(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

ČD podle úřadu použily predátorské ceny. Vyfasovaly pokutu 368 milionů

  • 94
České dráhy dostaly od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nepravomocnou pokutu téměř 368 milionů korun. Podle úřadu zneužily dominantní postavení v soutěžích o rychlíky na tratích Pardubice-Liberec a Plzeň-Most. ČD s rozhodnutím nesouhlasí a podají rozklad. Více případ komentovat nechtějí.

„V zadávacích řízeních pro uzavření smluv o závazku veřejné služby v drážní osobní dopravě v relacích Plzeň – Most a Pardubice – Liberec předložila Ministerstvu dopravy bez objektivně ospravedlnitelných důvodů nabídku s nepřiměřeně nízkou předpokládanou výší prokazatelné ztráty. Díky této nabídce České dráhy vyhrály. Následně začaly poskytovat služby, u nichž úhrada prokazatelné ztráty spolu s dalšími výnosy z poskytování uvedených služeb v této relaci nepokrývala jeho vyhnutelné náklady na jejich poskytování,“ vysvětlil mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Švanda.

Dráhy nemusí platit 254 milionů

České dráhy definitivně nemusejí platit pokutu 254 milionů korun za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě. Nejvyšší správní soud totiž zamítl kasační stížnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který drahám sankci v roce 2009 udělil. Proti rozhodnutí neexistuje opravný prostředek, vyplývá z rozsudku. (ČTK)

ÚOHS se domnívá, že České dráhy použily zakázané „predátorské ceny“. „Dominantní přepravce způsoboval ztrátu, která vedla k uzavření trhu nebo vytlačení konkurence,“ doplnil Švanda.

Mezi Plzní a Mostem k neférovému jednání podle úřadu docházelo mezi roky 2005 až 2014 a mezi Pardubicemi a Libercem od roku 2006 do roku 2014. „Újma byla v obou případech způsobena společnosti Viamont, u trati Pardubice - Liberec i společnosti Connex Česká Železniční,“ upřesnil mluvčí ÚOHS.

„Věříme, že stejné pravomocné rozhodnutí proti nekalým praktikám co nejdříve padne také proti predátorským cenám na našich trasách od Evropské komise, která ČD od loňského roku vyšetřuje,“ uvedl soukromý železniční dopravce Leo Express. ČD podle něj ignorují principy férové soutěže, zejména potom znížováním cen jízdného a následnám vyplňováním ztráty prodejem zbytného majetku.

České dráhy chtějí konkurenci trumfnout novými vlaky. Investují 20 miliard

Antimonopolní úřad zohlednil, že se jednalo o velmi závažný a dlouhodobý vylučovací delikt, který mohl mít dopad na širší skupinu spotřebitelů. 

České dráhy dlouhou dobu jezdily na všech rychlíkových trasách v Česku. Ministerstvo dopravy zrušilo výběrové řízení na trať Olomouc - Krnov - Ostrava. Od minulého týdne, kdy začaly platit nové jízdní řády, dopravu na trati Plzeň - Most odbavuje společnost GW Train Regio (dříve Viamont).