Návrat plných autobusů. Linkovou dopravu oživily miliardy na laciné jízdné

  5:00aktualizováno  5:00
Vyplacení více než pěti a půl miliardy korun za státem nařízené slevy pro studenty a seniory se odrazilo především v obsazenosti autobusů. Mimo MHD jimi lidé v prvním pololetí podnikli 184 milionů jízd, což je meziročně o 16 milionů více. Ze slev těží hlavně linková doprava, zájezdové autobusy naopak trpí.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Jelikož cestujících nejrozšířenějším hromadným dopravním prostředkem v posledních letech ubývalo, osmiprocentní meziroční nárůst za první letošní půlrok je velkým překvapením. Železnice rostla pouze zhruba tříprocentním tempem.

Největší nárůst zaznamenaly statistiky ministerstva dopravy u linkových autobusů, které zajišťují dopravní obslužnost. Počet cestujících na trasách zpravidla objednávaných kraji stoupl asi o jedenáct procent.

Ne všichni provozovatelé autobusové dopravy si ale díky dárku české vlády v podobě dotovaného jízdného mohou mnout ruce. Mírný pokles podle statistik zaznamenala takzvaná nepravidelná doprava, tedy společnosti pronajímající autobusy na různé zájezdy.

Autobusy a kamiony válcují železnici

Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky linková a zájezdová doprava do značné míry fungují jako spojité nádoby. „Například senioři nepojedou do zoologické zahrady nebo na zámek a nezaplatí plnou cenu za pronájem autobusu, když jim linková doprava nabízí podobnou službu za minimální cenu,“ uvedl Vyka. Po započtení slev vyjde jízdné studenta nebo seniora na 25 haléřů na kilometr, zatímco ceny pronájmu autobusů se počítají od 25 korun za kilometr.

Zájezdová doprava se navíc s linkovými autobusy přetahuje také o řidiče. „Autobusy stojí, protože je nemá kdo řídit,“ potvrdil pražský dopravce Martin Berka. Podle něj se situace v nejbližší době nezlepší, a proto se podobně jako jiné firmy rozhodl flotilu nabízených vozů postupně zmenšovat.

Bez slev by pokračoval pokles

Za nárůstem počtu cestujících v autobusové dopravě stojí hlavně zavedení slev. „Ostatní faktory hovoří spíše proti zvyšování jejich počtu,“ řekl MF DNES generální tajemník sdružení automobilových dopravců Česmad Vojtěch Hromíř. Jde například o nevalnou kvalitu silniční sítě a s ní spojené časté čekání v zácpách nebo růst životní úrovně obyvatel, díky němuž si lidé častěji mohou dovolit „luxusnější“ způsoby dopravy.

Ministerstvo vyčíslilo cenu za slevy na jízdném, za rok stály 5,6 miliardy

Je ale otázkou, zda výkyv způsobený zavedením slev bude pokračovat, nebo se počty cestujících v autobusech vrátí k pozvolnému poklesu. Slevy totiž platí od loňského září, takže ve druhé polovině roku půjde poprvé porovnávat hodnoty vyplývající ze stejných podmínek.

Podle Vyky slevy k hromadné dopravě nepřitáhly nové cestující, kteří by vlakům nebo autobusům kvůli nižší ceně začali dávat přednost před osobním autem. Spíše podpořily stávající cestující k většímu počtu zvýhodněných jízd.

Oživily nicméně hromadnou dopravu v obcích, které objednávají minimum spojů. Při cenách v jednotkách korun je totiž pro seniory i studenty přijatelnější cestovat v situaci, kdy na další spoj musí čekat třeba dvě hodiny, dodal Vyka.

Kromě nárůstu cestujících zaznamenaly pololetní statistiky dopravy i nárůst přepraveného zboží kamiony a nákladními vlaky. Ani v tomto případě však neplatí, že by z dosavadní ekonomické konjunktury těžili shodně všichni dopravci.

Významný propad zažívá zejména mezistátní kamionová přeprava, která se ve srovnání s loňskem snížila o 4,7 milionu tun nákladu na zhruba 14 tun.

„Levná“ pracovní síla z východní Evropy

Podle Hromíře stojí za celkovým objemem kamionových přeprav vnitrostátní doprava spolu s výrazně rostoucím segmentem dopravy na vlastní účet. Tu si zajišťují výrobci, obchodníci nebo stavební firmy vlastními silami a nenajímají si na ni dopravní společnosti.

Kamiony dostanou nová sledovací zařízení. Mají být zbraní proti nomádům

V mezinárodní přepravě ale čeští šoféři ztrácejí rok od roku významnější podíl na trhu. Nahrazují je totiž lacinější šoféři z východní Evropy. Část dálkových přeprav se v posledních letech navíc pozvolna přesouvá i na železnici.

Zboží přepraveného po železnici ve srovnání s prvním pololetím loňského roku přibyly zhruba dva miliony tun. Je to především výsledek začátku roku, zatímco ve druhém čtvrtletí byl u řady komodit znatelný pokles, tvrdí výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth.

„Vozí se méně uhlí, oceli a nově vyrobených aut. Jde o komodity, které naopak v prvním kvartále výrazně rostly,“ uvedl Tóth. Podle tohoto trendu se dá očekávat, že přeprava zboží na železnici za celý letošní rok skončí nakonec na podobných hodnotách jako v minulém roce, případně budou ještě o něco nižší.

  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

D1 je před Humpolcem průjezdná už obousměrně, omezení od 81. km skončilo

Ředitelství silnici a dálnic v sobotu odpoledne zprovoznilo modernizovaný úsek dálnice D1 před Humpolcem směrem na...

Dopravní resort šetří. Zvažuje zrušení fondu, který platí silnice i koleje

Desítky miliard korun, které tečou do staveb přes Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), možná bude fond v roce...

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Nové mýto na spadnutí. CzechToll posílí kapacity, chce nasadit i drony

Do spuštění nového mýtného systému zbývá deset dní. Firma CzechToll plánuje posílit registrační kapacity, což by mělo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz