Uzemněné boeingy vzlétnou nejdřív v květnu. Aerolinky zvažují odškodnění

  15:25aktualizováno  15:25
Americká Federální letecká správa ve čtvrtek oznámila, že se letouny Boeing 737 MAX do vzduchu znovu dostanou nejdříve v květnu. Podle ní totiž bude testování a aktualizace jejich softwaru trvat nejméně měsíc, možná i déle. Některé aerolinky zvažují, že by za to po Boeingu požadovaly odškodnění.

Letoun Boeing 737 MAX 8 | foto: Reuters

Nedělní tragická nehoda v Etiopii, při které zahynulo všech 157 pasažérů, stála Boeing mnohé. Hodnota akcií firmy klesla během tří dní o 27 miliard dolarů, tedy 11 procent. Některé aerolinky také začaly zvažovat, že zruší své objednávky na stroje 737 MAX – podle webu Airliner Watch například Viet Jet, UTair nebo Lion Air.

Indonéský národní dopravce Garuda Indonesia pak ve čtvrtek sdělil agentuře Bloomberg, že odhlásil tu svou, na 50 letounů 737 MAX 8. „Po posledních událostech a zvýšeným obavám našich zákazníků jsme v letadla ztratili důvěru,“ řekl šéf tamních aerolinek I Gusti Ngurah Askhara Danadiputra. Je možné, že tento krok budou následovat i další.

Nevyřízené objednávky na letadla 737 MAX přitom podle odhadů investiční banky Goldman Sachs tvoří kolem třetiny celkových příjmů firmy v příštích pěti letech. Podle Airliner Watch pak údajně tvoří 80 procent všech objednávek, které firma momentálně má.

Svět uzemnil boeingy. Akcie americké firmy rychle padají

Dvě podobné nehody za půl roku

Ke zrušení objednávek přiměla aerolinie především podobnost nedělní nehody s jinou, která se odehrála před pěti měsíci v Indonésii. Tehdy se (zjednodušeně řečeno) krátce po startu kvůli drobné závadě „zbláznil“ automatický vyrovnávací systém Boeingu 737 MAX společnosti Lion Air.

Protože si počítač myslel, že letoun nemá dostatečnou rychlost, sklopil ho čumákem k zemi. Kdyby takové potíže nastaly ve větší letové výšce, posádka by problém nejspíš zvládla. Chvíli po vzletu však měla na reakci jen několik sekund (větší podrobnosti včetně technických detailů naleznete v tomto článku). Tehdy zahynulo 189 lidí.

Podle všech momentálně dostupných informací (např. předběžných nálezů z místa havárie) je vysoce pravděpodobné, že se letadlu Ethiopian Airlines stalo totéž. Některá zahraniční média pak, v čele s agenturou Bloomberg, považují tuto variantu za „téměř jistou“.

Aerolinie zvažují žádost o odškodnění

Problémy Boeingu však nekončí jen u možného zrušení objednávek na letouny 737 MAX a ztráty důvěry v jeho značku. Tyto stroje v návaznosti na havárii nesmějí od úterý ve většině zemí světa létat a aerolinky tak musejí hledat provizorní řešení.

Kvůli tomu se jim samozřejmě zvyšují náklady. Začínají tak uvažovat o tom, že by po Boeingu požadovaly odškodnění. „Zvažujeme všechny právní kroky,“ říká Vladimíra Dufková, mluvčí českých aerolinek Smartwings. Jejich dceřinou společností jsou České aerolinie. „Kompenzace budou otázkou jednání s Boeingem,“ dodává.

Dopravce Norwegian Air po americké firmě již kompenzace požadovat začal. Vlastní 8 letadel 737 MAX, a dalších 100 jich má objednaných, informuje CNN. „Je jasné, že náklady na dočasné zaparkování těchto nových letadel nebudeme platit my,“ napsal šéf aerolinek Bjørn Kjos v dopise zákazníkům.

Fotogalerie

„Účet pošleme těm, kdo to letadlo vyrobili,“ dodal. Kolik peněz požaduje však firma nechtěla médiím sdělit.

Už to bylo horší

„Největším problémem pro Boeing teď bude ztráta reputace,“ říká analytik Richard Aboulafia. Firma ale podle něj zažila i horší krize. V roce 2013 například nesměly kvůli problémům s lithiovými bateriemi tři měsíce létat 787 Dreamlinery. „Tehdy to pro ně bylo děsivější,“ tvrdí Aboulafia. „Ze začátku nevěděli, jak to vyřešit, a následky takové situace by byly devastující,“ dodává.

Potíže s novými letadly měla firma už v šedesátých letech, upozorňuje CNN. Tehdy během tří let spadly čtyři nové letouny 727. Problémem však byl nedostatečný trénink pilotů. Ti nebyli zvyklí na to, jakým způsobem byly na letadle rozloženy jeho tři motory.

„Zdálo se, že se z toho nikdy nedostanou. Cestovky říkaly lidem, ať létají s čímkoliv, jen ne se 727,“ uvádí analytik Cai Von Rumohr. „Nakonec se letoun vrátil na výsluní a stalo se z něj jedno z nejúspěšnějších letadel firmy,“ dodává.

Banka Barclays v nejhorším scénáři očekává, že incident celkově odsaje z cash flow firmy 750 milionů až 1 miliardu dolarů (cca 17 miliard až 22,6 miliardy korun) měsíčně. Tento odhad počítá s úplným zastavení dodávek a plateb za ně v příštím roce, a také s finančními sankcemi ze strany aerolinek, využívajících stroje 737 MAX, jimž by mohla situace způsobit kapacitní problémy.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

Na státní podporu pro nákup elektroaut zapomeňte, vzkázal Babiš

Premiér Andrej Babiš 18. března 2019 v Kosmonosech na Mladoboleslavsku na...

Česká republika finančně nepodpoří občany při nákupu elektroaut. Po pondělním jednání s tuzemskými výrobci to uvedl...

Emisní limity nás ničí, úpí automobilky pod tlakem elektromobility

Škoda Vision iV

Stát zaspal v podpoře elektroaut, stěžují si tuzemští výrobci. Hrozí, že bez dotací a sítě nabíječek si čistá, ale...

Postel v ekonomické třídě je realitou. Za 200 liber u aerolinek Thomas Cook

Thomas Cook Airlines uvedly v březnu možnost za příplatek letět na tzv. Sleeper...

Pasažéři britských aerolinek Thomas Cook si od čtvrtka mohou při dálkových letech v ekonomické třídě lehnout. Stačí si...

Najdete na iDNES.cz