„Díky tržbám z prodeje jízdenek a přísné kontrole nákladů skončila osobní doprava 85 milionů korun v plusu,“ uvedl management společnosti. Růst tržeb v první řadě odráží zvýšení počtu cestujících. Těch v letošním prvním pololetí vlaky Českých drah využilo o 2,2 milionu více než v pololetí loňského roku.
Největší nárůst zájmu dopravce tradičně zaznamenává na příměstských linkách, nebo na nejvytíženějších dálkových trasách, jako je spojení mezi Prahou a Ostravou, nebo spojeních z metropole do Brna, Českých Budějovic a Hradce Králové. Celkem tak státem vlastněný dopravce za první půlrok přepravil 91,6 milionu zákazníků.
„Nárůsty na klíčových linkách jsou dvojciferné. To je ohromný úspěch, který ale s sebou přináší problémy, například s kapacitu v nejfrekventovanějších časech, například u pátečních spojů,“ uvedl šéf představenstva ČD Radek Dvořák.
Kromě většího počtu cestujících se rovněž prodlužuje vzdálenost, na kterou lidé s Českými drahami jezdí. Ta letos vzrostla v průměru o dva kilometry na 46 kilometrů.
Nárůst počtu cestujících zaznamenala i konkurence. Společnosti RegioJet za prvních šest měsíců přibylo zhruba čtvrt milionu cestujících na 3,1 milionu. Půlmilionový nárůst pasažérů hlásí i Leo Express, který celkem přepravil 1,25 milionu lidí.
Nákladní doprava na rozdíl od osobní dopravy zaznamenala meziroční pokles ziskovosti o 80 milionů korun. Za prvních šest měsíců společnosti vydělala 270 milionů korun. Skupina ČD Cargo přepravila 33,4 milionu tun zboží, což proti loňskému pololetí představuje mírný pokles o sto tisíc tun. Více se přepravuje uhlí, zemědělské výrobky, přeprava dřeva, a roste i takzvaná kombinovaná přeprava spojující železniční a silniční dopravu. Na ostatních komoditách se už ale podle společnosti projevuje zpomalování ekonomického růstu v Evropě.
Vloni skončily České dráhy v zisku 1,2 miliardy korun. Kladnou hospodářskou bilanci nicméně táhla především nákladní doprava představovaná společností ČD Cargo, zatímco osobní vlaky Českých drah ukončily hospodaření za rok 2018 se ztrátou 230 milionů korun.
Celá skupina Českých drah, kam kromě zmíněného Carga spadá například Výzkumný ústav železniční, nebo správce datových sítí ČD Telematika, zaměstnává přes 23 tisíc lidí. Samotné České dráhy (ČD a.s.) pak necelých 15 tisíc.