínek a ty v tomto případě splněny nejsou. Představa, že vyvlastnění by mohlo dostavbu dálnice urychlit, je mylná. Dohoda je určitě rychlejší a doufám, že teď už k ní konečně dojde."

Hradečtí radní jsou optimističtí

Představitelé Hradce Králové posun v kauze D11 vítají. Podle náměstka hradeckého primátora Josefa Malíře je nový návrh příslibem, že se až do krajského města dálnice rychle dostaví. "Dohoda je určitě lepší než vyvlastnění. Pokud se nakonec vše podaří, bude to znamenat jiné řešení křižovatky a než se dálnice pohne dál na sever, i dočasného napojení na dopravu ve městě," uvedl Malíř.

I on je přesvědčen, že dohoda dostavbu autostrády urychlí: "Vyvlastnění by bylo na dlouhé lokte."

Hradečtí radní několik let počítali s tím, že k napojení města na dálnici bude třeba deseti hektarů farmářčiných polí. Nakonec se ukázalo, že postačí hektary tři. "Původní řešení by sice bylo ideální, ale čára na mapě je jedna věc a realita druhá. Lepší je sjezd z dálnice posunout o pár set metrů severněji než dalších osm let čekat na vývoj událostí," míní Malíř.

Taktika jednání se změnila, farmářka je u smluv od počátku

Podle něj je dobře, že farmářka Havránková na podobě nové smlouvy od začátku spolupracovala. "Dřív se vypracoval návrh a teprve potom se předkládal paní Havránkové. Takový postup u ní určitě pozitivní reakce nevyvolával a vedl i k neshodám. Pokud to nyní bylo předjednáno, snad se konečně dočkáme dohody," uvedl náměstek hradeckého primátora.

Rozhodnutí Fischerovy vlády uvítal i královéhradecký hejtman Lubomír Franc: "Už jsem tomu moc nevěřil, ale domluva s paní Havránkovou je ta nejrychlejší cesta k dostavbě dálnice." Pokud farmářka na návrh vlády přistoupí, podle France je reálné, že na konci roku 2011 by řidiči mohli po dálnici jezdit až do Hradce.

Stát se už několik let snaží s farmářkou domluvit, ale jednání provázela řada zvratů. V roce 2008 se už zdálo, že dohoda je na spadnutí. Topolánkova vláda tehdy doporučila výměnu 10 hektarů pozemků vedených jako stavební parcely v hodnotě 106 milionů korun za 253 hektarů polí v ceně 58 milionů.

Ministerstva ale s tímto návrhem nesouhlasila, neboť by tak prý vznikl precedens pro podobné případy. Farmářka zase odmítla výměnu 10 hektarů parcel a doplatek 46 milionů korun. Fischerova vláda proto začala hledat jiné řešení.

Jak šly události

1992 - Ludmila Havránková získala v restituci pozemky zabavené její rodině
1993 - vláda rozhodla, že dálnice je prioritní stavbou a pozemky pro ni bude možno vyvlastnit
2002 - vláda slíbila prodloužit dálnici z Poděbrad do Hradce
2004 - Havránková se dozvěděla, že má přes její pole vést dálnice, a pozemky nabídla státu, nikdo z úředníků na nabídku nereagoval
2004 - jednání státních úředníků přimělo farmářku k prodeji části parcele ekologickým aktivistům za symbolickou cenu
2004 - začala výstavba úseku z Libice nad Cidlinou k Hradci
2006 - v prosinci se dálnice dostala 6 kilometrů před Hradec
2006 - farmářka a stát se dohodly na výměně za pozemky vzdálené třicet kilometrů od farmy
2007 - za 13 hektarů stavebních parcel měla farmářka získat 250 hektarů zemědělské půdy
2008 - Topolánkova vláda doporučila výměnu 10,6 hektaru parcel za 253 hektarů polí
2009 - ministerstva směnu zamítla a vláda navrhla výměnu 10 hektarů pozemků a doplatek 46 milionů korun, ministr Slamečka přišel s variantou vyměnit jen 3 hektary a požadovaná pole farmářce pronajmout
2010 - vláda předložila návrh smlouvy o výměně tří hektarů pozemků a o dlouhodobém pronájmu 130 hektarů půdy.